DrogiInfrastrukturaWszystko

Zróżnicowane opłat dla Niemców i obcokrajowców drogą do upadku unijnej wspólnoty gospodarczej

Niemcy chcą od 2016 r. wprowadzić system opłat za autostrady – poinformowała PAP. Kierowcy będą musieli zakupić winiety: 10-dniowe, które mają kosztować 10 euro, dwumiesięczne bądź roczne. Cena tych ostatnich nie powinna przekroczyć 130 euro. Niemieccy kierowcy mają płacić sumę pomniejszoną o podatek drogowy, co oznacza, że za używanie autostrad będą płacić jedynie kierowcy spoza Niemiec.

– Przypomnę, że w Polsce płacimy podatek akcyzowy, podatek transportowy i 12 groszy specjalnej opłaty transportowej w paliwie. To znaczy, że obecnie, gdyby wprowadzono opłaty za autostrady w Niemczech w planowanym kształcie, powinniśmy obniżyć opłaty za przejazd drogami krajowymi dla Polaków i podwyższyć dla obcokrajowców – uważa w rozmowie z naszym portalem pos. Krzysztof Tchórzewski (PiS), wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury.

Jego zdaniem do tej pory argumentem pozostawania w Unii Europejskiej dla jej wszystkich państw członkowskich jest wspólnota gospodarcza. Przez długie lata olbrzymim atutem Niemców, czym się wręcz chwalili, były darmowe autostrady. Teraz całkowicie się to zawala, ze względu na planowane wprowadzenie dość znacznych, zwłaszcza z punktu widzenia Polaków, opłat za przejazd autostradami.

– Gdyby się faktycznie okazało, że te opłaty będą zróżnicowane dla Niemców i obcokrajowców, stanowiłoby to otwartą drogę do upadku unijnej wspólnoty gospodarczej – uważa Krzysztof Tchórzewski. – Jeżeli okaże się, że Niemcom będzie wolno wprowadzać inne opłaty dla swoich obywateli i obcokrajowców, to cała Europa zaraz to zrobi. Oznacza to bałagan w przepisach unijnych oraz, że nie istnieje już jednolita przestrzeń gospodarcza.

Zdaniem posła stanowiłoby to bardzo zły sygnał dla Unii Europejskiej, pojmowanej, jako wspólnota gospodarcza.

– Oceniam – jako działacz gospodarczy i polityczny – ten krok ze strony Niemiec, jako postawienie kreski na Unii Europejskiej.


Powiązane artykuły

Będzie drożej o 40-42 procent. I nie tylko na drogach płatnych

Ciężarówki i autobusy zapłacą znacznie więcej za korzystanie z sieci dróg płatnych. Stawki za przejazd mają wzrosnąć o 40-42 proc....
Drogi do CPK foto: www.cpk.pl

Działka pod CPK do wymiany? Właściciel składa propozycję rządowi

Piotr Wielgomas, wiceprezes firmy Dawtona i właściciel działki, przez którą ma przebiegać linia Kolei Dużych Prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego,...
System e-TOLL na autostradzie, Fot. PAP/Roman Zawistowski

Rząd rozszerza sieć dróg płatnych. Firmy transportowe zapłacą więcej

Ministerstwo Finansów planuje rozszerzyć system e-TOLL o kolejne 645 kilometrów dróg oraz podnieść bazową stawkę opłat. Zmiany nie obejmą kierowców...

Udostępnij:

Facebook X X X