AlertEnergetykaGaz.InfrastrukturaKolejeRopaWęgiel. energetyka węglowa

Dostawy węgla i innych surowców mogą opóźniać koleje pasażerskie

fot. Węglokoks

Dostawy surowców koleją niemiecką mają uzyskać priorytet podobnie jak w Polsce. Węgiel, gaz, ropa i tym podobne będą docierać na miejsce szybciej, ale już widać wzrost opóźnień przewozów pasażerskich.

Frankfurter Allgemeine Zeitung podaje, że poniżej 60 procent kursów długodystansowych koleją w Niemczech nie notowało opóźnień. Przewozy regionalne doświadczają opóźnień w 90 procentach przypadków. Problemem jest także niski stan wody w Renie, który utrudnia dostawy tą rzeką. Jednakże priorytet dostaw węgla i innych surowców ma zapewnić sprawne funkcjonowanie gospodarki. – Celem jest zapewnienie pracy elektrowniom, rafineriom, sieciom energetycznym oraz innym ważnym operacjom – czytamy w dokumencie ministerstwa gospodarki i klimatu cytowanym przez FAZ. Deutsche Bahn śle 50 pociągów miesięcznie z 3000 ton węgla kamiennego każdy. Elektrownia węglowa Gelsenkirchen-Scholven potrzebuje 20 tysięcy ton dziennie przy pełnej mocy.

Problemy z punktualnością kolei to wyzwanie dla rządowego planu biletu komunikacji publicznej za 9 euro, który miał zachęcać Niemców do przesiadania się do niej w celu oszczędności w dobie kryzysu energetycznego oraz ochrony środowiska.

Polskie PKP Cargo również daje priorytet dostawom węgla z portów polskich do odbiorców w całym kraju w celu uniknięcia niedoborów w sezonie grzewczym. Ma priorytet względem innych kursów z użyciem infrastruktury PKP PLK. Urząd Transportu Kolejowego informował w maju o tym, że w pierwszym kwartale 2022 roku punktualność pociągów pasażerskich sięgnęła 91 procent a towarowych – 42 procent. Zgodnie z raportem UTK, w drugim kwartale roku zaobserwowano poprawę punktualności transportu towarowego o około 2 punkty procentowe. Najwyższą punktualność w tym okresie odnotowano w kwietniu – 44,8 procent, natomiast w maju i czerwcu nastąpił minimalny spadek przyjazdów zgodnie z rozkładem. Z przedstawionych danych wynika, że opóźnienia powyżej 120 minut stanowią największe wyzwanie. Embargo na węgiel rosyjski powodujące konieczność zwiększenia dostaw drogą morską weszło w życie w kwietniu 2022 roku.

Frankfurter Allgemeine Zeitung/Wojciech Jakóbik

Tretyn: Kolejna nowelizacja ustawy OZE jest za rogiem. Jakie zmiany ze sobą niesie? (ANALIZA)


Powiązane artykuły

OZE, foto: orlen

Orlen pozyskał 2,5 mld zł na zieloną transformację

Grupa Orlen zakończyła sukcesem emisję zielonych euroobligacji o wartości 600 mln euro (ponad 2,5 mld zł). Spółka przeznaczy środki na...
Stacja ładowania Ekoen na MOP. Fot. Ekoen

Polska firma zwycięzcą mega przetargu na szybkie ładowarki przy sieci dróg TEN-T

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła przetarg na dzierżawę terenów pod ogólnodostępne stacje ładowania samochodów elektrycznych dużej mocy w...

Rośnie ryzyko ataków na statki na szlakach Bliskiego Wschodu

Po amerykańskim ataku na irańskie instalacje nuklearne wzrosło ryzyko dla żeglugi w rejonie Półwyspu Arabskiego, co spotęgowało obawy o bezpieczeństwo...

Udostępnij:

Facebook X X X