icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

300 mln zł dla miast na rozwój transportu elektromobilnego

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju przeznaczy 300 mln zł z Programu Infrastruktura i Środowisko dla miast, które chcą kupić elektryczne autobusy i trolejbusy, a także zbudować stacje ładowania. Po raz pierwszy z programu będą mogły skorzystać miasta średniej wielkości.

„Konkurs ogłosiliśmy 4 czerwca, ale wnioski będzie można składać od 14 grudnia do 31 stycznia – powiedział wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik, który w resorcie odpowiada za Program Infrastruktura Środowisko. Dodał, że tak długi termin pozwoli miastom, które po raz pierwszy mają szansę na dofinansowanie transportu publicznego z tego programu, dobrze się przygotować do planowanego przedsięwzięcia.

Zasady konkursu są proste: jedno miasto może złożyć jeden wniosek o dofinansowanie, przy czym Unia Europejska dorzuca maksymalnie 85 proc. kosztów inwestycji. Do wzięcia jest 300 mln zł. Za te pieniądze samorząd może kupić nowe autobusy elektryczne albo nowe trolejbusy, które mają własne baterie. Wszystkie pojazdy będą musiały spełniać wymogi programu Dostępność Plus, czyli np. być przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. Za pieniądze unijne mogą też zbudować stacje ładowania.

Do tej pory z pieniędzy przeznaczonych z Programu Infrastruktura i Środowisko na komunikację miejską korzystały miasta wojewódzkie i otaczające je gminy. Miasta średniej wielkości były przede wszystkim beneficjentami programów regionalnych, którymi zarządzają władze poszczególnych województw. Z informacji MIiR wynika, że w najnowszym konkursie będą mogły wystartować 122 średnie miasta – ich lista znajduje się na stronach internetowych MIiR.

„Miasta średnie są na tyle duże, że potrzebują sprawnego transportu publicznego i na tyle małe, że nie są stolicami województw, więc i budżety mają skromniejsze – tłumaczy wiceminister. I dodaje, że, „otwierając szerzej drzwi w takim konkursie zwiększamy siłę rażenia pakietu dla średnich miast, który uruchomiliśmy kilkanaście miesięcy temu”.

W czerwcu, jak informuje MIiR, odbędą się warsztaty dla miast, które będą chciały złożyć wniosek o dofinansowanie. Podczas spotkań będzie można, jak zauważa ministerstwo, porozmawiać o zasadach konkursu i wyjaśnić wątpliwości. Informacji o warsztatach trzeba szukać się na stronie internetowej Centrum Unijnych Projektów Transportowych, które w imieniu Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju ocenia wnioski i przyznaje dofinansowanie.

Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 jest największym programem infrastrukturalnym współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej. To ponad 118,2 mld zł (liczone po czerwcowym kursie euro/złoty) na najważniejsze w kraju inwestycje w sektorach, takich jak transport (drogi, koleje, transport publiczny), środowisko, energia, kultura i zdrowie.

Transport publiczny, jak informuje MIiR, to trzeci obszar (po drogach i kolei) pod względem wielkości dostępnych w programie funduszy. Na ten cel przeznaczono około 9,9 mld zł. Z tych pieniędzy dofinansowanie otrzymało już 47 inwestycji, m.in. w Warszawie, Katowicach, Opolu, Krakowie, Wrocławiu, Tychach, Poznaniu, Toruniu, Gorzowie Wlkp., Stargardzie, Gdyni, Gdańsku, Łodzi, Bydgoszczy, Gliwicach, Jaworznie, Zielonej Górze, Szczecinie i Świnoujściu.

W Programie Infrastruktura i Środowisko jest też osobna pula środków dla kolei metropolitalnych. Z tych funduszy sfinansowano np. budowę kolei w Szczecinie, elektryfikację Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz zakup pociągów dla Kolei Dolnośląskich, Kolei Mazowieckich, warszawskiej SKM, Poznańskiej Kolei Metropolitalne.

Polska Agencja Prasowa

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju przeznaczy 300 mln zł z Programu Infrastruktura i Środowisko dla miast, które chcą kupić elektryczne autobusy i trolejbusy, a także zbudować stacje ładowania. Po raz pierwszy z programu będą mogły skorzystać miasta średniej wielkości.

„Konkurs ogłosiliśmy 4 czerwca, ale wnioski będzie można składać od 14 grudnia do 31 stycznia – powiedział wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik, który w resorcie odpowiada za Program Infrastruktura Środowisko. Dodał, że tak długi termin pozwoli miastom, które po raz pierwszy mają szansę na dofinansowanie transportu publicznego z tego programu, dobrze się przygotować do planowanego przedsięwzięcia.

Zasady konkursu są proste: jedno miasto może złożyć jeden wniosek o dofinansowanie, przy czym Unia Europejska dorzuca maksymalnie 85 proc. kosztów inwestycji. Do wzięcia jest 300 mln zł. Za te pieniądze samorząd może kupić nowe autobusy elektryczne albo nowe trolejbusy, które mają własne baterie. Wszystkie pojazdy będą musiały spełniać wymogi programu Dostępność Plus, czyli np. być przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. Za pieniądze unijne mogą też zbudować stacje ładowania.

Do tej pory z pieniędzy przeznaczonych z Programu Infrastruktura i Środowisko na komunikację miejską korzystały miasta wojewódzkie i otaczające je gminy. Miasta średniej wielkości były przede wszystkim beneficjentami programów regionalnych, którymi zarządzają władze poszczególnych województw. Z informacji MIiR wynika, że w najnowszym konkursie będą mogły wystartować 122 średnie miasta – ich lista znajduje się na stronach internetowych MIiR.

„Miasta średnie są na tyle duże, że potrzebują sprawnego transportu publicznego i na tyle małe, że nie są stolicami województw, więc i budżety mają skromniejsze – tłumaczy wiceminister. I dodaje, że, „otwierając szerzej drzwi w takim konkursie zwiększamy siłę rażenia pakietu dla średnich miast, który uruchomiliśmy kilkanaście miesięcy temu”.

W czerwcu, jak informuje MIiR, odbędą się warsztaty dla miast, które będą chciały złożyć wniosek o dofinansowanie. Podczas spotkań będzie można, jak zauważa ministerstwo, porozmawiać o zasadach konkursu i wyjaśnić wątpliwości. Informacji o warsztatach trzeba szukać się na stronie internetowej Centrum Unijnych Projektów Transportowych, które w imieniu Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju ocenia wnioski i przyznaje dofinansowanie.

Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 jest największym programem infrastrukturalnym współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej. To ponad 118,2 mld zł (liczone po czerwcowym kursie euro/złoty) na najważniejsze w kraju inwestycje w sektorach, takich jak transport (drogi, koleje, transport publiczny), środowisko, energia, kultura i zdrowie.

Transport publiczny, jak informuje MIiR, to trzeci obszar (po drogach i kolei) pod względem wielkości dostępnych w programie funduszy. Na ten cel przeznaczono około 9,9 mld zł. Z tych pieniędzy dofinansowanie otrzymało już 47 inwestycji, m.in. w Warszawie, Katowicach, Opolu, Krakowie, Wrocławiu, Tychach, Poznaniu, Toruniu, Gorzowie Wlkp., Stargardzie, Gdyni, Gdańsku, Łodzi, Bydgoszczy, Gliwicach, Jaworznie, Zielonej Górze, Szczecinie i Świnoujściu.

W Programie Infrastruktura i Środowisko jest też osobna pula środków dla kolei metropolitalnych. Z tych funduszy sfinansowano np. budowę kolei w Szczecinie, elektryfikację Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz zakup pociągów dla Kolei Dolnośląskich, Kolei Mazowieckich, warszawskiej SKM, Poznańskiej Kolei Metropolitalne.

Polska Agencja Prasowa

Najnowsze artykuły