DrogiInfrastrukturaWszystko

Umowa na budowę A1 pomiędzy węzłami Woźniki i Pyrzowice podpisana

26 sierpnia 2015r. podpisana została umowa na budowę autostrady A1 na odcinku „I” węzeł Woźniki (bez węzła) – węzeł Pyrzowice (bez węzła). To pierwsza z czterech umów na budowę autostrady A1 jakie zamierza podpisać GDDKiA jeszcze w tym roku.

Umowa przewiduje, że 15,2 km autostrady zostanie wybudowane w 30 miesięcy. Do czasu realizacji Robót objętych Umową nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca). W tym czasie Wykonawca uzyska również decyzję zezwalającą na użytkowanie autostrady.

Budowa tego odcinka autostrady zrealizowana zostanie przez Konsorcjum firm:

1. STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o. o. ul. z siedzibą przy ul. Lipowej 5a, Wysoka 52-200 Wrocław;

2. STRABAG Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Parzniewskiej 10, 05-800 Pruszków

Wartość umowna zadania wynosi 609 501 183,07 PLN (Brutto)

Lokalizacja:

Inwestycja zlokalizowana jest na terenie województwa śląskiego. Przebiega przez powiat lubliniecki i tarnogórski, obszary administracyjne miasta Woźniki oraz gmin Miasteczko Śląskie i Ożarowice. Autostrada na projektowanym odcinku przebiega głównie po terenach niezurbanizowanych leśnych (teren Woźnik, teren gminy Miasteczko Śląskie), terenach użytkowanych rolniczo (w południowym przebiegu odcinka w gminie Ożarowice i w północnym przebiegu odcinka w gminie Woźniki) oraz częściowo zurbanizowanym o przeważającej niskiej rozproszonej zabudowie. Projektowana autostrada przebiega również przez teren Międzynarodowego Portu Lotniczego „Katowice” w Pyrzowicach.

Plan sytuacyjny:

D-01 Orientacja_2012.07.17_v2-01

W ramach tego zadania Wykonawca wykona:

  • budowę autostrady o długości 15,2 km,
  • budowę MOP-ów Woźniki Wschód i Zachód  kat. I, z docelowy jej dostosowanie do kat. II i III,
  • budowę Obwodu Utrzymania Autostrady (OUA) Ożarowice,
  • budowę obiektów inżynierskich, w szczególności: 1 mostu, 1 estakady nad rzeką, drogą powiatowa i przejściem dla zwierząt, 2 wiaduktów autostradowych w ciągu autostrady, 9 wiaduktów drogowych nad autostradą, 1 kładki technologicznej nad autostradą dla świateł nawigacyjnych lotniska,
  • budowę elementów odwodnienia autostrady: rowy odwadniające, przepusty, kanalizacja deszczowa, zbiorniki retencyjne,
  • budowę urządzeń ochrony środowiska: ekranów akustycznych, przejść dla zwierząt: dużych, średnich i małych, płazów, zbiornik zastępczy dla płazów,
  • przebudowę dróg poprzecznych,
  • budowę dróg dojazdowych umożliwiających dojazdy do nieruchomości i połączenie z istniejącą siecią dróg
  • elementy organizacji ruchu – oznakowanie poziome i pionowe,
  • usunie kolizje infrastruktury technicznej nie związanej z autostradą.

Podstawowe parametry:

  • długość odcinka 15,2 km
  • klasa drogi: A
  • obciążenie nawierzchni: 115kN/oś
  • prędkość projektowa: 120km/h
  • typ przekroju: dwujezdniowy dwupasowy z rezerwą pod 3 pas ruchu
  • szerokość pasa ruchu: 3,75m
  • szerokość pasa rozdziału 12,50 m w tym opaski wewnętrzne 2x 0,50m
  • szerokość pasa awaryjnego: 3m
  • szerokość pobocza gruntowego: 1,25m
  • kategoria obciążenia ruchu: KR6
  • pochylenie poprzeczne jezdni na prostej 2,5%

Autostrada A1 z Rząsawy do Pyrzowic o łącznej długości 56,9 km została umieszczona w załączniku nr 5 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, stanowiącym listę inwestycji realizowanych w nowej perspektywie finansowej UE 2014-2020, dla których postępowania przetargowe na wybór wykonawców robót są uruchamiane od 2013 r.

Wybudowanie autostrady A1 na odcinku Rząsawa – Pyrzowice, połączy zrealizowane już fragmenty autostrady A1 w woj. łódzkim i dalsze odcinki na północy kraju, z południową granicą państwa, z miastami aglomeracji śląskiej, Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach oraz odciąży Częstochowę z ruchu tranzytowego.

Autostrada A-1 stanowi element europejskiej sieci autostrad o kierunku północ-południe, dla obsługi ruchu tranzytowego pomiędzy krajami Skandynawskimi a południową częścią Europy. Usytuowana jest w transeuropejskim korytarzu transportowym TINA nr VI Gdańsk ▪ Katowice ▪ Żylina z odgałęzieniem Nr VI B na południu Polski Częstochowa ▪ Katowice ▪ Ostrawa.

Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X