Unia Europejska przeznaczy 422 mln euro na rozwój infrastruktury paliw alternatywnych w ramach funduszu AFIF. Środki zostaną wykorzystane na budowę stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz punktów tankowania wodoru i LNG w 22 krajach członkowskich.
Komisja Europejska zatwierdziła finansowanie 42 projektów w ramach Alternative Fuels Infrastructure Facility (AFIF), które mają wesprzeć rozwój sieci stacji ładowania oraz punktów tankowania paliw alternatywnych. Inicjatywa wpisuje się w cele unijnego pakietu Fit for 55, dążącego do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i zwiększenia zrównoważonego transportu.
Według planu inwestycje obejmą budowę około 12 tys. punktów ładowania pojazdów elektrycznych oraz 47 stacji tankowania wodoru, które powstaną przy głównych korytarzach transportowych Europy. Dodatkowo, wsparcie otrzyma infrastruktura do tankowania skroplonego gazu ziemnego (LNG), wykorzystywanego w transporcie morskim i ciężarowym.
Projekty odegrają kluczową rolę w transformacji
Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej ds. transportu Adina Vălean podkreśliła, że projekty odegrają kluczową rolę w transformacji sektora transportowego i zmniejszeniu jego wpływu na środowisko. UE dąży do tego, aby do 2030 roku stworzyć gęstą sieć stacji ładowania i tankowania alternatywnych paliw, co przyczyni się do rozwoju elektromobilności oraz obniżenia emisji CO₂.
Całkowity koszt realizacji projektów wyniesie 1,4 miliarda euro, z czego 422 miliony euro pochodzi z unijnego programu Łącząc Europę (CEF), wspierającego rozwój infrastruktury transportowej. Beneficjentami funduszu są zarówno państwa członkowskie, jak i prywatne przedsiębiorstwa, które realizują projekty związane z zieloną mobilnością.
Offshore energy / Mateusz Gibała