icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Turcja podbija stawkę w sporze, który może wysadzić East Med i pokój na Morzu Śródziemnym

Turcja kupiła kolejny, trzeci statek do wykonywania odwiertów na morzu, po Fatih i Yavuz. Nowa jednostka kosztowała prawie 40 milionów dolarów. W regionie wschodniego Morza Śródziemnego rośnie temperatura sporu o złoża gazu i może zaszkodzić projektowi East Med wspieranemu przez Unię Europejską.

Spór w basenie Morza Śródziemnego

Po zakupie dwóch pierwszych statków od Norwegii, Turcja zakupiła od Wielkiej Brytanii okręt „Sertao” za okazyjną cenę. Przewidywana wartość rynkowa Sertao wynosi około 120 milionów dolarów.

Okręt został wyprodukowany przez Samsunga w Korei Południowej. Był on używany przez brazylijską spółkę Petrobras w latach 2012–2015. Ma on długość 227 metrów, szerokość 42 metrów, zanurzenie 12 metrów i może sięgać do 11 400 metrów głębokości i wiercić na 3000 metrów. Dwa inne statki wiertnicze – Fatih i Yavuz – pracują we wschodniej części Morza Śródziemnego od wiosny 2019 roku.

Cypr i Grecja sprzeciwiają się działaniom Turcji w basenie Morza Śródziemnego i zagroziły aresztowaniem załóg statków wiertniczych. Zachęciły też przywódców UE do potępienia działań Turcji. Tymczasem Ankara twierdzi, że Turecka Republika Cypru Północnego również ma prawa do zasobów na tym obszarze.

EastMed pod znakiem zapytania

Spór o wody Morza Śródziemnego może mieć znaczenie dla projektu EastMed. Zakłada on budowę gazociągu ze złóż śródziemnomorskich Cypru oraz Izraela do Europy przez Grecję i Włochy. Mógłby osiągnąć przepustowość 10 mld m sześc. z opcją podwojenia w razie pojawienia się kolejnych partnerów w Jordanii, Egipcie i innych krajach regionu. Komisja Europejska wpisała ten projekt na listę Projektów Wspólnego Zainteresowania (PCI) cieszących się dofinansowaniem unijnym. Bruksela i Waszyngton wspierają go jako narzędzie dywersyfikacji zmniejszające zależność Europy od gazu z innych źródeł, na czele z Rosją.

Daily Sabah/Michał Perzyński

Wójcik: EastMed na celowniku po zabójstwie Sulejmaniego

Turcja kupiła kolejny, trzeci statek do wykonywania odwiertów na morzu, po Fatih i Yavuz. Nowa jednostka kosztowała prawie 40 milionów dolarów. W regionie wschodniego Morza Śródziemnego rośnie temperatura sporu o złoża gazu i może zaszkodzić projektowi East Med wspieranemu przez Unię Europejską.

Spór w basenie Morza Śródziemnego

Po zakupie dwóch pierwszych statków od Norwegii, Turcja zakupiła od Wielkiej Brytanii okręt „Sertao” za okazyjną cenę. Przewidywana wartość rynkowa Sertao wynosi około 120 milionów dolarów.

Okręt został wyprodukowany przez Samsunga w Korei Południowej. Był on używany przez brazylijską spółkę Petrobras w latach 2012–2015. Ma on długość 227 metrów, szerokość 42 metrów, zanurzenie 12 metrów i może sięgać do 11 400 metrów głębokości i wiercić na 3000 metrów. Dwa inne statki wiertnicze – Fatih i Yavuz – pracują we wschodniej części Morza Śródziemnego od wiosny 2019 roku.

Cypr i Grecja sprzeciwiają się działaniom Turcji w basenie Morza Śródziemnego i zagroziły aresztowaniem załóg statków wiertniczych. Zachęciły też przywódców UE do potępienia działań Turcji. Tymczasem Ankara twierdzi, że Turecka Republika Cypru Północnego również ma prawa do zasobów na tym obszarze.

EastMed pod znakiem zapytania

Spór o wody Morza Śródziemnego może mieć znaczenie dla projektu EastMed. Zakłada on budowę gazociągu ze złóż śródziemnomorskich Cypru oraz Izraela do Europy przez Grecję i Włochy. Mógłby osiągnąć przepustowość 10 mld m sześc. z opcją podwojenia w razie pojawienia się kolejnych partnerów w Jordanii, Egipcie i innych krajach regionu. Komisja Europejska wpisała ten projekt na listę Projektów Wspólnego Zainteresowania (PCI) cieszących się dofinansowaniem unijnym. Bruksela i Waszyngton wspierają go jako narzędzie dywersyfikacji zmniejszające zależność Europy od gazu z innych źródeł, na czele z Rosją.

Daily Sabah/Michał Perzyński

Wójcik: EastMed na celowniku po zabójstwie Sulejmaniego

Najnowsze artykuły