icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Jak bezpiecznie zmienić dostawcę gazu? URE daje wskazówki

Według danych Urzędu Regulacji Energetyki (URE) w sumie 298 tys. odbiorców w Polsce kupuje gaz od wybranego przez siebie sprzedawcy. Przy zawieraniu umowy warto pamiętać o kilku zasadach bezpieczeństwa, które pozwolą uchronić każdego konsumenta przed potencjalnymi kłopotami.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z obowiązującym prawem (tzw. zasadą TPA: Third Party Access), od 2007 roku odbiorcy końcowi energii elektrycznej i gazu mają swobodę wyboru sprzedawcy. Na możliwość wyboru sprzedawcy wpływa kilka istotnych czynników, m.in.: stopień świadomości klientów i ich motywacja do zmiany sprzedawcy, a także łatwość dokonania zmiany czy liczba konkurencyjnych ofert dostępnych na rynku. URE monitoruje ten obszar i cyklicznie publikuje dane prezentujące dynamikę zmian na obu rynkach.

Urząd Regulacji Energetyki podkreśla, że prawo do zmiany sprzedawcy jest jednym z podstawowych praw konsumenta, a zarazem ważnym elementem wzmacniania konkurencji na rynku. Jednak wraz z rosnącą liczbą sprzedawców i ofert, pojawiają się podmioty, które stosują nieuczciwe praktyki rynkowe. Dlatego URE przypomina o konieczności uważnego i dokładnego zapoznania się z ofertą i umową, zanim złożymy swój podpis pod dokumentami przedłożonymi przez przedsiębiorcę. Poza sama ceną gazu należy zwracać uwagę m.in. na następujące warunki umowy:

  • czy oprócz sprzedaży gazu oferta zawiera dodatkowe usługi i związane z tym opłaty ;
  • na jaki okres zawierany jest kontrakt ;
  • na jakich zasadach będzie odbywać się rozliczenie po upływie okresu obowiązywania oferty ;
  • jakie są warunki wypowiedzenia (czy są przewidziane opłaty za wcześniejsze wypowiedzenie umowy) ;
  • na jakich zasadach będzie odbywać się rozliczenie po upływie okresu obowiązywania oferty.

URE podkreśla, że przed podpisaniem umowy z nowym sprzedawcą należy ZAWSZE:

  • zastanowić się, czy ta oferta jest dla odbiorcy korzystna ;
  • dokładnie przeanalizować wszystkie dokumenty, w tym umowę, przed ich podpisaniem ;
  • upewnić się czy na przedstawionych dokumentach, ofertach lub umowach widnieją dane firmy, której przedstawicielem jest sprzedawca.

PAMIĘTAJ! Nie daj się oszukać – od 3 lipca 2021 roku obowiązuje zakaz sprzedaży „door-to-door” wobec odbiorców w gospodarstwach domowych.

Oznacza to, że przedsiębiorstwa energetyczne i gazowe nie mogą już zawierać umów poza lokalem przedsiębiorstwa z odbiorcami w gospodarstwach domowych (np. podczas wizyty przedstawiciela w domu odbiorcy). Wprowadzanie zakazu zawierania umów sprzedaży gazu i energii elektrycznej poza lokalem przedsiębiorstwa nie ogranicza jednak możliwości zawarcia takiej umowy na odległość (np. telefonicznie) czy w punkcie sprzedawcy umiejscowionym np. w galerii handlowej.

Szczególną ostrożność należy zachować zawsze, gdy:

  • w dokumentach nie podano są danych firmy, z którą masz zawrzeć umowę,
  • nie znasz i nie jesteś w stanie zweryfikować firmy, którą reprezentuje przedstawiciel handlowy,
  • jesteś namawiany do szybkiego podpisania umowy, np. pod pretekstem promocji, której termin niebawem upłynie,
  • sprzedawca obiecuje Ci niższą stawkę opłaty za energię/gaz, ale nie informuje o innych dodatkowych opłatach i karach oraz dodatkowo płatnych usługach (np. dodatkowym ubezpieczeniu),
  • jesteś proszony o pokazanie ostatniego rachunku za energię/gaz (na rachunku można sprawdzić informacje o rodzajach usług i opłatach za te usługi) i dano Ci do podpisania kilka lub kilkanaście dokumentów bez możliwości zapoznania się z nimi.

Informacje i statystyki dotyczące zmian sprzedawcy gazu są systematycznie zamieszczane na stronie internetowej URE.

Urząd Regulacji Energetyki / Jacek Perzyński

Gaz-System pozostanie operatorem gazociągów w Polsce do 2068 roku

Według danych Urzędu Regulacji Energetyki (URE) w sumie 298 tys. odbiorców w Polsce kupuje gaz od wybranego przez siebie sprzedawcy. Przy zawieraniu umowy warto pamiętać o kilku zasadach bezpieczeństwa, które pozwolą uchronić każdego konsumenta przed potencjalnymi kłopotami.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z obowiązującym prawem (tzw. zasadą TPA: Third Party Access), od 2007 roku odbiorcy końcowi energii elektrycznej i gazu mają swobodę wyboru sprzedawcy. Na możliwość wyboru sprzedawcy wpływa kilka istotnych czynników, m.in.: stopień świadomości klientów i ich motywacja do zmiany sprzedawcy, a także łatwość dokonania zmiany czy liczba konkurencyjnych ofert dostępnych na rynku. URE monitoruje ten obszar i cyklicznie publikuje dane prezentujące dynamikę zmian na obu rynkach.

Urząd Regulacji Energetyki podkreśla, że prawo do zmiany sprzedawcy jest jednym z podstawowych praw konsumenta, a zarazem ważnym elementem wzmacniania konkurencji na rynku. Jednak wraz z rosnącą liczbą sprzedawców i ofert, pojawiają się podmioty, które stosują nieuczciwe praktyki rynkowe. Dlatego URE przypomina o konieczności uważnego i dokładnego zapoznania się z ofertą i umową, zanim złożymy swój podpis pod dokumentami przedłożonymi przez przedsiębiorcę. Poza sama ceną gazu należy zwracać uwagę m.in. na następujące warunki umowy:

  • czy oprócz sprzedaży gazu oferta zawiera dodatkowe usługi i związane z tym opłaty ;
  • na jaki okres zawierany jest kontrakt ;
  • na jakich zasadach będzie odbywać się rozliczenie po upływie okresu obowiązywania oferty ;
  • jakie są warunki wypowiedzenia (czy są przewidziane opłaty za wcześniejsze wypowiedzenie umowy) ;
  • na jakich zasadach będzie odbywać się rozliczenie po upływie okresu obowiązywania oferty.

URE podkreśla, że przed podpisaniem umowy z nowym sprzedawcą należy ZAWSZE:

  • zastanowić się, czy ta oferta jest dla odbiorcy korzystna ;
  • dokładnie przeanalizować wszystkie dokumenty, w tym umowę, przed ich podpisaniem ;
  • upewnić się czy na przedstawionych dokumentach, ofertach lub umowach widnieją dane firmy, której przedstawicielem jest sprzedawca.

PAMIĘTAJ! Nie daj się oszukać – od 3 lipca 2021 roku obowiązuje zakaz sprzedaży „door-to-door” wobec odbiorców w gospodarstwach domowych.

Oznacza to, że przedsiębiorstwa energetyczne i gazowe nie mogą już zawierać umów poza lokalem przedsiębiorstwa z odbiorcami w gospodarstwach domowych (np. podczas wizyty przedstawiciela w domu odbiorcy). Wprowadzanie zakazu zawierania umów sprzedaży gazu i energii elektrycznej poza lokalem przedsiębiorstwa nie ogranicza jednak możliwości zawarcia takiej umowy na odległość (np. telefonicznie) czy w punkcie sprzedawcy umiejscowionym np. w galerii handlowej.

Szczególną ostrożność należy zachować zawsze, gdy:

  • w dokumentach nie podano są danych firmy, z którą masz zawrzeć umowę,
  • nie znasz i nie jesteś w stanie zweryfikować firmy, którą reprezentuje przedstawiciel handlowy,
  • jesteś namawiany do szybkiego podpisania umowy, np. pod pretekstem promocji, której termin niebawem upłynie,
  • sprzedawca obiecuje Ci niższą stawkę opłaty za energię/gaz, ale nie informuje o innych dodatkowych opłatach i karach oraz dodatkowo płatnych usługach (np. dodatkowym ubezpieczeniu),
  • jesteś proszony o pokazanie ostatniego rachunku za energię/gaz (na rachunku można sprawdzić informacje o rodzajach usług i opłatach za te usługi) i dano Ci do podpisania kilka lub kilkanaście dokumentów bez możliwości zapoznania się z nimi.

Informacje i statystyki dotyczące zmian sprzedawcy gazu są systematycznie zamieszczane na stronie internetowej URE.

Urząd Regulacji Energetyki / Jacek Perzyński

Gaz-System pozostanie operatorem gazociągów w Polsce do 2068 roku

Najnowsze artykuły