KOMENTARZ
Teresa Wójcik
Redaktor BiznesAlert.pl
Nadzwyczajna podkomisja przedstawiła jednolity tekst projektu ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych.
Wczoraj po południu Kancelaria Sejmu przedstawiła przyjęty przed podkomisję nadzwyczajną powołaną przez sejmową komisję infrastruktury ujednolicony tekst projektu ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Ujednolicony tekst nie wprowadza istotnych zmian w odniesieniu do sytuacji elektrowni wiatrowych określonych przez projekt wniesiony przez posłów. Sprawozdanie z zakończenia prac podkomisji wraz ujednoliconym projektem ustawy zostanie rozpatrzone przez sejmową komisję, która po przegłosowaniu dokumentu zakończy pierwsze czytanie na posiedzeniu 30 marca br. O terminie drugiego czytania, tym razem na posiedzeniu planarnym Sejmu, decyzji jeszcze nie podano.
Zmiany w obecnym tekście ujednoliconego projektu w większości są kosmetyczne. Jedna z nich, w porównaniu z projektem pierwotnym jest istotna dla projektów inwestycji wiatrowych w toku – w każdym przypadku, gdy przed wejściem w życie ustawy wszczęte zostałoby postępowanie o wydanie pozwolenia na budowę, uzyskana wcześniej dla takiego projektu „decyzja o warunkach zabudowy zachowywałaby moc bez żadnych ograniczeń czasowych i niezależnie od tego, czy spełnione są wymogi odległościowe”. Ta propozycja jest wyrazem wynikającej także z innych przepisów projektu zasady, że z wymogów odległościowych zwolnione byłyby te projekty, dla których uzyskano już pozwolenie na budowę lub przynajmniej wszczęte już zostało postępowanie w sprawie wydania pozwolenia na budowę.
Jednak wydaje się, że pozwolenia na budowę dla takich projektów zachowają moc jedynie, jeżeli w ciągu 3 lat od wejścia w życie ustawy projekt uzyska pozwolenie na użytkowanie, a zgodnie z projektem ujednoliconym, pozwolenie na użytkowanie może być otrzymane dopiero po otrzymaniu od Urzędu Dozoru Technicznego zgody na eksploatację. Wydłużałoby to drogę do otrzymania tego pozwolenia na użytkowanie.
Do realizacji miałyby wejść tylko te projekty, które wygrają aukcję na otrzymanie ceny gwarantowanej za produkowany prąd. Rozpoczęcie realizacji inwestycji będzie zależało od tego, kiedy zostanie przeprowadzona aukcja. Czym później, tym większe ryzyko, że termin trzyletni może być zagrożony. W dodatku wydaje się, że przepis przewidujący okres 3 lat na uzyskanie pozwolenia na użytkowanie elektrowni wiatrowej , może być niespójny z przepisami ustawy o OZE, w której przewidziano 4 lata na wybudowanie lądowej elektrowni wiatrowej (od momentu rozstrzygnięcia aukcji). Zgodnie z tym, ustawa „wiatrakowa” powinna przewidzieć 4 lata na uzyskanie pozwolenia na użytkowanie przez elektrownie wiatrowe licząc od tego momentu. Spójność obu ustaw wymaga tej zgodności.
Nie zostały zmienione propozycje dotyczące obciążeń fiskalnych, a to właśnie, może jeszcze bardziej niż problemy „odległościowe”, wzbudziło burzliwe reakcje inwestorów. Wyższe podatki wynikające z rozszerzenia kwalifikowania obiektów farm wiatrowych w całości (tj. z częścią „techniczno-maszynową” – turbiną, agregatem, przekładnią napędu itd) jako obiektów budowlanych w konsekwencji wielokrotnie zwiększy opodatkowanie. Obecnie zgodnie z przepisami budowlanymi, tylko część elektrowni wiatrowej – fundament i wieża – jest traktowana jako budowla. 2-procentowy podatek nalicza się więc od wartości fundamentu i wieży. Od podatku jest wolna wspomniana część techniczno-maszynowa, stanowiąca nawet do 80 proc. wartości elektrowni. Muszę jednak podkreślić, że to rozwiązanie ma na celu nie tyle zwiększenie kwoty podatkowej, co względy techniczne, ma zapewnić lepszy nadzór. Natomiast na zwiększone wpływy podatkowe liczą samorządy gmin.
Ze sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej trudno wywnioskować, które konkretnie poprawki zostały uwzględnione. Wnioskując z szybkiego przeglądu porównawczego obu projektów wydaje się, że nie zostały prawie zupełnie uwzględnione cztery merytoryczne poprawki proponowane przez poseł Małgorzatę Chmiel w imieniu Klubu Parlamentarnego PO.
Nadzwyczajna podkomisja została powołana 16 marca i pracowała w składzie: Chmiel Małgorzata /PO/ – zastępca przewodniczącej, Chruszcz Sylwester /Kukiz15/ Młyńczak Aldona /PO/, Paluch Anna /PiS/ – przewodnicząca, Rzońca Bogdan /PiS/, Suchoń Mirosław /N/, Weber Rafał /PiS/, Woźniak Grzegorz Adam /PiS/, Zuba Maria /PiS/.