Wiśniewska: Reforma polityki klimatycznej przesądzi o cenach energii w Polsce

0
15

Głosowanie nad ETS-em w przyszłym tygodniu to jedno z ważniejszych głosowań dla polskiej gospodarki, które może mieć ogromny wpływ na ceny energii w Polsce. – W pracach komisji ds. środowiska (ENVI) udało się wygrać pewne elementy, np. niezwykle ważne zabezpieczenie darmowych uprawnień do emisji dla ciepłownictwa sieciowego, ale wiele jest jeszcze do poprawy – pisze Jadwiga Wiśniewska, Poseł do Parlamentu Europejskiego z ramienia Prawa i Sprawiedliwości.

Grupa EKR, na wniosek delegacji Prawa i Sprawiedliwości, złoży jedenaście poprawek do raportu Duncana. Dziewięć z tych poprawek dotyczy struktury zarządzania Funduszem Modernizacyjnym. Są to poprawki przyjęte przez komisję ITRE i ich przewaga nad stanowiskiem ENVI jest taka, że struktura ta jest prostsza, kompetencje poszczególnych organów rozpisane są jasno i ułatwia podejmowanie decyzji.

Pozostałe dwie poprawki dotyczą limitu emisji, które znalazły się w raporcie z ENVI. Aby korzystać z Funduszu Modernizacyjnego lub derogacji dla sektora energetycznego, nowo budowane lub modernizowane instalacje musiałyby spełniać limit 550g CO2/kWh. Taki limit właściwie promuje tylko odnawialne źródła energii, energię atomową i bardzo nieliczne technologie gazowe. Z naszego punktu widzenia jest on właściwie niemożliwy do spełnienia, nie bylibyśmy w stanie korzystać z tych instrumentów bez całkowitego przestawienia naszego systemu energetycznego na inne tory. To nie tylko naruszałoby kompetencje państw członkowskich do kształtowania swojego koszyka energetycznego, ale po prostu nie byłoby nas na to stać.

Dlatego proponujemy rozwiązanie alternatywne – zamiast limitu absolutnego instalacje modernizowane lub instalacje nowe powinny zmniejszać emisję o co najmniej 20%. Nowe instalacje porównuje się przy tym do starych instalacji, które są zamykane, gdy nowe inwestycje są kończone. Takie rozwiązanie umożliwia nam korzystanie z tych środków i nakłada również precyzyjnie określony wymóg poprawy w stosunku do stanu bieżącego.

Poza tymi poprawkami grupa wniesie też o głosowanie odrębne nad poprawkami podnoszącymi współczynnik liniowy redukcji z 2,2% do 2,4% oraz ustanawiającymi odrębny reżim dla cementu. Są to przede wszystkim poprawki 40 i 84. Poprawka 84 o cemencie będzie głosowaniem kluczowym dla grupy, co oznacza, że jeżeli nie uda się jej usunąć, grupa zagłosuje przeciw sprawozdaniu.