icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Zdziebło: Priorytety infrastrukturalne rządu

Kontynuacja budowy i modernizacji najważniejszych szlaków drogowych i kolejowych, zakończenie i rozliczenie inwestycji finansowanych z budżetu UE 2007-2013 oraz uruchomienie środków z nowej perspektywy, a także przygotowanie wartego 25 mld zł Narodowego Planu Rewitalizacji – to priorytety Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju (MIiR). Przedstawił je w Sejmie wiceszef resortu Adam Zdziebło.

– Najbliższy rok będzie kluczowy dla inwestycji rozwojowych w Polsce. Przygotowujemy się do zamknięcia obecnego budżetu UE i rozpoczęcia wdrażania nowego na lata 2014-2020. Będziemy nadal konsekwentnie dopinać sieć dróg szybkiego ruchu, które docelowo połączą polskie województwa i ich największe miasta. Kontynuujemy również największy w od 20 lat program inwestycji na kolei. Poprawi się jakość życia we wszystkich miastach – niezależnie od ich wielkości – dzięki Narodowemu Planowi Rewitalizacji – zapowiedział wiceminister Zdziebło.

INWESTYCJE DROGOWE

Obecnie trwa realizacja wielu ważnych odcinków dróg ekspresowych m.in.:

S3 łącząca Wrocław z Zieloną Górą i Szczecinem,
S5 łącząca Wrocław z Poznaniem i Bydgoszczą,
S7 łącząca Gdańsk z Olsztynem, Warszawą i Krakowem,
S8 łącząca Białystok z Warszawą, Łodzią i Wrocławiem,
S17 łącząca Warszawę z Lublinem,
S19 łącząca Białystok z Lublinem i Rzeszowem.
– Do końca tego roku chcemy oddać kolejne 255 km dróg. W międzyczasie nastąpi stopniowe wdrożenie jednolitego i przyjaznego dla kierowców systemu elektronicznego poboru opłat, który docelowo będzie obowiązywał na wszystkich autostradach – powiedział wiceminister. Wyeliminuje to konieczność zatrzymywania się na bramkach i upłynni ruch.

INWESTYCJE KOLEJOWE

Trwa również modernizacja ważnych szlaków kolejowych. Do końca 2015 roku inwestycje w infrastrukturę kolejową wyniosą ponad 15 mld zł. – To środki nie tylko na modernizację linii i połączeń kolejowych, ale również inwestycje w nowoczesny tabor oraz rozwiązania poprawiające komfort i bezpieczeństwo podróży – podkreślił wiceszef resortu infrastruktury i rozwoju.

NOWA PERSPEKTYWA UNIJNA

Wiceminister mówił też o rychłym uruchomieniu 82,5 mld euro z nowego budżetu UE na lata 2014-2020. – Środki te zainwestujemy w m. in. infrastrukturę, wsparcie przedsiębiorczości i powiązanie jej z nauką, bezpieczeństwo energetyczne i energię odnawialną, wsparcie rynku pracy – zaznaczył.

Trwają też prace nad lepszą koordynacją inwestycji – tych finansowanych z UE, ze środków budżetowych oraz samorządowych. Sposobem na to mają być kontrakty terytorialne, które rząd będzie podpisywał z poszczególnymi województwami. W kontrakcie znajdą się najważniejsze cele i przedsięwzięcia priorytetowe dla obu stron. Określone zostaną źródła ich finansowania.

ROZLICZENIE ŚRODKÓW UE NA LATA 2007-2013

Wszystkie środki unijne dostępne dla Polski na lata 2007-2013 zostały już zakontraktowane. Obecnie trwają przygotowania do zakończenia i rozliczenia inwestycji realizowanych dzięki tym funduszom. Polska i inne kraje UE mają na to czas do końca 2015 r.

NARODOWY PLAN REWITALIZACJI

Narodowy Plan Rewitalizacji, nad którym obecnie pracuje MIiR, będzie odpowiedzią na niekorzystne zjawiska, z jakimi boryka się wiele miast w Polsce, m.in. niszczejące budynki, wyludnianie się centów miast, dominacja indywidualnego transportu samochodowego nad transportem publicznym, osłabienie więzi międzyludzkich.

W latach 2014-2020 na cele związane z szeroko pojętą rewitalizacją przeznaczonych zostanie ok. 25 mld zł ze środków europejskich. – Chcemy wykorzystać te pieniądze tak, by o polskich miastach można było śmiało powiedzieć, że są dobrym miejscem do życia, z dostępem do wysokiej jakości usług zdrowotnych, edukacyjnych, kulturalnych czy transportowych – wyjaśnił wiceminister Zdziebło.

SYTUACJA POLSKICH PRZEWOŹNIKÓW DROGOWYCH

MIiR z uwagą śledzi sytuację międzynarodową dotyczącą ogłoszonego przez Federację Rosyjską embarga na wwóz produktów rolno-spożywczych pochodzących z Unii Europejskiej, która przekłada się też na sytuację przewoźników drogowych. Dlatego wicepremier, Minister Infrastruktury i Rozwoju Elżbieta Bieńkowska skierowała pismo do Wiceprzewodniczącego KE, Komisarza ds. Transportu Sima Kallasa, w którym poinformowała go o negatywnych skutkach rosyjskiego embarga.

– Wnioskujemy też o interwencję władz Unii Europejskiej na forum Światowej Organizacji Handlu na rzecz odstąpienia przez władze rosyjskie od nałożonych ograniczeń w zakresie tranzytu towarów przez Rosję oraz o pomoc w uzyskaniu wsparcia finansowego UE dla polskich przewoźników drogowych, w związku ze stratami z tytułu embarga – poinformował wiceminister.

Przedstawiciele MIiR i innych resortów spotykają się też z reprezentantami firm transportowych i związkami zawodowymi w celu ustalenia sposobu pomocy przewoźnikom w ich trudnej sytuacji.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju

Kontynuacja budowy i modernizacji najważniejszych szlaków drogowych i kolejowych, zakończenie i rozliczenie inwestycji finansowanych z budżetu UE 2007-2013 oraz uruchomienie środków z nowej perspektywy, a także przygotowanie wartego 25 mld zł Narodowego Planu Rewitalizacji – to priorytety Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju (MIiR). Przedstawił je w Sejmie wiceszef resortu Adam Zdziebło.

– Najbliższy rok będzie kluczowy dla inwestycji rozwojowych w Polsce. Przygotowujemy się do zamknięcia obecnego budżetu UE i rozpoczęcia wdrażania nowego na lata 2014-2020. Będziemy nadal konsekwentnie dopinać sieć dróg szybkiego ruchu, które docelowo połączą polskie województwa i ich największe miasta. Kontynuujemy również największy w od 20 lat program inwestycji na kolei. Poprawi się jakość życia we wszystkich miastach – niezależnie od ich wielkości – dzięki Narodowemu Planowi Rewitalizacji – zapowiedział wiceminister Zdziebło.

INWESTYCJE DROGOWE

Obecnie trwa realizacja wielu ważnych odcinków dróg ekspresowych m.in.:

S3 łącząca Wrocław z Zieloną Górą i Szczecinem,
S5 łącząca Wrocław z Poznaniem i Bydgoszczą,
S7 łącząca Gdańsk z Olsztynem, Warszawą i Krakowem,
S8 łącząca Białystok z Warszawą, Łodzią i Wrocławiem,
S17 łącząca Warszawę z Lublinem,
S19 łącząca Białystok z Lublinem i Rzeszowem.
– Do końca tego roku chcemy oddać kolejne 255 km dróg. W międzyczasie nastąpi stopniowe wdrożenie jednolitego i przyjaznego dla kierowców systemu elektronicznego poboru opłat, który docelowo będzie obowiązywał na wszystkich autostradach – powiedział wiceminister. Wyeliminuje to konieczność zatrzymywania się na bramkach i upłynni ruch.

INWESTYCJE KOLEJOWE

Trwa również modernizacja ważnych szlaków kolejowych. Do końca 2015 roku inwestycje w infrastrukturę kolejową wyniosą ponad 15 mld zł. – To środki nie tylko na modernizację linii i połączeń kolejowych, ale również inwestycje w nowoczesny tabor oraz rozwiązania poprawiające komfort i bezpieczeństwo podróży – podkreślił wiceszef resortu infrastruktury i rozwoju.

NOWA PERSPEKTYWA UNIJNA

Wiceminister mówił też o rychłym uruchomieniu 82,5 mld euro z nowego budżetu UE na lata 2014-2020. – Środki te zainwestujemy w m. in. infrastrukturę, wsparcie przedsiębiorczości i powiązanie jej z nauką, bezpieczeństwo energetyczne i energię odnawialną, wsparcie rynku pracy – zaznaczył.

Trwają też prace nad lepszą koordynacją inwestycji – tych finansowanych z UE, ze środków budżetowych oraz samorządowych. Sposobem na to mają być kontrakty terytorialne, które rząd będzie podpisywał z poszczególnymi województwami. W kontrakcie znajdą się najważniejsze cele i przedsięwzięcia priorytetowe dla obu stron. Określone zostaną źródła ich finansowania.

ROZLICZENIE ŚRODKÓW UE NA LATA 2007-2013

Wszystkie środki unijne dostępne dla Polski na lata 2007-2013 zostały już zakontraktowane. Obecnie trwają przygotowania do zakończenia i rozliczenia inwestycji realizowanych dzięki tym funduszom. Polska i inne kraje UE mają na to czas do końca 2015 r.

NARODOWY PLAN REWITALIZACJI

Narodowy Plan Rewitalizacji, nad którym obecnie pracuje MIiR, będzie odpowiedzią na niekorzystne zjawiska, z jakimi boryka się wiele miast w Polsce, m.in. niszczejące budynki, wyludnianie się centów miast, dominacja indywidualnego transportu samochodowego nad transportem publicznym, osłabienie więzi międzyludzkich.

W latach 2014-2020 na cele związane z szeroko pojętą rewitalizacją przeznaczonych zostanie ok. 25 mld zł ze środków europejskich. – Chcemy wykorzystać te pieniądze tak, by o polskich miastach można było śmiało powiedzieć, że są dobrym miejscem do życia, z dostępem do wysokiej jakości usług zdrowotnych, edukacyjnych, kulturalnych czy transportowych – wyjaśnił wiceminister Zdziebło.

SYTUACJA POLSKICH PRZEWOŹNIKÓW DROGOWYCH

MIiR z uwagą śledzi sytuację międzynarodową dotyczącą ogłoszonego przez Federację Rosyjską embarga na wwóz produktów rolno-spożywczych pochodzących z Unii Europejskiej, która przekłada się też na sytuację przewoźników drogowych. Dlatego wicepremier, Minister Infrastruktury i Rozwoju Elżbieta Bieńkowska skierowała pismo do Wiceprzewodniczącego KE, Komisarza ds. Transportu Sima Kallasa, w którym poinformowała go o negatywnych skutkach rosyjskiego embarga.

– Wnioskujemy też o interwencję władz Unii Europejskiej na forum Światowej Organizacji Handlu na rzecz odstąpienia przez władze rosyjskie od nałożonych ograniczeń w zakresie tranzytu towarów przez Rosję oraz o pomoc w uzyskaniu wsparcia finansowego UE dla polskich przewoźników drogowych, w związku ze stratami z tytułu embarga – poinformował wiceminister.

Przedstawiciele MIiR i innych resortów spotykają się też z reprezentantami firm transportowych i związkami zawodowymi w celu ustalenia sposobu pomocy przewoźnikom w ich trudnej sytuacji.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju

Najnowsze artykuły