AlertŚrodowiskoŻegluga

Australijczycy dostarczą Francuzom statek towarowy napędzany tylko wiatrem

Port kontenerowy. Według włoskiego ministra wojna celna USA-Chiny może poskutkować zalewem Europy przez tanie chińskie produkty. Fot.: Wikimedia Commons

Austal zobowiązał się do budowy aluminiowego trimaranu napędzanego tylko wiatrem dla francuskiej spółki Vela. Jednostka ma zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o 99 procent, cechować się dużą przestrzenią ładunkową, dzielnością morską i niskim zanurzeniem.

Offshore Energy poinformował o projekcie Austal Philippines, oddziału australijskiej spółki Austal, umiejscowionym na Filipinach, dotyczącym budowy aluminiowego trimarana towarowego napędzanego wiatrem. Odbiorcą jednostki jest francuska firma Vela Transport of Bayonne.

Jest to pierwszy projekt tego typu, statek towarowy będzie miał długość 66,8 metrów i opiera się na koncepcji paryskiej firmy VPLP. System żaglowy wykorzystany w jednostce został opracowany przez francuską firmę MerConcep. Zostanie zbudowany przez Austal Philippines w Balamban, a wartość kontraktu wyniesie między 40, a 45 milionów dolarów australijskich. Zwodowanie jednostki jest zaplanowane na 2025 rok, a jej dostarczenie na 2026 rok.

Projekt żaglowego trimaranu Veli. Źródło: Vela

– Austal z przyjemnością zawiązał współpracę z Velą, aby dostarczyć unikalny, żaglowy trimaran towarowy, efektownie wyglądający statek, który będzie transportował wartościowe towary przez Ocean Atlantycki wykorzystując w 100 procent energię wiatru – powiedział Paddy Gregg, prezes Austal, cytowany przez Offshore Energy.

Australijska spółka podkreśla zalety powstającej jednostki: dużą przestrzeń ładunkową, elastyczność, dzielność morską, wydajność i osiągi. Zwraca uwagę, że płytkie zanurzenie zapewni dostęp do większej ilości portów. Zastosowanie żagli jako napędu głównego ma przyczynić się do redukcji gazów cieplarnianych o 99 procent.

Trimaran jest statkiem posiadającym trzy połączone na sztywno kadłuby umieszczone równolegle względem siebie.

Offshore Energy / Marcin Karwowski

Grądzik: Czy wyłączenie atomu w Niemczech to zagrożenie dla stabilności? (WIDEO)


Powiązane artykuły

Niemcy: Od 2005 roku emisje CO2 spadły o połowę

Federalny Urząd Ochrony Środowiska (UBA) w Dessau-Roßlau podaje, że od wprowadzenia systemu dokumentacji emisji CO2 w 2005 roku emisje w...
Rzeka Ren. Źródło: wikimedia

Rzeka Ren będzie coraz cieplejsza. A to wpłynie na gospodarkę

Szwajcarska Federalna Politechnika w Zurychu (ETH) wskazuje, że do końca XXI wieku temperatura wody Renu może wzrosnąć nawet o 4,2 stopnia...
Aktywiści podczas strajku klimatycznym w Niemczech. Źródło: wikimedia

Zielona młodzieżówka chce wywłaszczyć koncerny w Niemczech

Jakob Blasel, współprzewodniczący Zielonej Młodzieży, wzywa do nacjonalizacji trzech niemieckich koncernów – RWE, Leag i Thyssenkrupp – w celu ochrony...

Udostępnij:

Facebook X X X