AlertCiepłownictwoEnergetykaEnergia elektrycznaGaz.OZERopa

Unimot szykuje się do odejścia od LPG z Rosji

Źródło: AVIA Polska

Źródło: AVIA Polska

Podczas przedstawienia wyników za pierwszy kwartał 2024 roku spółka poinformowała o przygotowaniu się na unijne sankcje dotyczące rosyjskiego LPG. W tym celu podpisała umowę na przeładunek i magazynowanie LPG w niemieckim terminalu Wilhelmshaven.

Unimot poinformował o wynikach za pierwszy kwartał bieżącego roku. Skonsolidowana EBITDA skorygowana wyniosła 47,5 miliona złotych, w analogicznym okresie ubiegłego roku było to 104,9 milionów złotych. Spółka osiągnęła przychód 2 996 milionów złotych, w pierwszych trzech miesiącach 2023 roku było to 3 279 milionów złotych.

– W I kwartale odczuliśmy skutki wymagającego otoczenia, ale także sezonowości, która towarzyszy jednemu z naszych wiodących obecnie segmentów biznesowych, czyli bitumenom. Wyniki I kwartału pokazują jednak przede wszystkim jak ważna była dywersyfikacja biznesu przeprowadzona przez nas w 2023 roku, dzięki siedmiu spółkom przejętym w ubiegłym roku, które stanowią dzisiaj integralną część Grupy Unimot, generujemy stabilne wyniki niezależnie od warunków rynkowych. Realizacja założeń strategii biznesowej na lata 2024-2028, którą opublikowaliśmy miesiąc temu, pozwoli nam na dalszą dywersyfikację źródeł przychodu i maksymalne wykorzystanie potencjału każdego z segmentów biznesowych – powiedział Adam Sikorski, prezes Unimot.

Spółka przyjęła nową strategię biznesową na lata 2024-2028, w której pogrupowała segmenty biznesowe na trzy kluczowe obszary. Pierwszy „główne obszary działalności”, w skład którego wchodzą paliwa, biopaliwa, LPG i bitumeny wypracował 11,6 milionów złotych EBITDA. Drugi, „logistyka”, obejmujący terminale paliwowe, stacje paliw i logistykę kolejową osiągnął 18,3 milionów złotych EBITDA. Ostatni „przejściowy i transforamcyjny”, skupiający się na gazie ziemnym, energii elektrycznej, cieple i OZE osiągnął wynik 23,6 milionów złotych.

Wolumen sprzedaży paliw ciekłych wyniósł 479 tysięcy metrów sześciennych, LPG 72 tysiące ton, gazu ziemnego 677 GWH, a energii elektrycznej 386 GWh.

Spółka poinformowała o rozszerzeniu swojej oferty o paliwo HVO (ang. Hydrogenated Vegetable Oil), co zaowocowało ograniczeniem emisji CO2 do 94 procent w porównaniu z olejem napędzowym. W pierwszym kwartale bieżącego roku Unimot rozpoczął obrót paliwem żeglugowym i lotniczym, a w kwietniu podpisał z Peninsula Petroleum Limited list intencyjny w sprawie współpracy w zakresie fizycznych dostaw paliwa żeglugowego w polskich portach.

Spółka poinformowała o przygotowaniu się na wejście w życie sankcji unijnych na rosyjski LPG, związku z czym podpisała umowę na przeładunek i magazynowanie gazu LPG w niemieckim terminalu w Wilhelmshaven. W planach Unimotu jest również podpisanie umowy na magazynowanie oleju napędowego w niemieckim terminalu. 12 pakiet sankcji Unii Europejskiej nakłada embargo na rosyjski LPG. Obecnie trwa okres przejściowy, który ma umożliwić odejście od paliwa z kierunku wschodniego.

Unimot / Marcin Karwowski

Czekała: Wysokie ceny energii to główna bariera prowadzenia działalności (ROZMOWA)


Powiązane artykuły

ropa wydobycie ropy

USA kontra OPEC+: Nafta, napięcia i niepewność

Spadające ceny ropy i decyzje OPEC+ o zwiększeniu wydobycia zmuszają amerykańskich producentów do ograniczania inwestycji i cięcia kosztów. Przedstawiciele sektora...

Rewolucja w Paryżu; strefy czystego powietrza zniesione

We Francji zostaną zniesione miejskie strefy niskiej emisji (LEZ). Auta spalinowe, które nie spełniają wyśrubowanych norm emisji spalin znowu będą...
Elektrociepłownia Pruszków. Fot. PGNiG Termika.

PGNiG obniży ceny gazu. Odbiorcy zapłacą ponad 10 procent mniej

URE zatwierdziło nową taryfę PGNiG, która obniży koszty gazu. Oszczędzą zarówno osoby prywatne, wspólnoty jak i podmioty objęte ochroną taryfową...

Udostępnij:

Facebook X X X