Najważniejsze informacje dla biznesu

UOKiK nałożył 66 milionów złotych kar za zmowę cenową

Prezes UOKiK nałożył w sumie 66 milionów złotych kar na Jura Poland i właścicieli sklepów Media Markt, Media Ekspert oraz RTV Euro AGD za zmowę cenową dotyczącą sprzedaży ekspresów do kawy – poinformował w środę urząd.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował w środę, że postępowanie antymonopolowe wykazało, że spółka Jura Poland wraz z oficjalnymi dystrybutorami, którzy jednocześnie byli sprzedawcami detalicznymi, zawarła porozumienie ograniczające konkurencję. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył więc łącznie ponad 66 mln zł na Jura Poland i jej czterech kontrahentów: Euro-net (m.in. sklepy RTV Euro AGD), Media Saturn Holding (sklepy stacjonarne Media Markt), Media Saturn Online (sklep internetowy Media Markt) i Terg (m.in. sklepy Media Expert).

Niedozwolone porozumienie trwało co najmniej od lipca 2013 do listopada 2022 roku.

W pierwszym roku do zmowy, oprócz Jura Poland, należały spółki Media Saturn Holding i Media Saturn Online. W 2014 roku dołączyła spółka Terg, natomiast w 2019 roku spółka Euro-net.

Jura Poland jest wyłącznym importerem ekspresów do kawy marki Jura.

Decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK uzasadnia stanowisko

Jak podał UOKiK z materiału dowodowego uzyskanego m.in. podczas przeszukania w siedzibie kilku spółek wynika, że przedsiębiorcy uzgodnili minimalne ceny odsprzedaży ekspresów Jura oraz akcesoriów do nich. Zwrócił uwagę, że tych produktów nie można było kupić taniej niż w cenach ustalanych przez importera. Dotyczyło to zarówno sklepów stacjonarnych, jak i internetowych.

Według urzędu przedsiębiorcy zmówili się również co do wysokości cen stosowanych w promocjach i podczas wyprzedaży, a także rodzajów i wartości gratisów dla konsumentów.

– Jura Poland monitorowała ceny stosowane przez dystrybutorów i interweniowała, jeśli próbowali sprzedawać ekspresy w niższych cenach. Informowała wówczas sprzedawców o możliwych konsekwencjach, m.in. wstrzymaniu dostaw lub rozwiązaniu umowy – przekazał UOKiK, zaznaczając, że sami dystrybutorzy również sprawdzali, czy pozostali uczestnicy zmowy stosują się do jej ustaleń.

UOKiK wykrył, że wymiana informacji odbywała się za pośrednictwem telefonów, poczty elektronicznej, komunikatora WhatsApp oraz SMS-ów. Uzgodnień dotyczących cen Jura Poland dokonywała także podczas spotkań z dystrybutorami.

– W efekcie nielegalnego porozumienia przez 10 lat ceny ekspresów Jura nie były ustalane samodzielnie przez sprzedawców w warunkach uczciwej konkurencji. To oznacza, że konsumenci nie mieli możliwości zakupu tych produktów w cenach niższych niż odgórnie ustalone – stwierdził prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jak podał UOKiK, Terg otrzymał karę w wysokości 30 065 250 złotych, Jura Poland – 12 212 000 złotych, Euro-net – 10 500 450 złotych, Media Saturn Online – 6 772 000 złotych, a Media Saturn Holding Polska – 6 549 000 złotych. Urząd dodał też, że prezes UOKiK nałożył również 243 750 złotych na Joannę Luto, prezes zarządu Jura Polska w okresie trwania porozumienia, która – zdaniem urzędu – była bezpośrednio odpowiedzialna za niedozwolone ustalenia.

UOKiK przypomniał, że maksymalne kary za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję wynoszą 10 procent rocznego obrotu dla firmy i 2 miliony złotych dla menedżerów. Podkreślił, że dotkliwych kar za udział w zmowie można uniknąć dzięki programowi łagodzenia kar (leniency). Urząd wyjaśnił, że daje on przedsiębiorcy uczestniczącemu w nielegalnym porozumieniu oraz menadżerom odpowiedzialnym za zmowę szansę obniżenia, a niekiedy uniknięcia sankcji pieniężnej. Można z niego skorzystać pod warunkiem współpracy w charakterze świadka koronnego z Prezesem UOKiK oraz dostarczenia dowodów lub informacji dotyczących istnienia niedozwolonego porozumienia.

Biznes Alert / PAP

Dwie firmy instalujące OZE otrzymały trzy miliony kary za niedozwolone klauzule w umowach

 

Prezes UOKiK nałożył w sumie 66 milionów złotych kar na Jura Poland i właścicieli sklepów Media Markt, Media Ekspert oraz RTV Euro AGD za zmowę cenową dotyczącą sprzedaży ekspresów do kawy – poinformował w środę urząd.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował w środę, że postępowanie antymonopolowe wykazało, że spółka Jura Poland wraz z oficjalnymi dystrybutorami, którzy jednocześnie byli sprzedawcami detalicznymi, zawarła porozumienie ograniczające konkurencję. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył więc łącznie ponad 66 mln zł na Jura Poland i jej czterech kontrahentów: Euro-net (m.in. sklepy RTV Euro AGD), Media Saturn Holding (sklepy stacjonarne Media Markt), Media Saturn Online (sklep internetowy Media Markt) i Terg (m.in. sklepy Media Expert).

Niedozwolone porozumienie trwało co najmniej od lipca 2013 do listopada 2022 roku.

W pierwszym roku do zmowy, oprócz Jura Poland, należały spółki Media Saturn Holding i Media Saturn Online. W 2014 roku dołączyła spółka Terg, natomiast w 2019 roku spółka Euro-net.

Jura Poland jest wyłącznym importerem ekspresów do kawy marki Jura.

Decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK uzasadnia stanowisko

Jak podał UOKiK z materiału dowodowego uzyskanego m.in. podczas przeszukania w siedzibie kilku spółek wynika, że przedsiębiorcy uzgodnili minimalne ceny odsprzedaży ekspresów Jura oraz akcesoriów do nich. Zwrócił uwagę, że tych produktów nie można było kupić taniej niż w cenach ustalanych przez importera. Dotyczyło to zarówno sklepów stacjonarnych, jak i internetowych.

Według urzędu przedsiębiorcy zmówili się również co do wysokości cen stosowanych w promocjach i podczas wyprzedaży, a także rodzajów i wartości gratisów dla konsumentów.

– Jura Poland monitorowała ceny stosowane przez dystrybutorów i interweniowała, jeśli próbowali sprzedawać ekspresy w niższych cenach. Informowała wówczas sprzedawców o możliwych konsekwencjach, m.in. wstrzymaniu dostaw lub rozwiązaniu umowy – przekazał UOKiK, zaznaczając, że sami dystrybutorzy również sprawdzali, czy pozostali uczestnicy zmowy stosują się do jej ustaleń.

UOKiK wykrył, że wymiana informacji odbywała się za pośrednictwem telefonów, poczty elektronicznej, komunikatora WhatsApp oraz SMS-ów. Uzgodnień dotyczących cen Jura Poland dokonywała także podczas spotkań z dystrybutorami.

– W efekcie nielegalnego porozumienia przez 10 lat ceny ekspresów Jura nie były ustalane samodzielnie przez sprzedawców w warunkach uczciwej konkurencji. To oznacza, że konsumenci nie mieli możliwości zakupu tych produktów w cenach niższych niż odgórnie ustalone – stwierdził prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jak podał UOKiK, Terg otrzymał karę w wysokości 30 065 250 złotych, Jura Poland – 12 212 000 złotych, Euro-net – 10 500 450 złotych, Media Saturn Online – 6 772 000 złotych, a Media Saturn Holding Polska – 6 549 000 złotych. Urząd dodał też, że prezes UOKiK nałożył również 243 750 złotych na Joannę Luto, prezes zarządu Jura Polska w okresie trwania porozumienia, która – zdaniem urzędu – była bezpośrednio odpowiedzialna za niedozwolone ustalenia.

UOKiK przypomniał, że maksymalne kary za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję wynoszą 10 procent rocznego obrotu dla firmy i 2 miliony złotych dla menedżerów. Podkreślił, że dotkliwych kar za udział w zmowie można uniknąć dzięki programowi łagodzenia kar (leniency). Urząd wyjaśnił, że daje on przedsiębiorcy uczestniczącemu w nielegalnym porozumieniu oraz menadżerom odpowiedzialnym za zmowę szansę obniżenia, a niekiedy uniknięcia sankcji pieniężnej. Można z niego skorzystać pod warunkiem współpracy w charakterze świadka koronnego z Prezesem UOKiK oraz dostarczenia dowodów lub informacji dotyczących istnienia niedozwolonego porozumienia.

Biznes Alert / PAP

Dwie firmy instalujące OZE otrzymały trzy miliony kary za niedozwolone klauzule w umowach

 

Najnowsze artykuły