AlertEnergetykaRopa

Ukraina nacjonalizuje ropociąg Samara-Zachód

Ropociąg Samara-Zachód

Ropociąg Samara-Zachód

Decyzją Rady Bezpieczeństwa i Obrony Narodowej Ukrainy, dwa ropociągi produktowe biegnące przez terytorium tego państwa zostały znacjonalizowane. 

Kolejny cios w Medwedczuka?

Chodzi o ropociąg produktowy o długości 1433 km Samara – Kierunek Zachodni, służący do transportu paliw (głównie oleju napędowego) z Rosji i Białorusi przez terytorium Ukrainy w kierunku Węgier. Również Ukraina, poprzez punkty odbioru zlokalizowane na trasie ropociągu, odbiera z niego zakontraktowane wolumeny paliw. Roczna przepustowość ropociągu szacowana jest na 3,5 mln ton.

– Od pięciu lat rządowi nie udało się odpowiednio zabezpieczyć interesów majątkowych państwa i udowodnić w sądach różnych instancji prawa Ukrainy do posiadania i użytkowania części ropociągów. W rezultacie majątek państwowy znalazł się w rękach dwóch właścicieli zarejestrowanych za granicą, ale powiązanych z dwoma obywatelami Ukrainy – powiedział sekretarz RBiON Oleksij Daniłow.

195985-large.jpg

Dotychczasowym właścicielem ropociągu był PrykarpatZachidTrans, który do 2016 roku był pod zarządem Transnieftu. Rosyjska spółka postanowiła pozbyć się ukraińskich aktywów, sprzedając je szwajcarskiemu przedsiębiorstwu Swiss International Trading Partners AG, którego właścicielami jest Mykoła Worobiej, obywatel Białorusi oraz obywatel Niemiec Anatolij Shefer. Według ukraińskich mediów, ten drugi blisko powiązany jest z liderem prorosyjskiej partii opozycyjnej Za Życie. 15 lutego Medwedczuk wydał oświadczenie, w którym zaprzecza udziałowi w transporcie i dostawach oleju napędowego na Ukrainę.

RBION/Mariusz Marszałkowski

Marszałkowski: Dlaczego dostawy ropy przez Ropociąg Przyjaźń wysychają?

 


Powiązane artykuły

Elon Musk. Źródło: innotechtoday

Tesla chce dostarczać energię elektryczną w Wielkiej Brytanii

Tesla, znana przede wszystkim z produkcji samochodów elektrycznych, złożyła wniosek do brytyjskiego regulatora energetycznego (Ofgem) o dystrybucję energii elektrycznej do...
Ładowarki Ekoenergetyka x IONITY. Fot. Ekoenergetyka

Polski producent ładowarek szykuje się do zamorskiego podboju

Ekoenergetyka, polski producent szybkich stacji ładowania DC ma za sobą udany 2024 rok, zwłaszcza na tle konkurentów z branży. Jej...
Bojowy wóz piechoty ASCOD 2 oferowany państwom bałtyckim, foto: gdls.com

Brytyjski Ajax w grze o polski kontrakt na ciężki bojowy wóz piechoty

Polska rozważa zakup 700 ciężkich bojowych wozów piechoty. Mają one uzupełnić lub częściowo zastąpić obecne konstrukcje. Do grona zagranicznych oferentów...

Udostępnij:

Facebook X X X