Podczas przedstawienia wyników za pierwszy kwartał 2024 roku spółka poinformowała o przygotowaniu się na unijne sankcje dotyczące rosyjskiego LPG. W tym celu podpisała umowę na przeładunek i magazynowanie LPG w niemieckim terminalu Wilhelmshaven.
Unimot poinformował o wynikach za pierwszy kwartał bieżącego roku. Skonsolidowana EBITDA skorygowana wyniosła 47,5 miliona złotych, w analogicznym okresie ubiegłego roku było to 104,9 milionów złotych. Spółka osiągnęła przychód 2 996 milionów złotych, w pierwszych trzech miesiącach 2023 roku było to 3 279 milionów złotych.
– W I kwartale odczuliśmy skutki wymagającego otoczenia, ale także sezonowości, która towarzyszy jednemu z naszych wiodących obecnie segmentów biznesowych, czyli bitumenom. Wyniki I kwartału pokazują jednak przede wszystkim jak ważna była dywersyfikacja biznesu przeprowadzona przez nas w 2023 roku, dzięki siedmiu spółkom przejętym w ubiegłym roku, które stanowią dzisiaj integralną część Grupy Unimot, generujemy stabilne wyniki niezależnie od warunków rynkowych. Realizacja założeń strategii biznesowej na lata 2024-2028, którą opublikowaliśmy miesiąc temu, pozwoli nam na dalszą dywersyfikację źródeł przychodu i maksymalne wykorzystanie potencjału każdego z segmentów biznesowych – powiedział Adam Sikorski, prezes Unimot.
Spółka przyjęła nową strategię biznesową na lata 2024-2028, w której pogrupowała segmenty biznesowe na trzy kluczowe obszary. Pierwszy „główne obszary działalności”, w skład którego wchodzą paliwa, biopaliwa, LPG i bitumeny wypracował 11,6 milionów złotych EBITDA. Drugi, „logistyka”, obejmujący terminale paliwowe, stacje paliw i logistykę kolejową osiągnął 18,3 milionów złotych EBITDA. Ostatni „przejściowy i transforamcyjny”, skupiający się na gazie ziemnym, energii elektrycznej, cieple i OZE osiągnął wynik 23,6 milionów złotych.
Wolumen sprzedaży paliw ciekłych wyniósł 479 tysięcy metrów sześciennych, LPG 72 tysiące ton, gazu ziemnego 677 GWH, a energii elektrycznej 386 GWh.
Spółka poinformowała o rozszerzeniu swojej oferty o paliwo HVO (ang. Hydrogenated Vegetable Oil), co zaowocowało ograniczeniem emisji CO2 do 94 procent w porównaniu z olejem napędzowym. W pierwszym kwartale bieżącego roku Unimot rozpoczął obrót paliwem żeglugowym i lotniczym, a w kwietniu podpisał z Peninsula Petroleum Limited list intencyjny w sprawie współpracy w zakresie fizycznych dostaw paliwa żeglugowego w polskich portach.
Spółka poinformowała o przygotowaniu się na wejście w życie sankcji unijnych na rosyjski LPG, związku z czym podpisała umowę na przeładunek i magazynowanie gazu LPG w niemieckim terminalu w Wilhelmshaven. W planach Unimotu jest również podpisanie umowy na magazynowanie oleju napędowego w niemieckim terminalu. 12 pakiet sankcji Unii Europejskiej nakłada embargo na rosyjski LPG. Obecnie trwa okres przejściowy, który ma umożliwić odejście od paliwa z kierunku wschodniego.
Unimot / Marcin Karwowski
Czekała: Wysokie ceny energii to główna bariera prowadzenia działalności (ROZMOWA)