Rada Unii Europejskiej i Parlament Europejski doszły do porozumienia w sprawie ograniczenia zanieczyszczania mikroplastikiem środowiska. Uwzględniono w nich wielkość firm pracujących na granulkach tworzyw sztucznych. Aby przepisy weszły w życie, obie organizacje muszą je formalnie zaakceptować.
Rada Unii Europejskiej wraz z Parlamentem Europejskim podjęła porozumienie w sprawie przepisów ograniczających przedostawanie się granulek tworzyw sztucznych (granulatu) do środowiska.
Ministerstwo klimatu i środowiska deklaruje, że nowe prawo ma na celu poprawienie ochrony środowisko, jednocześnie uwzględniając możliwości mniejszych przedsiębiorstw. Podjęte porozumienie czeka na formalne zatwierdzenie, zarówno przez Radę jak i Parlament.
– Mikroplastik, w tym granulat, jest dziś obecny niemal wszędzie – w oceanach, morzach, a nawet w żywności, którą spożywamy. Co roku do środowiska przedostaje się ilość odpowiadająca nawet 7300 ciężarówkom plastikowych granulek. Dziś Unia Europejska zrobiła ważny krok naprzód, aby przeciwdziałać stratom granulatu i zapewniając jego właściwe zarządzanie, także w transporcie morskim – powiedziała Paulina Hennig-Kloska, minister klimatu i środowiska.
Nowe zasady
Proponowane przepisy nakładają obowiązek zapobieganiu stratom granulatu tworzyw sztucznych na firmy i przewoźników (zarówno unijnych jak i spoza wspólnoty). Każdy podmiot obsługujący granulat będzie zobowiązany do przygotowania planu zarządzania ryzykiem. Ma on obejmować m.in. takie aspekty jak bezpieczne pakowanie, procedury załadunku i rozładunku, szkolenie pracowników oraz dostępność sprzętu do usuwania wycieków.
Bruksela zaproponowała łagodniejsze zasady dotyczące mniejszych firm. Te które przetwarzają powyżej 1 500 ton granulatu rocznie będą musiały uzyskać certyfikat wydawany przez niezależny podmiot. Mniejsze, które również przekraczają ten limit, będą mogły skorzystać z prostszej procedury, czyli jednorazowej certyfikacji, która zostanie wprowadzana w ciągu pięciu lad od wejścia w życie przepisów. Najmniejsze będące poniżej limitu i mikroprzedsiębiorstwa będą mogły ograniczyć się do wydawania własnej deklaracji zgodności.
Nowe przepisy obejmą również przewoźników morskich, nakładając normy jakości opakowania oraz obowiązek przekazywania informacji o transporcie, zgodnie z wytycznymi Międzynarodowej Organizacji Morskiej. Transport morski odpowiada za około 38 procent przewozu granulatu w Unii Europejskiej (dane na 2022 rok).
Ministerstwo klimatu i środowiska / Marcin Karwowski
Motyka: Jest szansa na przyjęcie ustawy wiatrakowej przed wyborami prezydenckimi