ENERGETYKA
OPPPW liczy na nowego ministra środowiska
(PULS BIZNESU/CIRE)
Organizacji Polskiego Przemysłu Poszukiwawczo – Wydobywczego (OPPPW) liczy, że nowy minister środowiska Maciej Grabowski podejmie z branżą dialog, którego dotychczas brakowało – czytamy w „Pulsie Biznesu”. Jak pisze dziennik, branża łupkowa zarzuca odwołanemu szefowi resortu środowiska Marcinowi Korolcowi głównie brak dialogu w sprawie regulacji dotyczących poszukiwań i wydobycia węglowodorów. Teraz OPPPW ma nadzieję, że po objęciu stanowiska przez Macieja Grabowskiego sytuacja się zmieni. Cytowany przez „PB” Marcin Zięba, dyrektor OPPW zwraca uwagę, że współpraca z resortem finansów, w którym Grabowski odpowiadał między innymi za przygotowanie przepisów w zakresie opodatkowania wydobycia węglowodorów, była zadowalająca. Jak podkreśla rozmówca dziennika, w tym przypadku był dialog, którego zabrakło w przypadku Ministerstwa Środowiska. Jak mów w „Pulsie Biznesu” Zięba, branża oczekuje od nowego ministra, że doprowadzi do wprowadzenia regulacji zachęcających do inwestycji, i których efektem będzie skrócenie procedur administracyjnych w poszukiwaniach węglowodorów.
Odwołanie Korolca w trakcie COP źle przyjęte przez obserwatorów
(EURACTIV/WOJCIECH JAKÓBIK)
Jak informuje portal EurActiv.com wczorajsze odwołanie ministra środowiska Marcina Korolca zostało źle przyjęte przez obserwatorów w Europie. Korolec będzie nadal przewodniczącym Szczytu Klimatycznego i będzie zajmował się polityką klimatyczną ministerstwa co najmniej do COP20 w Limie. Jednakże zdaniem ekologów i anonimowych źródeł EurActiv.com Polska chce poprzez usunięcie ministra opóźnić negocjacje klimatyczne i nie doprowadzić do przyjęcia niekorzystnych dla siebie rozwiązań.
Ulga OZE dla niemieckiego przemysłu pod pręgierzem KE
(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)
Komisarz ds. energetyki Unii Europejskiej Gunther Oettinger zapowiedział, że setki niemieckich firm mogą wpaść w tarapaty, jeśli RFN nie zrewiduje ustawy o energetyce odnawialnej (EEG) w celu uniknięcia śledztwa Komisji Europejskiej. Niemcy pobierają dopłaty od odbiorców energii elektrycznej z wiatraków i solar. Z dopłat wyłączeni są odbiorcy z przemysłu cementowego, stalowego i chemicznego. Berlin wprowadził to wyłączenie w celu utrzymania ich konkurencyjności. Bruksela przekonuje, że w ten sposób zaburzają konkurencję na rynku europejskim, gdzie firmy spoza Niemiec płacą takie dopłaty. Jeśli KE zakwestionuje wyłączenie warte około 5 mld euro rocznie, firmy nie będą mogły z niego skorzystać w przyszłym roku. Wtedy będą zagrożone bankructwem. Tymczasem umowa koalicyjna miedzy CDU a SPD w której energetyka jest ważnym elementem nie uwzględnia reformy EEG. O rozpoczęciu śledztwa zdecyduje Komisarz ds. konkurencji Joaquin Almunia.
SOCAR nie pośle ropy naftowej przez ropociąg Baku-Noworosyjsk
(NEWS.AZ/WOJCIECH JAKÓBIK)
Ze względu na niesatysfakcjonujące ceny tranzytu azerski SOCAR rezygnuje z transportu ropy przy użyciu ropociągu Baku-Noworosyjsk w dyspozycji rosyjskiego Transnieftu. Pomimo to negocjacje trwają nadal. Do czasu uzyskania lepszej oferty Baku będzie słało surowiec przez ropociągi Baku-Supsa i Baku-Tbilisi-Ceyhan (BTC – tzw. naftowe Nabucco).
Gazprom rozważa słanie LNG na rynek azjatycki
(UNITED PRESS INTERNATIONAL/SEBASTIAN CIASTOŃ)
Rosyjski koncern energetyczny Gazprom oceni możliwość wysyłania gazu skroplonego LNG za pomocą tzw. trasy północnej. Takie deklaracje padły w trakcie spotkania pomiędzy prezesem Gazpromu, Aleksiejem Millerem a dyrektorem generalny Sovcomflot, Siergiejem Frankiem. Strony omówiły między innymi kwestie związane z transportem gazu skroplonego. Według przedstawicieli Gazpromu, optymalizacja trasy północnej ma pomóc w zaspokojeniu ciągle rosnącego zużycie gazu na rynkach azjatyckich.
Spread na amerykańskim rynku spotowym maleje
(LNG WORLD NEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)
Różnice w cenach gazu ziemnego na rynku spotowym w Ameryce Północnej pojawiają się, kiedy rośnie zapotrzebowanie na surowiec w okresie grzewczym. Dzieje się tak np. na giełdzie NYMEX. Jednakże Energy Information Administration wskazuje, że te różnice (spread) spada od czterech lat ze średniej 65 centów za MMBtu w październiku 2010 roku do 24 centów za tę samą jednostkę w październiku tego roku. Dzieje się tak ze względu na wzrost wydobycia gazu ziemnego w okolicach gdzie zapotrzebowanie jest duże, co skutkuje dużymi zapasami a przez to nie malejącą podażą surowca. Ma na to wpływ także zastępowanie węgla gazem ziemnym. Cena czarnego surowca zależy w większym stopniu od sezonu. Jednocześnie kiedy podaż gazu maleje, uzupełnia ją taniejący ze względu na mniejsze zapotrzebowanie węgiel. Według EIA długoterminowo sezonowe wahania cen gazu na rynku spotowym w Ameryce Północnej będą malały.
INFRASTRUKTURA
Donald Tusk ogłosił zmiany w rządzie. „Potrzebujemy przyspieszenia”
(www.premier.gov.pl)
Elżbieta Bieńkowska zostanie wicepremierem oraz Ministrem Infrastruktury i Rozwoju. Do rządu wejdzie też 6 nowych ministrów. Donald Tusk zaznaczył, że chodzi o wzrost po kryzysie oraz zagospodarowanie środków unijnych. – Przed nami stoi wielka szansa związana ze środkami europejskimi oraz w związku z tym, że recesja nas ominęła. To jest szansa na kolejny skok rozwojowy i do tego potrzeba nowej energii – podkreślił szef rządu. Jako wicepremier Elżbieta Bieńkowska pokieruje nowym resortem Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju, które powstaje z połączenia Ministerstwa Rozwoju Regionalnego oraz Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Fundusz TEN-T – Konkursy w roku 2013
(www.transport.gov.pl)
Komisja Europejska planuje w grudniu 2013 r. opublikować zaproszenia do składania wniosków na współfinansowanie projektów w dziedzinie transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T (Trans-European Network – Transport) w ramach programu wieloletniego (Multi-annual work programme) oraz programu rocznego (Annual work programme). W ramach ww. konkursów Komisja Europejska zamierza przeznaczyć na współfinansowanie projektów kwotę 350 mln euro.
Kto dokończy S5 po Alpinie?
(www.gddkia.gov.pl)
Otwarcie ofert na dokończenie budowy drogi ekspresowej S5 odc. Kaczkowo-Korzeńsko. Trzy oferty wpłynęły na dokończenie budowy drogi ekspresowej S5. Najniższa oferta na 244,5 mln zł, to kwota o 32% niższa od kosztorysu inwestorskiego. Pierwotny wykonawca inwestycji, firma Alpine Bau – przestał wywiązywać się ze zobowiązań kontraktowych i GDDKiA była zmuszona odstąpić w czerwcu 2013 r. od umowy na realizację tego zadania. Po szczegółowej inwentaryzacji placu budowy określono zakres prac, który będzie obejmował dokończenie inwestycji w zakresie budowy S5. W odrębnym postępowaniu udzielono zamówienia na dokończenie budowy obwodnicy Rawicza w ciągu dk 36.
Myślące drogi na półmetku
(www.gddkia.gov.pl)
Rozpoczął się kolejny etap największego w Europie wdrożenia zintegrowanego telematycznego systemu zarządzenia ruchem. Opracowana przez GDDKIA architektura Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem jest oddawana właśnie w proces szerokich konsultacji społecznych i branżowych. Pod adresem www.kszr.gddkia.gov.pl działa platforma informacyjna systemu. Wykorzystując rekomendowaną przez KE architekturę do budowy systemów telematycznych, GDDKIA określiła funkcjonalności, jakie powinien zapewniać krajowy system wspierający zarządzanie drogami. Czyli np. w jakim czasie i jakiego rodzaju informacje powinni dostawać kierowcy, żeby bezpieczniej i efektywniej podróżować.
Grupa PKP o zmianach klimatycznych podczas COP 19
(www.pkpsa.pl)
Na warszawskim Stadionie Narodowym, odbyła się konferencja: „Zrównoważony transport jako niskoemisyjna strategia rozwoju; działania ograniczające konsekwencje zmian klimatycznych”. Konferencja została zorganizowana przez Międzynarodowy Związek Kolejowy (UIC), przy współpracy z CTS EMBARQ Mexico (pozarządowa organizacja należąca do sieci Centrów dla Zrównoważonego Transportu) z okazji COP 19. Celem wydarzenia był przegląd możliwości kształtowania polityki transportowej oraz promocja inwestycji kolejowych, dzięki którym możliwe byłoby wypracowanie rozwiązań zapobiegającym zmianom klimatycznym. Grupa PKP wzięła aktywny udział w wydarzeniu.
ITAKA startuje w Modlinie
(www.modlinairport.pl)
Przedstawiciele Lotniska Warszawa/Modlin oraz Biura Podróży ITAKA podpisali umowę o współpracy. Na mocy porozumienia największe biuro podróży w Polsce uruchomi 8 kierunków z podwarszawskiego lotniska. Od czerwca 2014 roku z Lotniska Warszawa/Modlin będzie można podróżować do Lanzarotte i Barcelony (El Prat) w Hiszpanii, Faro i Lizbony w Portugalii, tureckiej Antalyi i Bodrum, Chanii w Grecji oraz bułgarskiej Warny. ITAKA wszystkie rejsy do Lizbony będzie oferować wyłącznie z podwarszawskiego lotniska. Rejsy będą wykonywane przez Airbusa 320 i Boeinga 737-800.
Port Lotniczy Lublin partnerem plebiscytu Najlepsza Linia Lotnicza
(www.airport.lublin.pl)
Do 10 lutego 2014 r. internauci poprzez specjalną platformę mogą oceniać poziom usług linii lotniczych, z których korzystali w ostatnim roku. Plebiscyt od dziesięciu lat organizowany jest przez portal Pasazer.com. W tym roku głównym partnerem jubileuszowej edycji Plebiscytu został Port Lotniczy Lublin. W Plebiscycie „Najlepsza Linia Lotnicza 2013” czytelnicy Pasazer.com wybiorą najlepszych przewoźników lotniczych w aż pięciu kategoriach: Najlepsza linia niskokosztowa, Najlepsza linia tradycyjna na lotach krótkodystansowych, Najlepsza linia tradycyjna na lotach dalekodystansowych, Najlepsza linia czarterowa, Najlepsza linia nielatająca z Polski.
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak