Stowarzyszenie Branży Fotowoltaicznej Polska PV spytało kilkadziesiąt firm z branży fotowoltaicznej w Polsce, w jaki sposób kryzys koronawirusowy wpłynął na sprzedaż, montaże elektrowni słonecznych oraz zatrudnienie. Wyniki zostały zaprezentowane podczas kongresu fotowoltaicznego PV-CON 2020.
Spadek dynamiki
Z badań wynika, że sprzedaż instalacji PV w 2020 roku rosła w porównaniu do 2019 roku, jednak jej dynamika spadła, co można zauważyć już w kwietniu. W kwietniu 2020 roku nastąpił około 18-procentowy spadek sprzedaży.
Zbadany został także stan zatrudnienia w branży fotowoltaicznej. Stowarzyszenie nie obserwuje jego spadku. Odnotowany został symboliczny wzrost zatrudnienia na poziomie trzech procent.
– Podczas kryzysu następują bardzo duże przetasowania i zmiany. Jedne firmy radzą sobie dobrze, drugie firmy średnio, albo stabilizują swoją sprzedaż i zatrudnienie. Pozostałe więcej tracą – wyjaśnił Bogdan Szymański z SBF Polska PV podczas kongresu PV-CON 2020. – Tutaj może dojść do koncentracji firm instalacyjnych – dodał Grzegorz Burek z redakcji GLOBEnergia.
Zielony zwrot PGNiG. Cztery miliardy złotych na farmy wiatrowe, fotowoltaikę i magazyny energii