AlertSurowce

Żelazny Most zapewni bezpieczeństwo produkcji miedzi przez kolejnych 30 lat

Fot. KGHM

Fot. KGHM

“Żelazny Most” to największy w Europie zbiornik odpadów poprodukcyjnych. Trafiają tutaj pozostałości z Zakładów Przerobu Rudy. Dla utrzymania bezpiecznego wydobycia rud miedzi w KGHM Polska Miedź, przez kolejnych kilka lat konieczne było wybudowanie “Południowej Kwatery”, nowego zbiornika osadowego powierzchni ok. 600 ha.

Żelazny Most KGHM

Kontrakt na wykonanie tego zadania hydrotechnicznego został podpisany w maju 2018 roku. Wykonawcą inwestycji o wartości to ok. 1 mld zł był “Budimex”.

“Żelazny Most” od 1977 roku jest wykorzystywany do składowania odpadów i obecnie jest niemal w całości wypełniony, stąd decyzja o strategicznej inwestycji w Kwaterę Południową. Obecnie jego użytkowanie zostało przedłużone o kolejnych minimum 15 lat.

– Strategia spółki, przedstawiona kilka tygodni temu, jest bardzo czytelna dla rynku. Chcemy wykorzystać powstające w gospodarce światowej niedobory miedzi, a także innych surowców strategicznych. Stąd inwestycje w wydobycie i przeróbkę. Uczestnictwo w tej rywalizacji oznacza także konieczność postawienia na zieloną energię niezbędną do produkcji zielonej miedzi. Dlatego potrzebujemy zielonej energii ienergii jądrowej – najlepszej dla środowiska, ale także najtańszej w procesie produkcji – powiedział prezes KGHM Polska Miedź Marcin Chludziński podczas uroczystości zakończenia inwestycji.

Opracował Wojciech Żurawski


Powiązane artykuły

Elon Musk. Źródło: innotechtoday

Tesla chce dostarczać energię elektryczną w Wielkiej Brytanii

Tesla, znana przede wszystkim z produkcji samochodów elektrycznych, złożyła wniosek do brytyjskiego regulatora energetycznego (Ofgem) o dystrybucję energii elektrycznej do...
Ładowarki Ekoenergetyka x IONITY. Fot. Ekoenergetyka

Polski producent ładowarek szykuje się do zamorskiego podboju

Ekoenergetyka, polski producent szybkich stacji ładowania DC ma za sobą udany 2024 rok, zwłaszcza na tle konkurentów z branży. Jej...
Bojowy wóz piechoty ASCOD 2 oferowany państwom bałtyckim, foto: gdls.com

Brytyjski Ajax w grze o polski kontrakt na ciężki bojowy wóz piechoty

Polska rozważa zakup 700 ciężkich bojowych wozów piechoty. Mają one uzupełnić lub częściowo zastąpić obecne konstrukcje. Do grona zagranicznych oferentów...

Udostępnij:

Facebook X X X