icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Jaka jest jakość paliw na stacjach benzynowych? UOKiK to skontrolował (INFOGRAFIKA)

Inspekcja Handlowa zakwestionowała w ubiegłym roku 1,88 procent skontrolowanych próbek paliw płynnych. To minimalnie więcej niż w 2019 roku, kiedy zakwestionowano 1,86 procent próbek. Nieprawidłowości częściej dotyczyły oleju napędowego niż benzyny. Podczas losowych kontroli stacji paliw najwięcej nieprawidłowości zostało wykrytych w województwach: zachodniopomorskim, lubuskim i pomorskim.

Inspekcja Handlowa kontroluje kilka rodzajów paliw ciekłych dostępnych na rynku. Należą do nich olej napędowy, benzyna, gaz LPG oraz biopaliwa. W czasie pierwszej kontroli w 2003 roku odsetek próbek paliw ciekłych niespełniających wymogów jakościowych wyniósł aż 30 procent. W kolejnych latach ilość nieprawidłowości spadała i od 2016 roku utrzymuje się na poziomie poniżej czterech procent.

– W efekcie monitorowania polskiego rynku paliw ciekłych z roku na rok poprawia się ich jakość. Od kilku lat nieprawidłowości jakie wykrywamy oscylują na poziomie poniżej czterech procent. W 2020 roku norm nie spełniało tylko niespełna dwa procent próbek benzyn i oleju napędowego pobranych na stacjach paliwowych. Nieprawidłowości rzadziej dotyczyły benzyny niż oleju napędowego – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Kontrola jakości paliw ciekłych odbywa się dwutorowo. Po pierwsze, prezes UOKiK losowo wybiera stacje i wskazuje je odpowiedniej regionalnie Inspekcji Handlowej do kontroli – wydaje się, że ten sposób typowania najlepiej odzwierciedla rzeczywisty obraz jakości paliw w Polsce. Po drugie, Inspekcja Handlowa sprawdza tych przedsiębiorców, wobec których były skargi lub informacje od organów ścigania, albo u których wcześniej wykryła nieprawidłowości. Kontrola obejmuje producentów paliw, hurtowników, magazynujących oraz przedsiębiorców prowadzących stacje paliw.

W 2020 roku łącznie do badań pobrano 1491 próbek paliw ciekłych, w tym 779 próbki benzyn i 712 próbek oleju napędowego, na stacjach i w hurtowniach. Badań laboratoryjnych nie przeszło pozytywnie 28 próbek paliw ciekłych (23 próbki oleju napędowego, 5 próbek benzyny) co stanowi 1,88 procent zbadanych próbek. Odsetek zakwestionowanych próbek paliw w poszczególnych województwach był wyraźnie zróżnicowany.

Podczas losowych kontroli stacji paliw najwięcej nieprawidłowości stwierdziliśmy w województwach: zachodniopomorskim (6,25 procent), lubuskim (6,06 procent) i pomorskim (3,45 procent). Natomiast w przypadku kontroli przedsiębiorców wybranych na podstawie m.in. informacji  od kierowców najwięcej nieprawidłowości wykryliśmy w województwie opolskim (15,38 procent), warmińsko – mazurskim (10,00 procent) oraz pomorskim (9,09 procent).

W ramach kontroli gazu skroplonego LPG inspektorzy zakwestionowali 0,84 procent zbadanych próbek pobieranych na stacjach paliw. Nie stwierdzili natomiast żadnych nieprawidłowości podczas kontroli hurtowni.

Co kwestionuje Inspekcja Handlowa przy kontrolach?

UOKIK/Mariusz Marszałkowski

Inspekcja Handlowa zakwestionowała w ubiegłym roku 1,88 procent skontrolowanych próbek paliw płynnych. To minimalnie więcej niż w 2019 roku, kiedy zakwestionowano 1,86 procent próbek. Nieprawidłowości częściej dotyczyły oleju napędowego niż benzyny. Podczas losowych kontroli stacji paliw najwięcej nieprawidłowości zostało wykrytych w województwach: zachodniopomorskim, lubuskim i pomorskim.

Inspekcja Handlowa kontroluje kilka rodzajów paliw ciekłych dostępnych na rynku. Należą do nich olej napędowy, benzyna, gaz LPG oraz biopaliwa. W czasie pierwszej kontroli w 2003 roku odsetek próbek paliw ciekłych niespełniających wymogów jakościowych wyniósł aż 30 procent. W kolejnych latach ilość nieprawidłowości spadała i od 2016 roku utrzymuje się na poziomie poniżej czterech procent.

– W efekcie monitorowania polskiego rynku paliw ciekłych z roku na rok poprawia się ich jakość. Od kilku lat nieprawidłowości jakie wykrywamy oscylują na poziomie poniżej czterech procent. W 2020 roku norm nie spełniało tylko niespełna dwa procent próbek benzyn i oleju napędowego pobranych na stacjach paliwowych. Nieprawidłowości rzadziej dotyczyły benzyny niż oleju napędowego – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Kontrola jakości paliw ciekłych odbywa się dwutorowo. Po pierwsze, prezes UOKiK losowo wybiera stacje i wskazuje je odpowiedniej regionalnie Inspekcji Handlowej do kontroli – wydaje się, że ten sposób typowania najlepiej odzwierciedla rzeczywisty obraz jakości paliw w Polsce. Po drugie, Inspekcja Handlowa sprawdza tych przedsiębiorców, wobec których były skargi lub informacje od organów ścigania, albo u których wcześniej wykryła nieprawidłowości. Kontrola obejmuje producentów paliw, hurtowników, magazynujących oraz przedsiębiorców prowadzących stacje paliw.

W 2020 roku łącznie do badań pobrano 1491 próbek paliw ciekłych, w tym 779 próbki benzyn i 712 próbek oleju napędowego, na stacjach i w hurtowniach. Badań laboratoryjnych nie przeszło pozytywnie 28 próbek paliw ciekłych (23 próbki oleju napędowego, 5 próbek benzyny) co stanowi 1,88 procent zbadanych próbek. Odsetek zakwestionowanych próbek paliw w poszczególnych województwach był wyraźnie zróżnicowany.

Podczas losowych kontroli stacji paliw najwięcej nieprawidłowości stwierdziliśmy w województwach: zachodniopomorskim (6,25 procent), lubuskim (6,06 procent) i pomorskim (3,45 procent). Natomiast w przypadku kontroli przedsiębiorców wybranych na podstawie m.in. informacji  od kierowców najwięcej nieprawidłowości wykryliśmy w województwie opolskim (15,38 procent), warmińsko – mazurskim (10,00 procent) oraz pomorskim (9,09 procent).

W ramach kontroli gazu skroplonego LPG inspektorzy zakwestionowali 0,84 procent zbadanych próbek pobieranych na stacjach paliw. Nie stwierdzili natomiast żadnych nieprawidłowości podczas kontroli hurtowni.

Co kwestionuje Inspekcja Handlowa przy kontrolach?

UOKIK/Mariusz Marszałkowski

Najnowsze artykuły