W nocy z piątku na sobotę na Centralnej Magistrali Kolejowej w okolicach Zawiercia pięciowagonowy skład Impuls 45WE, wyprodukowany przez nowosądecki Newag pobił kolejowy rekord Polski w prędkości jadącego pociągu tej klasy jadąc 225,2 km/h. Nie była to pierwsza próba przekroczenia przez pociąg Newagu magicznej dwusteki. Wcześniejszy rekord padł dnia 19 lutego 2013, kiedy to Impuls 31WE jako pierwszy w Polsce przekroczył prędkość 200 km/h.
Nowy rekord prędkości pociągu od podstaw zaprojektowanego i wyprodukowanego w Polsce został pobity pociągiem, który za dwa dni zostanie sprzedany samorządowej spółce Koleje Mazowieckie. Bicie rekordu odbyło się dziewiątym z dwunastu zakontraktowanych składów. Zostanie on dziś poprowadzony przez załogę do Warszawy i za kilkanaście dni zacznie regularnie wozić pasażerów, obsługując (podobnie do ośmiu wcześniej dostarczonych zespołów trakcyjnych) trasy do Siedlec i Łowicza. Zawarty przez KM kontrakt przewiduje również dostawę 55 składów jednowagonowych.
W próbie bicia rekordu uczestniczyli m.in.: Maciej Duczyński – wiceprezes zarządu spółki NEWAG S.A., Waldemar Kuliński – Przewodniczący Rady Nadzorczej spółki Koleje Mazowieckie, Czesław Sulima – Członek Zarządu spółki Koleje Mazowieckie, Andrzej Massel – Zastępca Dyrektora ds. Studiów i Projektów Badawczych Instytutu Kolejnictwa oraz zaproszeni goście i dziennikarze.
Pojazd 45 WE nr 9 wyprodukowany dla KM to najszybszy pociąg w całości skonstruowany w Polsce. Rekord prędkości pobił na torach pomiędzy Górą Włodawską a Psarami. Za sterami zasiedli rzecz jasna maszyniści Kolei Mazowieckich.
– Koleje Mazowieckie to najnowocześniejszy regionalny przewoźnik kolejowy, a teraz udowodniliśmy, że również najszybszy. Gratuluję spółce oraz producentowi pojazdu, a także maszynistom, którzy osiągnęli tak imponujący wynik – powiedział Przewodniczący Waldemar Kuliński.
Podczas testów zweryfikowane zostały parametry pracy głównych komponentów takich jak: wózki (układ biegowy), układ napędowy, układ hamulcowy, oraz współpraca odbieraków prądu z siecią trakcyjną. Otrzymane wyniki potwierdziły wcześniej wykonane symulacje numeryczne.
– Pojazd, który pobił rekord prędkości to Impuls nr 9 z 12, które zgodnie z umową ma dostarczyć nam NEWAG S.A. Jestem dumny, że dokonali tego nasi maszyniści, a producentowi gratuluję wykonania pojazdu tak wysokiej jakości – powiedział Czesław Sulima.
– Skład zachowywał się bardzo dobrze. Płynnie przyspieszał do prędkości 220 plus i mógłby pojechać więcej, gdybyśmy mieli odpowiednią zgodę Instytutu Kolejnictwa – mówi Andrzej Markowski, maszynista – instruktor w Kolejach Mazowieckich – warto podkreślić, że prowadzi się bardzo intuicyjnie, jest prosty w obsłudze – dodał.
Testowany pojazd typu Impuls spełnia najnowsze wymagania i dzięki temu gwarantuje bezpieczeństwo, niezawodność oraz niskie koszty eksploatacji. Wysoki komfort podróży oraz poziom bezpieczeństwa przy prędkości 200 km/h jest zapewniony dzięki wykorzystaniu wózków zaprojektowanych zgodnie z najnowszym TSI LOC & PASS oraz stosownymi normami. Jest to pierwszy polski pojazd spełniający najnowsze restrykcyjne dyrektywy unijne wprowadzone w 2014 roku.
Maciej Duczyński, Wiceprezes Zarządu i Dyrektor ds. Marketingu i Rozwoju Newagu zauważył, iż zespół projektantów pociągów w Spółce jest bardzo młody. – Warto podkreślić, że od samego początku jest to polska, młoda myśl techniczna – średnia wieku wśród konstruktorów to 31-32 lata. Stawiamy na młodych i ambitnych ludzi z pasją, który są zaangażowani w swoją pracę nie tylko ze względu na obowiązki zawodowe, ale też przez wieloletnie zainteresowanie koleją. Z dumą możemy powiedzieć, że jesteśmy w czołówce europejskich producentów taboru kolejowego. Impuls 45WE wyprodukowany dla Kolei Mazowieckich jest jedynym pojazdem w Polsce posiadającym pełne TSI, jednym z niewielu w Europie, który spełnia najnowsze wymagania unijne. Jest to dowód na to, że nasz młody zespół, jeżeli będzie takie zamówienie, jest w stanie zaprojektować wysokiej jakości pojazd dużych prędkości – dodał.
Parametry techniczne były monitorowane w czasie próby przez ekspertów Instytutu Kolejnictwa. Zapytany przez redaktora BiznesAlert.pl dr inż. Andrzej Massel, Zastępca Dyrektora ds. Studiów i Projektów Badawczych, podkreślił, że pociąg w biegu przy prędkości przekraczającej 220 km/h zachowuje się bardzo spokojnie.
W czasie przejazdu Mariusz Bernaś – Dyrektor Działu Badań i Rozwoju Newagu – podkreślał, że dwudziestokilometrowa nadwyżka wynikała z konieczności dostosowania się do procesów homologacji, przewidujących prędkość większą o 10% niż 200 km/h.
Umowa na dostawę Impulsów została podpisana z firmą NEWAG S.A. 28 listopada 2014 r. Koszt inwestycji to 257 mln zł brutto, z czego 82 mln zł stanowią środki pozyskane z Unii Europejskiej.