26 sierpnia 2015r. podpisana została umowa na budowę autostrady A1 na odcinku „I” węzeł Woźniki (bez węzła) – węzeł Pyrzowice (bez węzła). To pierwsza z czterech umów na budowę autostrady A1 jakie zamierza podpisać GDDKiA jeszcze w tym roku.
Umowa przewiduje, że 15,2 km autostrady zostanie wybudowane w 30 miesięcy. Do czasu realizacji Robót objętych Umową nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca). W tym czasie Wykonawca uzyska również decyzję zezwalającą na użytkowanie autostrady.
Budowa tego odcinka autostrady zrealizowana zostanie przez Konsorcjum firm:
1. STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o. o. ul. z siedzibą przy ul. Lipowej 5a, Wysoka 52-200 Wrocław;
2. STRABAG Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Parzniewskiej 10, 05-800 Pruszków
Wartość umowna zadania wynosi 609 501 183,07 PLN (Brutto)
Lokalizacja:
Inwestycja zlokalizowana jest na terenie województwa śląskiego. Przebiega przez powiat lubliniecki i tarnogórski, obszary administracyjne miasta Woźniki oraz gmin Miasteczko Śląskie i Ożarowice. Autostrada na projektowanym odcinku przebiega głównie po terenach niezurbanizowanych leśnych (teren Woźnik, teren gminy Miasteczko Śląskie), terenach użytkowanych rolniczo (w południowym przebiegu odcinka w gminie Ożarowice i w północnym przebiegu odcinka w gminie Woźniki) oraz częściowo zurbanizowanym o przeważającej niskiej rozproszonej zabudowie. Projektowana autostrada przebiega również przez teren Międzynarodowego Portu Lotniczego „Katowice” w Pyrzowicach.
Plan sytuacyjny:
W ramach tego zadania Wykonawca wykona:
- budowę autostrady o długości 15,2 km,
- budowę MOP-ów Woźniki Wschód i Zachód kat. I, z docelowy jej dostosowanie do kat. II i III,
- budowę Obwodu Utrzymania Autostrady (OUA) Ożarowice,
- budowę obiektów inżynierskich, w szczególności: 1 mostu, 1 estakady nad rzeką, drogą powiatowa i przejściem dla zwierząt, 2 wiaduktów autostradowych w ciągu autostrady, 9 wiaduktów drogowych nad autostradą, 1 kładki technologicznej nad autostradą dla świateł nawigacyjnych lotniska,
- budowę elementów odwodnienia autostrady: rowy odwadniające, przepusty, kanalizacja deszczowa, zbiorniki retencyjne,
- budowę urządzeń ochrony środowiska: ekranów akustycznych, przejść dla zwierząt: dużych, średnich i małych, płazów, zbiornik zastępczy dla płazów,
- przebudowę dróg poprzecznych,
- budowę dróg dojazdowych umożliwiających dojazdy do nieruchomości i połączenie z istniejącą siecią dróg
- elementy organizacji ruchu – oznakowanie poziome i pionowe,
- usunie kolizje infrastruktury technicznej nie związanej z autostradą.
Podstawowe parametry:
- długość odcinka 15,2 km
- klasa drogi: A
- obciążenie nawierzchni: 115kN/oś
- prędkość projektowa: 120km/h
- typ przekroju: dwujezdniowy dwupasowy z rezerwą pod 3 pas ruchu
- szerokość pasa ruchu: 3,75m
- szerokość pasa rozdziału 12,50 m w tym opaski wewnętrzne 2x 0,50m
- szerokość pasa awaryjnego: 3m
- szerokość pobocza gruntowego: 1,25m
- kategoria obciążenia ruchu: KR6
- pochylenie poprzeczne jezdni na prostej 2,5%
Autostrada A1 z Rząsawy do Pyrzowic o łącznej długości 56,9 km została umieszczona w załączniku nr 5 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, stanowiącym listę inwestycji realizowanych w nowej perspektywie finansowej UE 2014-2020, dla których postępowania przetargowe na wybór wykonawców robót są uruchamiane od 2013 r.
Wybudowanie autostrady A1 na odcinku Rząsawa – Pyrzowice, połączy zrealizowane już fragmenty autostrady A1 w woj. łódzkim i dalsze odcinki na północy kraju, z południową granicą państwa, z miastami aglomeracji śląskiej, Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach oraz odciąży Częstochowę z ruchu tranzytowego.
Autostrada A-1 stanowi element europejskiej sieci autostrad o kierunku północ-południe, dla obsługi ruchu tranzytowego pomiędzy krajami Skandynawskimi a południową częścią Europy. Usytuowana jest w transeuropejskim korytarzu transportowym TINA nr VI Gdańsk ▪ Katowice ▪ Żylina z odgałęzieniem Nr VI B na południu Polski Częstochowa ▪ Katowice ▪ Ostrawa.
Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad