font_preload
PL / EN
Infrastruktura Koleje 17 sierpnia, 2015 godz. 16:35   
REDAKCJA

50 mln zł na poprawę ruchu towarowego na Śląsku

csm_Jeden_tor_eb6125689b

Prawie 50 milionów złotych przeznaczyły Polskie Linie Kolejowe na rewitalizację linii nr 169 Tychy – Orzesze Jaśkowice. Efektem prac będzie skrócenie czasu przejazdu i podniesienie poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym na odcinku Orzesze Jaśkowice – Łaziska Średnie. Odnowiona linia ułatwi transport towarów szczególnie w Rybnickim Okręgu Węglowym.

Po zakończeniu prac pociągi pojadą płynniej i dwukrotnie szybciej, 100 km/h zamiast dotychczasowych 50 km/h. Oznacza to lepsze wykorzystanie trasy i mniejsze zużycie energii przez ciężkie składy towarowe, obsługujące kopalnie, hutę i elektrociepłownię. Prace rozpoczęły się w czerwcu. W ramach zadania zarządca infrastruktury wymieni na jednotorowej linii 10 km torów, przebuduje sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, oraz 20 mostów i wiaduktów. Poziom bezpieczeństwa poprawi wymiana 13 rozjazdów i remont 13 przejazdów kolejowo-drogowych. Skrzyżowania toru i drogi zyskają nowe oświetlenie i nawierzchnię. PLK zakończą prace w grudniu. W 2016 roku zarządca infrastruktury planuje kontynuować rewitalizację linii na odcinku Łaziska Średnie – Tychy. Rewitalizacja linii Tychy Orzesze Jaśkowice, bardzo ważna dla Rybnickiego Okręgu Węglowego, wpisuje się w program poprawy sieci kolejowej na Śląsku.

Dodatkowe 100 mln zł na rewitalizację śląskich linii towarowych

Polskie Linie Kolejowe realizują obecnie program ”Udrożnienie podstawowych ciągów komunikacyjnych w ruchu towarowym na terenie Śląska”. Obejmuje on łącznie 20 zadań, które zostaną zrealizowane do września przed szczytem przewozów towarowych. Został stworzony we współpracy z przewoźnikami towarowymi. Efekty programu to m. in. zwiększenie przepustowości poszczególnych linii nawet o ponad 50 procent i podwyższenie poziomu bezpieczeństwa przewozów towarowych.

Program pozwoli na podwyższenie maksymalnej prędkości towarowych szlaków z 20 – 30 km/h do 50 – 60 km/h. Skupia się na usprawnieniu ruchu wybiegającego na północny zachód z Gliwic w kierunku Kędzierzyna – Koźla, z Chorzowa na północ w kierunku Tarnowskich Gór. Efektem prac będzie przekierowanie większej liczby składów towarowych przejeżdżających przez stację Katowice na linię obwodową na południe od Katowic.

Stacje Rybnik, Kędzierzyn Koźle, Racibórz, Chałupki i Zebrzydowice zwiększą swoją przepustowość, co pozwoli na zwiększenie liczby pociągów przejeżdżających przez nie w ciągu doby. Będzie to miało wpływ również na towarowe połączenia międzynarodowe. Składy transportujące węgiel będą mogły wyruszać poza region szybciej i z większą częstotliwością.

Na Śląsku modernizacją objętych jest ok. 600 km torów. PLK już przeznaczyły na ten cel ponad 2,5 mld zł, a w najbliższych latach planują zrealizować inwestycje za 9 mld zł.

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.