DrogiInfrastrukturaWszystko

Zaborowski: Budowanie dróg ekspresowych w regionie o tak niskiej gęstości zaludnienia jest przewymiarowane

Ministerstwo infrastruktury i rozwoju proponuje kolejną nowelizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, dzięki czemu nastąpi uzupełnienie sieci dróg krajowych o kolejne odcinki dróg ekspresowych. Tym razem do załącznika nr 5 dodano odcinek drogi S6 Szczecin – Koszalin wraz z obwodnicą Koszalina i Sianowa oraz do załącznika nr 6 obwodnice Wałcza i Szczecinka. 

– Jeśli chodzi o budowę obwodnic, jestem zawsze „za”. Bo tego typu inwestycje zawsze poprawiają  płynność ruchu, a co więcej, chronią miasta przed ruchem tranzytowym. Idą one zatem w bardzo dobrym kierunku – uważa w rozmowie z naszym portalem dr Łukasz Zaborowski, ekspert Instytutu Sobieskiego.

W jego opinii region Pomorza Środkowego (Koszalin, Szczecinek) jest niewątpliwe zmarginalizowany transportowo i pod wieloma innymi względami. Bowiem znajduje się w znacznej odległości od ośrodków metropolitalnych. Zatem inwestycje zwiększające jego dostępność transportową mają uzasadnienie.

– Oczekiwałbym jednak w pierwszym rzędzie uruchomienia na tym obszarze inwestycji w transport publiczny – uważa Zaborowski. – Czyli np. modernizację linii kolejowej Szczecin – Koszalin – Słupsk – Gdańsk. A może linii biegnącej na południe – w stronę Piły czy Białogardu, łączącej te miasta z centrum kraju. Natomiast moim zdaniem budowanie dróg ekspresowych w regionie o tak niskiej gęstości zaludnienia – bo to się przekłada na natężenie ruchu – jest przewymiarowane.

Zdaniem eksperta można stworzyć drogę szybkiego ruchu. Nie wie on jednak, jaki projekt planuje ministerstwo. Gdyby w grę wchodziła droga dwujezdniowa, to byłoby jego zdaniem marnowaniem pieniędzy.

– Można przecież wybudować drogę ekspresową jedno jezdniową, ewentualnie z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, bez potrzeby tworzenia czegoś w rodzaju autostrady – mówi dalej Zaborowski. – Do niedawna np. w okolicach Kielc istniała namiastka drogi szybkiego ruchu z jedną jezdnią i ona doskonale się sprawdzała w tamtych warunkach. Była dużo tańsza od drogi dwujezdniowej, a jednocześnie doskonale wypełniała jej funkcje.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X