InfrastrukturaKolejeWszystko

225,2 km/h: Newag bije rekord prędkości pociągiem Impuls 45WE

W nocy z piątku na sobotę na Centralnej Magistrali Kolejowej w okolicach Zawiercia pięciowagonowy skład Impuls 45WE, wyprodukowany przez nowosądecki Newag pobił kolejowy rekord Polski w prędkości jadącego pociągu tej klasy jadąc 225,2 km/h. Nie była to pierwsza próba przekroczenia przez pociąg Newagu magicznej dwusteki. Wcześniejszy rekord padł dnia 19 lutego 2013, kiedy to Impuls 31WE jako pierwszy w Polsce przekroczył prędkość 200 km/h.

Nowy rekord prędkości pociągu od podstaw zaprojektowanego i wyprodukowanego w Polsce został pobity pociągiem, który za dwa dni zostanie sprzedany samorządowej spółce Koleje Mazowieckie. Bicie rekordu odbyło się dziewiątym z dwunastu zakontraktowanych składów. Zostanie on dziś poprowadzony przez załogę do Warszawy i za kilkanaście dni zacznie regularnie wozić pasażerów, obsługując (podobnie do ośmiu wcześniej dostarczonych zespołów trakcyjnych) trasy do Siedlec i Łowicza. Zawarty przez KM kontrakt przewiduje również dostawę 55 składów jednowagonowych.

DSC_0031

W próbie bicia rekordu uczestniczyli m.in.: Maciej Duczyński – wiceprezes zarządu spółki NEWAG S.A., Waldemar Kuliński – Przewodniczący Rady Nadzorczej spółki Koleje Mazowieckie, Czesław Sulima – Członek Zarządu spółki Koleje Mazowieckie, Andrzej Massel – Zastępca Dyrektora ds. Studiów i Projektów Badawczych Instytutu Kolejnictwa oraz zaproszeni goście i dziennikarze.

DSC_1078

Pojazd 45 WE nr 9 wyprodukowany dla KM to najszybszy pociąg w całości skonstruowany w Polsce. Rekord prędkości pobił na torach pomiędzy Górą Włodawską a Psarami. Za sterami zasiedli rzecz jasna maszyniści Kolei Mazowieckich.

RekordKM_034

– Koleje Mazowieckie to najnowocześniejszy regionalny przewoźnik kolejowy, a teraz udowodniliśmy, że również najszybszy. Gratuluję spółce oraz producentowi pojazdu, a także maszynistom, którzy osiągnęli tak imponujący wynik – powiedział Przewodniczący Waldemar Kuliński.

RekordKM_011

Podczas testów zweryfikowane zostały parametry pracy głównych komponentów takich jak: wózki (układ biegowy), układ napędowy, układ hamulcowy, oraz współpraca odbieraków prądu z siecią trakcyjną. Otrzymane wyniki potwierdziły wcześniej wykonane symulacje numeryczne.

RekordKM_018

– Pojazd, który pobił rekord prędkości to Impuls nr 9 z 12, które zgodnie z umową ma dostarczyć nam NEWAG S.A. Jestem dumny, że dokonali tego nasi maszyniści, a producentowi gratuluję wykonania pojazdu tak wysokiej jakości – powiedział Czesław Sulima.

DSC_0816

– Skład zachowywał się bardzo dobrze. Płynnie przyspieszał do prędkości 220 plus i mógłby pojechać więcej, gdybyśmy mieli odpowiednią zgodę Instytutu Kolejnictwa – mówi Andrzej Markowski, maszynista – instruktor w Kolejach Mazowieckich – warto podkreślić, że prowadzi się bardzo intuicyjnie, jest prosty w obsłudze – dodał.

DSC_0922

Testowany pojazd typu Impuls spełnia najnowsze wymagania i dzięki temu gwarantuje bezpieczeństwo, niezawodność oraz niskie koszty eksploatacji. Wysoki komfort podróży oraz poziom bezpieczeństwa przy prędkości 200 km/h jest zapewniony dzięki wykorzystaniu wózków zaprojektowanych zgodnie z najnowszym TSI LOC & PASS oraz stosownymi normami. Jest to pierwszy polski pojazd spełniający najnowsze restrykcyjne dyrektywy unijne wprowadzone w 2014 roku.

DSC_0931

Maciej Duczyń­ski, Wice­pre­zes Zarządu i Dyrek­tor ds. Mar­ke­tingu i Roz­woju Newagu zauważył, iż zespół projektantów pociągów w Spółce jest bardzo młody. – Warto podkreślić, że od samego początku jest to polska, młoda myśl techniczna – średnia wieku wśród konstruktorów to 31-32 lata. Stawiamy na młodych i ambitnych ludzi z pasją, który są zaangażowani w swoją pracę nie tylko ze względu na obowiązki zawodowe, ale też przez wieloletnie zainteresowanie koleją. Z dumą możemy powiedzieć, że jesteśmy w czołówce europejskich producentów taboru kolejowego. Impuls 45WE wyprodukowany dla Kolei Mazowieckich jest jedynym pojazdem w Polsce posiadającym pełne TSI, jednym z niewielu w Europie, który spełnia najnowsze wymagania unijne. Jest to dowód na to, że nasz młody zespół, jeżeli będzie takie zamówienie,  jest w stanie zaprojektować wysokiej jakości pojazd dużych prędkości – dodał.

DSC_0901

Parametry techniczne były monitorowane w czasie próby przez ekspertów Instytutu Kolejnictwa. Zapytany przez redaktora BiznesAlert.pl dr inż. Andrzej Massel, Zastępca Dyrektora ds. Studiów i Projektów Badawczych, podkreślił, że pociąg w biegu przy prędkości przekraczającej 220 km/h zachowuje się bardzo spokojnie.

DSC_0896

W czasie przejazdu Mariusz Bernaś – Dyrektor Działu Badań i Rozwoju Newagu – podkreślał, że dwudziestokilometrowa nadwyżka wynikała z konieczności dostosowania się do procesów homologacji, przewidujących prędkość większą o 10% niż 200 km/h.

RekordKM_12

Umowa na dostawę Impulsów została podpisana z firmą NEWAG S.A. 28 listopada 2014 r. Koszt inwestycji to 257 mln zł brutto, z czego 82 mln zł stanowią środki pozyskane z Unii Europejskiej.

DSC_1119


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X