Według danych Urzędu Regulacji Energetyki (URE) w sumie 298 tys. odbiorców w Polsce kupuje gaz od wybranego przez siebie sprzedawcy. Przy zawieraniu umowy warto pamiętać o kilku zasadach bezpieczeństwa, które pozwolą uchronić każdego konsumenta przed potencjalnymi kłopotami.
Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z obowiązującym prawem (tzw. zasadą TPA: Third Party Access), od 2007 roku odbiorcy końcowi energii elektrycznej i gazu mają swobodę wyboru sprzedawcy. Na możliwość wyboru sprzedawcy wpływa kilka istotnych czynników, m.in.: stopień świadomości klientów i ich motywacja do zmiany sprzedawcy, a także łatwość dokonania zmiany czy liczba konkurencyjnych ofert dostępnych na rynku. URE monitoruje ten obszar i cyklicznie publikuje dane prezentujące dynamikę zmian na obu rynkach.
Urząd Regulacji Energetyki podkreśla, że prawo do zmiany sprzedawcy jest jednym z podstawowych praw konsumenta, a zarazem ważnym elementem wzmacniania konkurencji na rynku. Jednak wraz z rosnącą liczbą sprzedawców i ofert, pojawiają się podmioty, które stosują nieuczciwe praktyki rynkowe. Dlatego URE przypomina o konieczności uważnego i dokładnego zapoznania się z ofertą i umową, zanim złożymy swój podpis pod dokumentami przedłożonymi przez przedsiębiorcę. Poza sama ceną gazu należy zwracać uwagę m.in. na następujące warunki umowy:
- czy oprócz sprzedaży gazu oferta zawiera dodatkowe usługi i związane z tym opłaty ;
- na jaki okres zawierany jest kontrakt ;
- na jakich zasadach będzie odbywać się rozliczenie po upływie okresu obowiązywania oferty ;
- jakie są warunki wypowiedzenia (czy są przewidziane opłaty za wcześniejsze wypowiedzenie umowy) ;
- na jakich zasadach będzie odbywać się rozliczenie po upływie okresu obowiązywania oferty.
URE podkreśla, że przed podpisaniem umowy z nowym sprzedawcą należy ZAWSZE:
- zastanowić się, czy ta oferta jest dla odbiorcy korzystna ;
- dokładnie przeanalizować wszystkie dokumenty, w tym umowę, przed ich podpisaniem ;
- upewnić się czy na przedstawionych dokumentach, ofertach lub umowach widnieją dane firmy, której przedstawicielem jest sprzedawca.
PAMIĘTAJ! Nie daj się oszukać – od 3 lipca 2021 roku obowiązuje zakaz sprzedaży „door-to-door” wobec odbiorców w gospodarstwach domowych.
Oznacza to, że przedsiębiorstwa energetyczne i gazowe nie mogą już zawierać umów poza lokalem przedsiębiorstwa z odbiorcami w gospodarstwach domowych (np. podczas wizyty przedstawiciela w domu odbiorcy). Wprowadzanie zakazu zawierania umów sprzedaży gazu i energii elektrycznej poza lokalem przedsiębiorstwa nie ogranicza jednak możliwości zawarcia takiej umowy na odległość (np. telefonicznie) czy w punkcie sprzedawcy umiejscowionym np. w galerii handlowej.
Szczególną ostrożność należy zachować zawsze, gdy:
- w dokumentach nie podano są danych firmy, z którą masz zawrzeć umowę,
- nie znasz i nie jesteś w stanie zweryfikować firmy, którą reprezentuje przedstawiciel handlowy,
- jesteś namawiany do szybkiego podpisania umowy, np. pod pretekstem promocji, której termin niebawem upłynie,
- sprzedawca obiecuje Ci niższą stawkę opłaty za energię/gaz, ale nie informuje o innych dodatkowych opłatach i karach oraz dodatkowo płatnych usługach (np. dodatkowym ubezpieczeniu),
- jesteś proszony o pokazanie ostatniego rachunku za energię/gaz (na rachunku można sprawdzić informacje o rodzajach usług i opłatach za te usługi) i dano Ci do podpisania kilka lub kilkanaście dokumentów bez możliwości zapoznania się z nimi.
Informacje i statystyki dotyczące zmian sprzedawcy gazu są systematycznie zamieszczane na stronie internetowej URE.
Urząd Regulacji Energetyki / Jacek Perzyński
Gaz-System pozostanie operatorem gazociągów w Polsce do 2068 roku