icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Unia da pieniądze na bunkrowanie LNG. Drugi gazoport to inny projekt

Lotos oraz Gaz-System uzyskały dofinansowanie dla projektu budowy w Gdańsku terminalu LNG małej skali i budowy innowacyjnych bunkierek LNG. Wartość projektu to ok. 1,75 mln euro, z czego dofinansowanie unijne ma wynieść ok. 1,05 mln euro. Chociaż pojawiła się informacja, że Unia Europejska tą kwotą dofinansuje studium wykonalności pływającego terminala w Zatoce Gdańskiej to, jak ustalił portal BiznesAlert.pl, dofinansowanie dotyczy projektu małej skali i bunkrowania LNG.
Przypomnijmy, że w Zatoce Gdańskiej mają powstać dwie instalacje: jedna to projekt realizowany przez Gaz-System, a więc pływający terminal LNG, druga to powiązany z nim projekt rozwoju małotonażowego LNG. Projekt realizuje Lotos we współpracy z Gaz-Systemem.

Projekt złożony wspólnie przez Grupę Lotos S.A. i Gaz-System S.A. na dofinansowanie wykonania „Studium wykonalności projektu budowy w Gdańsku terminalu LNG małej skali i budowy innowacyjnych bunkierek LNG” uzyskał pozytywną rekomendację i dofinansowanie Komisji Europejskiej. Wartość projektu to ok. 1,75 mln Euro, z czego dofinansowanie unijne ma wynieść ok. 1,05 mln Euro.

W konkursie CEF-Synergy złożono 14 wniosków z całej Unii Europejskiej, Komisja zarekomendowała do dofinansowania tylko 7 projektów. Przedmiotem Projektu są prace studyjne (Studium Wykonalności), których celem jest przygotowanie realizacji inwestycji budowy w Gdańsku terminalu LNG małej skali, pełniącego rolę bazy przeładunkowej, bunkrowania i dystrybucji LNG do odbiorców końcowych i stacji paliw.

Projekt ten jest powiązane z projektem zwiększenia zdolności przeładunkowych terminalu LNG w Świnoujściu z 5,0 mld m3 do 7,5 mld m3 gazu rocznie (po regazyfikacji). Przygotowywane obecnie studium wykonalności instalacji w Świnoujściu o dodatkowe pojemności magazynowe i funkcjonalności stwarza realną możliwość stworzenia rynku przeładunku i dystrybucji LNG w Polsce i regionie. Baza LNG w Gdańsku umożliwi bezpośredni rozwój rynku LNG w Polsce, tym samym zwiększając zasadność ekonomiczną rozbudowy terminala LNG w Świnoujściu.

Wykonanie Studium Wykonalności pozwoli w przyszłości na realizację inwestycji, która stwarza efekt synergii dla sektorów transportowego i energetycznego. Realizacja projektu budowy Bazy LNG w Porcie Gdańsk przyniesie łączny, pozytywny efekt dla obu sektorów poprzez:

  • zapewnienie infrastruktury umożliwiającej wykorzystanie LNG jako paliwa w żegludze morskiej w trójmiejskich portach należących do sieci TEN-T,
  • powstanie infrastruktury lokalnego magazynowania LNG z możliwością jego wykorzystania zarówno do celów energetycznych (np. w rafinerii Grupy Lotos lub do zasilania statków w porcie w energię elektryczną), czy jako paliwo w transporcie morskim i lądowym w korytarzu TEN-T Morze Bałtyckie-Morze Adriatyckie,
  •  możliwość przyłączenia magazynu LNG do sieci gazowej wysokiego ciśnienia na terenie rafinerii Grupy Lotos,
  •  powstanie lokalnej infrastruktury umożliwiającej redystrybucję LNG do zastosowań w elektroenergetyce i ciepłownictwie na obszarach pozbawionych dostępu do gazu sieciowego w północno-wschodniej Polsce.

Drugi gazoport

Innym projektem jest zaś pływający terminal LNG w Zatoce Gdańskiej, nad którym pracuje Gaz – System. Studium Wykonalności FSRU (Floating Storage and Regasification Unit), czyli pływającego terminala, obejmuje przygotowanie do realizacji inwestycji pozwalającej na dostawy skroplonego gazu ziemnego do Polski w wielkości od 4,1 mld m sześc. nawet do 8,2 mld m sześc.

Jednocześnie rzecznik Gaz-Systemu podkreśla, że analizowany przez gazowego operatora projekt budowy terminalu pływającego FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) – którego potencjalną lokalizacją jest rejon Zatoki Gdańskiej – nie ubiegał się dotychczas o dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej. Studium Wykonalności FSRU, które ma być gotowe w listopadzie obejmuje swoim zakresem przygotowanie do realizacji inwestycji pozwalającej na dostawy skroplonego gazu ziemnego do Polski w wielkości od 4,1 nawet do 8,2 mld m sześc. Analizowana jednostka, poza usługą podstawową polegającą na dostarczaniu gazu ziemnego po regazyfikacji do krajowej sieci przesyłowej, świadczyć może również m.in. usługi przeładunku i bunkrowania, tzn. „tankowania” statków napędzanych LNG.

Pływający terminal w Zatoce Gdańskiej, poza dostarczaniem gazu ziemnego po regazyfikacji do krajowej sieci przesyłowej, miałby też świadczyć m.in. usługi przeładunku i bunkrowania, czyli „tankowania” statków napędzanych LNG. Projekt to plan B dla Korytarza Norweskiego, który jestem elementem projektu dywersyfikacji dostaw gazu do Polski.

Lotos/Gaz-System/CIRE.pl/BiznesAlert.pl

AKTUALIZACJA: godz. 13:25, 25.04.2017

Lotos oraz Gaz-System uzyskały dofinansowanie dla projektu budowy w Gdańsku terminalu LNG małej skali i budowy innowacyjnych bunkierek LNG. Wartość projektu to ok. 1,75 mln euro, z czego dofinansowanie unijne ma wynieść ok. 1,05 mln euro. Chociaż pojawiła się informacja, że Unia Europejska tą kwotą dofinansuje studium wykonalności pływającego terminala w Zatoce Gdańskiej to, jak ustalił portal BiznesAlert.pl, dofinansowanie dotyczy projektu małej skali i bunkrowania LNG.
Przypomnijmy, że w Zatoce Gdańskiej mają powstać dwie instalacje: jedna to projekt realizowany przez Gaz-System, a więc pływający terminal LNG, druga to powiązany z nim projekt rozwoju małotonażowego LNG. Projekt realizuje Lotos we współpracy z Gaz-Systemem.

Projekt złożony wspólnie przez Grupę Lotos S.A. i Gaz-System S.A. na dofinansowanie wykonania „Studium wykonalności projektu budowy w Gdańsku terminalu LNG małej skali i budowy innowacyjnych bunkierek LNG” uzyskał pozytywną rekomendację i dofinansowanie Komisji Europejskiej. Wartość projektu to ok. 1,75 mln Euro, z czego dofinansowanie unijne ma wynieść ok. 1,05 mln Euro.

W konkursie CEF-Synergy złożono 14 wniosków z całej Unii Europejskiej, Komisja zarekomendowała do dofinansowania tylko 7 projektów. Przedmiotem Projektu są prace studyjne (Studium Wykonalności), których celem jest przygotowanie realizacji inwestycji budowy w Gdańsku terminalu LNG małej skali, pełniącego rolę bazy przeładunkowej, bunkrowania i dystrybucji LNG do odbiorców końcowych i stacji paliw.

Projekt ten jest powiązane z projektem zwiększenia zdolności przeładunkowych terminalu LNG w Świnoujściu z 5,0 mld m3 do 7,5 mld m3 gazu rocznie (po regazyfikacji). Przygotowywane obecnie studium wykonalności instalacji w Świnoujściu o dodatkowe pojemności magazynowe i funkcjonalności stwarza realną możliwość stworzenia rynku przeładunku i dystrybucji LNG w Polsce i regionie. Baza LNG w Gdańsku umożliwi bezpośredni rozwój rynku LNG w Polsce, tym samym zwiększając zasadność ekonomiczną rozbudowy terminala LNG w Świnoujściu.

Wykonanie Studium Wykonalności pozwoli w przyszłości na realizację inwestycji, która stwarza efekt synergii dla sektorów transportowego i energetycznego. Realizacja projektu budowy Bazy LNG w Porcie Gdańsk przyniesie łączny, pozytywny efekt dla obu sektorów poprzez:

  • zapewnienie infrastruktury umożliwiającej wykorzystanie LNG jako paliwa w żegludze morskiej w trójmiejskich portach należących do sieci TEN-T,
  • powstanie infrastruktury lokalnego magazynowania LNG z możliwością jego wykorzystania zarówno do celów energetycznych (np. w rafinerii Grupy Lotos lub do zasilania statków w porcie w energię elektryczną), czy jako paliwo w transporcie morskim i lądowym w korytarzu TEN-T Morze Bałtyckie-Morze Adriatyckie,
  •  możliwość przyłączenia magazynu LNG do sieci gazowej wysokiego ciśnienia na terenie rafinerii Grupy Lotos,
  •  powstanie lokalnej infrastruktury umożliwiającej redystrybucję LNG do zastosowań w elektroenergetyce i ciepłownictwie na obszarach pozbawionych dostępu do gazu sieciowego w północno-wschodniej Polsce.

Drugi gazoport

Innym projektem jest zaś pływający terminal LNG w Zatoce Gdańskiej, nad którym pracuje Gaz – System. Studium Wykonalności FSRU (Floating Storage and Regasification Unit), czyli pływającego terminala, obejmuje przygotowanie do realizacji inwestycji pozwalającej na dostawy skroplonego gazu ziemnego do Polski w wielkości od 4,1 mld m sześc. nawet do 8,2 mld m sześc.

Jednocześnie rzecznik Gaz-Systemu podkreśla, że analizowany przez gazowego operatora projekt budowy terminalu pływającego FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) – którego potencjalną lokalizacją jest rejon Zatoki Gdańskiej – nie ubiegał się dotychczas o dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej. Studium Wykonalności FSRU, które ma być gotowe w listopadzie obejmuje swoim zakresem przygotowanie do realizacji inwestycji pozwalającej na dostawy skroplonego gazu ziemnego do Polski w wielkości od 4,1 nawet do 8,2 mld m sześc. Analizowana jednostka, poza usługą podstawową polegającą na dostarczaniu gazu ziemnego po regazyfikacji do krajowej sieci przesyłowej, świadczyć może również m.in. usługi przeładunku i bunkrowania, tzn. „tankowania” statków napędzanych LNG.

Pływający terminal w Zatoce Gdańskiej, poza dostarczaniem gazu ziemnego po regazyfikacji do krajowej sieci przesyłowej, miałby też świadczyć m.in. usługi przeładunku i bunkrowania, czyli „tankowania” statków napędzanych LNG. Projekt to plan B dla Korytarza Norweskiego, który jestem elementem projektu dywersyfikacji dostaw gazu do Polski.

Lotos/Gaz-System/CIRE.pl/BiznesAlert.pl

AKTUALIZACJA: godz. 13:25, 25.04.2017

Najnowsze artykuły