Jak poinformował portal Gramwzielone.pl, w Warszawie powstała pierwsza wyposażona w pantograf stacja ładowania autobusów elektrycznych. Ładowarka quickPOINT Column Charger została zainstalowana na ulicy Spartańskiej na warszawskim Mokotowie. Miejskie Zakłady Autobusowe chcą zbudować na terenie stolicy sieć 19 takich ładowarek.
Urządzenie o mocy 200 kW, którego podstawa to zaledwie 1,3m x 0,8m, zostało wyposażone w system pantografu, a także oferuje wizualną identyfikację procesu ładowania autobusów elektrycznych poprzez iluminacje LED.
– W dotychczasowych projektach na świecie maszt ładujący i ładowarka instalowane były osobno. Dla wielu miast tego typu rozwiązanie i związany z nim duży rozmiar ładowarki był problemem i barierą do jego instalacji w mieście, a tym samym do wprowadzania autobusów elektrycznych do ich flot – powiedział przedstawiciel firmy Ekoenergetyka-Polska z Zielonej Góry która wykonała instalację.
Podstawa ładowarki quickPOINT Column Charger jest o ponad 50 proc. mniejsza od standardowego urządzenia tego typu razem z masztem ładującym. Obudowa ładowarki jest wykonana ze stali oraz wyposażona w iluminacje LED, które sygnalizują status ładowarki – świecą na biało, kiedy nie ładuje, a na niebiesko, kiedy pod ładowarkę podłącza się autobus.
Ładowarki mogą przynosić zyski
Ponadto miasta mogą doposażyć ładowarkę o ekran reklamowy, zainstalowany po zewnętrznej stronie urządzenia, a tym samym mają możliwość zapewnienia sobie dodatkowego dochodu.
Ładowarka pracuje zgodnie z międzynarodowymi standardami ładowania pojazdów elektrycznych. Dzięki wyposażeniu jej w pantograf, ładowanie odbywa się w całkowicie zautomatyzowany sposób, podczas postoju autobusu na końcu linii.
W fabryce Solarisa w Bolechowie powstaje pierwszy przegubowy elektrobus Solaris Urbino 18 czwartej generacji z podwójnym sposobem ładowania, który trafi na testy do Miejskich Zakładów Autobusowych. Ten autobus może być ładowany poprzez złącze plug-in (za pomocą kabla z wtyczką) lub właśnie za pomocą pantografu i ulicznej ładowarki. Do stolicy powinien zostać dostarczony wiosną.
Jak zapewnia MZA, budowa sieci ładowarek będzie prowadzona równolegle do jednej z największych inwestycji Miejskich Zakładów Autobusowych – zakupu 130 przegubowych autobusów elektrycznych. Na razie takie przegubowe autobusy nie obsługują jeszcze żadnego polskiego miasta – mimo pojawienia się pierwszych elektrycznych autobusów m.in. w Krakowie czy Jaworznie.
Do 2020 roku w Warszawie jeździć będzie 126 autobusów elektrycznych
Warszawskie MZA zapewnia, że w 2020 roku w taborze spółki ma funkcjonować 126 pojazdów elektrycznych, w tym ponad sto przegubowych. Później liczba pojazdów niskoemisyjnych będzie stale zwiększana, a docelowo do roku 2030 ma objąć połowę taboru.
W listopadzie 2016 r. Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie podpisały umowę na zakup 10 elektrycznych autobusów, które dostarczy konsorcjum Ursus S.A., AMZ Kutno i Ursus Bus. Te pojazdy również będą posiadać możliwość ładowania za pomocą pantografu.
MZA informuje, że od 2007 roku na ulice Warszawy wyjechało już 1067 nowych niskopodłogowych autobusów za ponad miliard złotych. W tym 49 pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi: 35 gazowych Solbusów oraz 10 autobusów elektrycznych i 4 hybrydy Solarisa.
Gramwzielone.pl