Najważniejsze informacje dla biznesu

8.09.2014 ALERT

ENERGETYKA

Wsparcie finansowe dla inicjatyw ekologicznych

(MINISTERSTWO ŚRODOWISKA)

Pożyczać czy dotować – dylematy finansowania ekologii w Polsce i na świecie” to temat debaty, która odbyła się 3 września podczas XXIV Forum Ekonomicznego VIII Forum Regionów w Krynicy Zdroju. W dyskusji wziął udział Janusz Ostapiuk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska.

Zorganizowana przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej debata była poświęcona mechanizmom i instrumentom finansowym, wykorzystywanym w ochronie środowiska naturalnego i gospodarki wodnej. W dyskusji, obok wiceministra Janusza Ostapiuka, wzięli udział Georges Kremlis, Oddział Dyrekcji Generalnej ds. Środowiska Komisji Europejskiej, Marta Szigeti Bonifert, Dyrektor Wykonawczy Regionalnego Centrum ds. Ochrony Środowiska w Europie Środkowej i Wschodniej (REC), Małgorzata Skucha, Prezes Narodowego Funduszu oraz Jacek Gdański, wiceprezes Zarządu NFOŚiGW.

Uczestnicy panelu zgodzili się, że przedsięwzięcia proekologiczne należy wspomagać i dotacjami, i pożyczkami, uwzględniając charakter beneficjentów, rodzaj dofinansowanych zadań, a także stan majątkowy Narodowego Funduszu. Po zakończeniu debaty Janusz Ostapiuk rozmawiał z Georgem Kremlisem o nowej perspektywie finansowej 2014-2020 i koniecznym wypełnieniu przez Polskę warunków ex-ante, szczególnie w zakresie gospodarki odpadami. Forum Regionów to najważniejsze spotkanie przedstawicieli władz regionalnych z krajów Europy Środkowo-Wschodniej z przedstawicielami administracji publicznej i Unii Europejskiej. Stanowi platformę wymiany poglądów oraz miejsce spotkań samorządowców z biznesem, organizacjami samorządowymi i pozarządowymi, przedstawicielami ministerstw i agend rządowych. Wydarzenie jest integralną częścią odbywającego się już po raz dwudziesty czwarty Forum Ekonomicznego w Krynicy.

Część krajów UE blokuje nowe sankcje przeciwko Rosji

(RIA NOVOSTI/NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Premier Słowacji Robert Fico wezwał w sobotę Unię Europejską do opóźnienia wprowadzenia sankcji przeciwko Rosji, które mają zostać ogłoszone w poniedziałek. Jego zdaniem należy tak uczynić „dla dobra pokoju”. Trzeci pakiet sankcji unijnych ma być według Fico bezproduktywny i niesskuteczny. Decyzja w tej sprawie miała zostać podjęta w piątek ale kraje jak Słowacja, Czechy, Węgry i Cypr zahamowały ją do poniedziałku. We wtorek sankcje mają zostać upublicznione. UE czekało także na owoce zawieszenia broni podpisanego przez Ukrainę oraz Rosję w piątek. Fico obawia się odcięcia od pożyczek Sbierbanku. Tymczasem także USA planują wprowadzenie nowych sankcji, choć podkreślają, że jeśli zawieszenie broni na Ukrainie będzie przestrzegane, to mogą nawet znieść te obowiązujące obecnie. Jednak z wschodniej części tego kraju płyną informacje o kontynuowanych walkach między ukraińskim wojskiem a rosyjskimi seperatystami i regularnym wojskiem. Premier Rosji Dmitrij Miedwiediew zapowiedział, że jego kraj zareaguje „asymetrycznie” na nowe sankcje Unii. Jeżeli wejdą w życie nowe obostrzenia dla rosyjskich firm energetycznych, Moskwa zablokuje loty europejskich samolotów nad jej terytorium co w oczekiwaniu premiera doprowadzi do bankructwa część linii lotniczych. Miedwiediew podkreślił, że ewentualne sankcje tego typu nie obejmą państw „przyjaznych”.

Bułgaria odcina się od Rosji w sprawie South Stream

(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Zdaniem rzecznika Gazpromu Siergieja Kuprianowa motywy zamrożenia rozmów na temat zwolnienia gazociągu South Stream spod regulacji antymonopolowych są czysto polityczne. Zwolnienie dałoby monopol na użytkowanie rury Rosjanom. Kuprianow podkreślił, że w przeciwieństwie do względnie niezależnych od tranzytu przez Ukrainę północnych krajów, południowe państwa Unii Europejskiej liczące na South Stream, w razie wojny gazowej, będą zdane na łaskę losu. Zdaniem Rosjanina Unia Europejska strzela sobie w stopę blokując w projekt dający nowy szlak dostaw z Rosji.Tymczasem pomimo spekulacji medialnych opisanych w BiznesAlert.pl Bułgaria zaprzecza jakoby lobbowała razem z Rosją na rzecz odmrożenia rozmów o South Stream lub szukała rozwiązań legislacyjnych pozwalających ominąć prawo unijne przy budowie rury. Aby usunąć wątpliwości bułgarskie ministerstwo gospodarki zamieściło w internecie pełną dokumentację projektu odcinka rury przebiegającego przez jego kraj. Zobacz analizę: Rosyjska polityka energetyczna dzieli Europę na obozy

Serbia musi jak najszybciej zacząć importować węgiel

(REUTERS/AFP/TANJUG/TERESA WÓJCIK)

Wicepremier Serbii Zorana Mihajlović oświadczyła w sobotę, że Serbia musi jak najszybciej rozpocząć  import węgla, aby zmniejszyć import energii elektrycznej w zimie. Pytana przez dziennikarzy, czy Serbia będzie mieć problemy z zaopatrzeniem w energię w czasie nadchodzącej zimy – wicepremier potwierdziła, że będą to poważne problemy, jeśli rząd nie zrealizuje odpowiedniego, skutecznego programu.  To znaczy – nie zapewni odpowiednich rezerwowych  zasobów węgla i gazu, aby krajowi nie zabrakło prądu jeśli zima będzie ostra. Mihajlović  zapewniła też, że rząd przygotowuje program rozbudowy hydroelektrowni, tzw. Żelazne Wrota 3 (Djerdap), po zrealizowaniu tego programu, Serbia będzie eksportować energię elektryczną. Ponad rok temu rozpoczęły się w tej sprawie negocjacje z Rumunią, która jest  również zainteresowana bardzo nową inwestycją, choć hydroelektrownia będzie w całości po serbskiej stronie Dunaju.

Poroszenko podpisuje reformę sektora gazowego Ukrainy. Jaceniuk o zmianach w imporcie surowca

(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK

Prezydent Ukrainy Petro Poroszenko podpisał ustawę reformującą model zarządzania ukraińskim systemem przesyłowym gazu (GTS). Dokument został przesłany Werchownej Radzie 8 września. Dwie firmy będą zarządzać gazociągami i magazynami gazowymi. Powstanie także niezależny operator rur gazowych gwarantujący wolny dostęp do ich przepustowości. Te reformy dostosowują funkcjonowanie ukraińskiego sektora gazowego do regulacji Unii Europejskiej, które Kijów zobowiązał się wprowadzić wstępując do Europejskiej Wspólnoty Energetycznej. Premier Ukrainy Arsenij Jaceniuk ujawnił skąd Ukraina czerpała gaz od momentu zatrzymania dostaw z Rosji 16 czerwca tego roku. Powiedział mediom, że 25 mld m3 rocznie sprowadzane z tego kraju zostało zastąpione przez dostawy na sumę 15 mld m3 przez rewersy w Polsce, na Słowacji i Węgrzech. Pozostałe 10 mld m3 ma zapewnić uruchomienie we wrześniu gazociągu Wojany-Użhorod ze Słowacji na Ukrainę. W ten sposób Ukraińcy chcą zapełnić swoje magazyny gazowe i przetrwać sezon grzewczy bez rosyjskiego gazu. Jaceniuk zapowiedział już, że „łatwo i ciepło zimą nie będzie”. Ukraina wprowadza drastyczne środki na rzecz ograniczenia zużycia gazu w kraju.

Wydobycie ze złoża Tamar w I połowie 2014 r.

(GLOBES/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Wydobycie gazu z izraelskiego podmorskiego złoża Tamar pozwoliło na uzyskanie przez państwo 51 proc. przychodów z węglowodorów (gazu i ropy razem) przewidzianych na pierwsze półrocze 2014 r. W liczbach bezwzględnych przychody  wyniosły 305 mln nowych izraelskich szekli (NIS) w pierwszym półroczu br. Izraelskie ministerstwo infrastruktury krajowej, energii i zasobów wodnych  przewidziało przychód w wysokości 705 mln NIS za cały 2014 r.  Jednakże eksperci rynku oceniają, że planowany przychód roczny zostanie przekroczony.

MAEA: Iran wprowadza przejrzystość do swojego programu atomowego

(NEWS AZ/OILPRICE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej poinformowała, że zgodnie z oczekiwaniami społeczności międzynarodowej Iran wprowadza transparentność do swojego programu atomowego. Kraj ten wprowadził trzy z pięciu kroków zaplanowanych w celu zwiększenia przejrzystości działań Irańczyków w zakresie wzbogacania uranu. Iran zmniejszył zasoby wzbogaconego urany z 8,5 do 7,8 ton, zmniejszył także skalę wzbogacania posiadanego surowca. Nie buduje również nowych instalacji w reaktorze ciężkiej wody w Arak. Dopuszcza inspektorów MAEA do ośrodków montażu centryfug i składu uranu. Teheran nie ujawnił jednakże wszystkich informacji z przeszłości dotyczących przeprowadzonych testów, które mogły mieć cechy militarnego programu atomowego, podczas gdy Iran utrzymuje, że jego program jest cywilny. Mimo to strony negocjacji Iran i P5+1 (USA, Chiny, Rosja, Wielka Brytania, Francja plus Niemcy) oceniły, że rozmowy są „konstruktywne”. Ich finał jest zaplanowany na listopad tego roku. Iran nadal kontestuje amerykańskie sankcje wprowadzone przeciwko części firm pod koniec sierpnia. Uznaje je za niesprawiedliwe i bezcelowe, deklaruje wolę ominięcia ich na międzynarodowym rynku.

Irak chce odzyskać swą ropę naftową

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Irak skierował do amerykańskiego sądu sprawę w której domaga się przejęcia transportu ropy naftowej ze złóż znajdujących się pod kontrolą Kurdów. Tankowiec zawierający sporną naftę zacumował u wybrzeży Teksasu, aby nie wpłynąć na wody terytorialne USA. Pomimo sprzeciwu Bagdadu, Kurdowie ślą ropę ze złóż pod ich kontrolą do międzynarodowych kupców, bez konsultacji ze stolicą Iraku. Irakijczycy wskazują, że jeśli sąd nie nakaże przejęcia transportu, ropa z niego pochodząca zostanie na wybrzeżu wymieszana z innymi rodzajami tego surowca a jej pochodzenie będzie wtedy nie do wykrycia.

Novatek dostaje zgodę na eksport LNG

(THE MOSCOW TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Po zmianie rosyjskiego prawa z 2013 roku już nie tylko Gazprom może eksportować gaz skroplony. Pozwolenie otrzymały Rosnieft i Novatek. Ta druga firma otrzymała licencję eksportową ministerstwa energii na gaz skroplony z arktycznego projektu Jamał LNG wartego 27 mld dolarów, który rozwija razem z francuskim Totalem i chińskim CNPC. Wydobycie ze złóż jamalskich Novateku ma ruszyć w 2017 roku i zapewnić eksport 5,5 mln ton LNG rocznie. W 2020 roku ta ilość ma wzrosnąć do 16,5 mln ton rocznie. 3 mln ton rocznie z tej sumy kupi CNPC. Do tej pory jedynym eksporterem rosyjskiego LNG był Gazprom (projekt Sachalin 2, przepustowość 10 mln ton rocznie) ale Kreml dopuszcza „niezależnych” eksporterów, aby zrealizować swój ambitny plan wzrostu udziału w światowym rynku LNG z obecnych 3,9 procent do ponad 14 procent w 2020 i 19 procent w 2025 roku.

Gaz z Rosji do Chin przez Mongolię?

(BUSINESS REVIEW/WOJCIECH JAKÓBIK

Gazprom i CNPC analizują możliwość realizacji ich umowy gazowej z maja tego roku za pomocą szlaku innego niż planowana na 2019 rok rura Siła Syberii. Alternatywą może być wybudowanie gazociągu przez terytorium Mongolii. Problemem mogą być duże obszary wartościowe przyrodniczo na terenie tego kraju. Mimo to władze rosyjskie rozpoczęły już rozmowy na ten temat z Astaną. Przewagą rury mongolskiej byłby dostęp do zachodnich złóż rosyjskich, podczas gdy Siła Syberii pozwoliłaby na eksport z pól gazowych we Wschodniej Syberii, co nie pozwala na dywersyfikację rynków zbytu Rosjanom. Zobacz: Otworzyć wschodni szlak

Rosja w objęciach chińskich firm energetycznych

(FINANCIAL TIMES/THE MOSCOW TIMES/REUTERS/RIA NOVOSTI/WOJCIECH JAKÓBIK)

Zdaniem dziennikarza ds. energetyki Financial Times Guya Chazana więzi między Rosją a Chinami wzmacniają się pomimo obaw pierwszego z tych państw o ekspansję drugiego na Syberii. Zachodnie sankcje wspierają ten proces. Według niego Rosja miała „paranoję” na punkcie możliwości kolonizacji Syberii przez Chińczyków, która doprowadziłaby do pokojowego przejęcia przez nich zasobnych w surowce terenów. Sankcje Zachodu wprowadzone po aneksji Krymu przez Rosję i jej dalszej ekspansji na wschodzie Ukrainy sprawiły, że Rosjanie zaprosili chińskie CNPC do naftowej grupy Wankor. To zaskakująca zmiana strategii w sektorze energetycznym, która do tej pory wykluczała udział obcego kapitału w złożach rosyjskich. Pole Wankor może do 2020 roku zapewnić wydobycie 1 mln baryłek dziennie. Chińczycy wchodzą na dobre do rosyjskiego sektora naftowego. Pożyczyły Transnieftowi i Rosnieftowi 25 mld dolarów pożyczki na rzecz budowy nowego rurociągu do Chin. CNPC wspiera Gazprom w budowie Siły Syberii i podpisało umowę gazową z Gazpromem na 30 lat. Rosyjscy analitycy wiążą duże nadzieje z tą rurą. Według specjalistów VTB Capital będzie ona czynnikiem wzrostu gospodarczego. Ma o tym świadczyć już zanotowany 8-procentowy wzrost produkcji w fabrykach rur. Za nim mają pójść inne wzrosty. Zachodni eksperci są bardziej zachowawczy i wskazują na wysokie koszty budowy gazociągu oraz niskie zyski związane z umową gazową Gazprom-CNPC. Zbliżenie Rosji z Chinami odbywa się także w sektorze firm inżynieryjnych. Konglomerat Rostecu i Sinomachu zainwestuje razem 10 mld dolarów w powołanie firmy, która będzie rozwijać projekty w Rosji, Afryce, Południowej Ameryce i innych częściach świata. Unia Europejska ma rychło wprowadzić nowe sankcje przeciwko Rosjanom, tym razem skierowane przeciwko Gazprombankowi i Gazprom Nieftowi. Bank Gazpromu został już objęty ograniczeniami w dostępie do długoterminowego finansowania z Zachodu. Unijne sankcje mają uderzyć w finansowanie rosyjskich projektów, przemysł obronny, wrażliwe technologie i produkty podwójnego użytku. Dlatego premier Rosji Dmitrij Miedwiediew zapowiedział w dzisiejszych Wedomostiach, że przekazanie 40 mld dolarów na dofinansowanie dla Rosnieftu z Narodowego Funduszu Społecznego ma uzasaadnienie, ponieważ kwota ta zostanie w przyszłości zwrócona przez firmę.Rosnieft zwrócił się o pomoc rządową takiej wielkości, ze względu na problemy z płynnością wywołane sankcjami Zachodu. Zobacz: Rosja wpuszcza chińskiego lisa do swego kurnika

INFRASTRUKTURA

Im wcześniej, tym taniej

(PKP SA)

Od 15 września br. bilety PKP Intercity kupione na 7 dni przed podróżą będą tańsze o 20%, a na 15 dni o 30%. Wyższe upusty mają zachęcić pasażerów do planowania podróży z wyprzedzeniem. We wrześniu PKP Intercity wprowadzi wyższe rabaty dla osób kupujących bilety z wyprzedzeniem. 20% zniżki będzie obowiązywało przy zakupie biletów na 7 dni przed planowaną podróżą, natomiast 30% jeżeli pasażer kupi bilet na 15 dni przed wyjazdem. Promocja dotyczy pociągów EIC oraz TLK. W ofercie „Wcześniej” za bilet normalny w klasie 2 na pociąg Express Intercity relacji Warszawa – Kraków pasażer zapłaci blisko 40 zł mniej, jeżeli zakupu dokona przynajmniej na 15 dni przed podróżą. Od połowy września taniej będzie można również podróżować na trasach: Warszawa – Białystok,  Warszawa – Lublin i Warszawa – Łódź. PKP Intercity obniża cenę Biletów Relacyjnych na pociągi TLK, dzięki którym z Lublina do stolicy będzie można dojechać za 37 zł, z Białegostoku za 30 zł, a z Łodzi za 25 zł. Bilety Relacyjne łączą się ze zniżkami ustawowymi.

Remont drogi krajowej nr 42 na odcinku Wielka Wieś – Wąchock

(GDDKiA)

W czwartek 4 września 2014 planowane jest rozpoczęcie kolejnego remontu nawierzchni na odcinku drogi krajowej nr 42 Wielka Wieś – Wąchock. Fragment o długości 1,7 km zyska nową nawierzchnię i oznakowanie poziome. Wykonawca remontu będzie wprowadzał ruch wahadłowy na czas frezowania i układania nawierzchni. Remont potrwa do października. Do końca 2014 r. wyremontowanych zostanie 5 odcinków dróg krajowych na terenie woj. świętokrzyskiego o łącznej długości około 8,5 km za blisko 7 mln złotych. Jeszcze we wrześniu planowane jest także rozpoczęcie remontów odcinków: drogi krajowej nr 78 na odcinku Kije – Żydówek – 1,5 km; drogi krajowej nr 74 na odcinku Lechów – Lechówek – 1,1 km; drogi krajowej nr 74 na odcinku Wola Jachowa – Skorzeszyce – 3 km. Od kilku dni trwa remont odcinka drogi nr 9 w Opatowie o długości 1,1 km.

Stary most w Biertowicach na dk 52 zostanie zastąpiony nową przeprawą.

(GDDKiA)

Trwa budowa mostu objazdowego na granicy gmin Lanckorona i Sułkowice w Biertowicach, na drodze krajowej nr 52. Ruch na razie odbywa się starym mostem na rzece Skawinka, który po przełożeniu ruchu na most objazdowy zostanie rozebrany i budowany będzie nowy most. Zmiana organizacji ruchu nastąpi po długim weekendzie sierpniowym. Nowy most w Biertowicach na Skawince będzie miał ponad 52 metry długości i 15 m szerokości. Powstaną na nim chodniki dla pieszych. Inwestycja obejmuje także: przebudowę drogi na odcinku nr 52 na odcinku ok. 200 m, budowę chodników dla pieszych w ciągu dk 52, przebudowę poboczy gruntowych w ciągu dk 52, remont umocnienia dna potoku kamieniami wielkowymiarowymi, remont istniejącego rowu trawiastego w ciągu dk 52, przebudowę zjazdu publicznego (na drogę gruntową) położonego w ciągu dk 52, budowę barier betonowych pełnych, dwustronnych na obiekcie mostowym z obustronnymi najazdami, budowę dwóch biegów schodów skarpowych. Inwestycja trwała będzie do września 2015 r. Wykonawca jest firma Skanska, a jej koszt wyniesie 3 421 152,97 zł.

Powstaje dodatkowy pas ruchu na zakrętach w Polanówce

(GDDKiA)

Kręty odcinek drogi krajowej nr 17, pomiędzy miejscowościami Łabunie Reforma i Polanówka zyska dodatkowy pas ruchu. Przebudowa blisko trzykilometrowego odcinka potrwa do końca sierpnia przyszłego roku. Zakres prowadzonych prac obejmuje m.in.: poszerzenie jezdni do przekroju 2+1 z pasem dzielącym i trwałym wydzieleniem kierunków ruchu poprzez zastosowanie barier linowych, przebudowę skrzyżowania z drogą powiatową nr 3265L z wydzieleniem dodatkowych pasów ruchu dla pojazdów skręcających w lewo, korektę łuków poziomych i pionowych jezdni, wzmocnienie konstrukcji nawierzchni oraz przebudowę istniejących zatok autobusowych. Wartość prac to blisko 12,7 mln zł, a realizacją zajmuje się PRD Zamość.

Przetarg na A4 bez zastrzeżeń UZP

(GDDKiA)

Prezes Urzędu Zamówień Publicznych stwierdził brak naruszeń w postępowaniu przetargowym dotyczącym kontynuacji budowy autostrady A4 na odcinku Rzeszów (węzeł Wschodni) – Jarosław (węzeł Jarosław Zachód). Kolejnym etapem będzie wniesienie przez wykonawcę zabezpieczenie należytego wykonania umowy, a następnie podpisanie umowy. Najkorzystniejszą ofertę w tym przetargu złożyło Konsorcjum firm: Budimex SA i Strabag Sp. z o.o. Konsorcjum zaoferowało wykonanie zadania w ciągu 14 miesięcy (z czasu na ukończenie wyłączono okresy zimowe tj. 2 razy po 3 miesiące od 15 grudnia do 15 marca) za kwotę ponad 719 mln zł.

DK19 wyremontowana

(GDDKiA)

Zakończył się remont drogi krajowej nr 19 na odcinku Nienadówka- Stobierna. Wykonawcą remontu była firma Skanska SA. Wartość inwestycji to ponad 8 mln zł. Prace remontowe rozpoczęto w 2013 i trwały 15 miesięcy. Remont polegał m.in. na rozebraniu i odtworzeniu poboczy, wykonaniu nowych warstw asfaltowych (wiążącej i ścieralnej), dostosowaniu wysokościowym zjazdów indywidualnych, jak również wykonaniu nowego oznakowania poziomego, pionowego oraz elementów bezpieczeństwa ruchu. Wcześniej, w 2013 roku, DK19 remontowana była w miejscowości Kamień, Sokołowie Młp. oraz na odcinku od Sokołowa Młp. do Nienadówki.

Opłaty za drogi: znów wszyscy są zaskoczeni

(Polski Kongres Drogowy)

Wiceminister Infrastruktury i Rozwoju Adam Zdziebło zapowiedział w Sejmie 27 sierpnia wprowadzenie „przyjaznego dla kierowców” systemu płacenia za korzystanie z autostrad. Nadal jednak nie wiadomo, kiedy to nastąpi ani jak system będzie działał. Rozwiązania przygotowywane są pospiesznie, choć wcześniej wielokrotnie ostrzegano, że przy ręcznym poborze opłat autostrady będą „zatkane”. Przygotowania do szerszego zastosowania elektronicznego poboru opłat za korzystanie z autostrad nabrały gwałtownego przyspieszenia w wakacje, gdy okazało się, że na autostradzie A1 między Toruniem a Gdańskiem tworzą się gigantyczne korki przy bramkach do ręcznego poboru opłat. Jednocześnie rząd przyspieszył prace legislacyjne mające na celu wprowadzenie do ustawy o drogach publicznych rozwiązań prowadzących do wdrożenia w Polsce Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej (EETS). Po jej wprowadzeniu, użytkownik będzie mógł podróżować po całej Unii Europejskiej z jednym urządzeniem pokładowym i rozliczać się z jednym dostawcą usługi.

Opinie zarządców dróg: ostrożnie z rowerami

(Polski Kongres Drogowy)

PKD poparł uwagi do projektu rozporządzenia w sprawie warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych, które zgłosili zarządcy dróg samorządowych. Najistotniejsze zmiany w projekcie dotyczą dróg dla rowerów. Zarządcy zwracają uwagę na konieczność przemyślenia pewnych ułatwień dla rowerzystów, które mogą być ryzykowne dla nich bądź innych użytkowników dróg. Zasadniczą częścią nowego rozporządzenia są uregulowania stosowania znaków drogowych na drogach dla rowerów. Zdaniem zarządców dróg, nie wszystkie proponowane zmiany faktycznie zwiększają bezpieczeństwo rowerzystów. Obecne przepisy nie dają np. możliwości lokalizowania przejazdu dla rowerzystów poza skrzyżowaniem dróg, a zgodnie z projektem będzie to możliwe. Przekraczanie drogi może wtedy być dla rowerzystów bardziej ryzykowne.

Trasa Górna – start
(UM Łódź)

Pierwsze samochody wjechały na Trasę Górna. Inwestycja została w ten sposób oddana do użytku. To 4,6 kilometra trasy spełniającej wszystkie normy, wiadukty drogowe i kolejowe, ale przede wszystkim wyprowadzenie uciążliwego ruchu tranzytowego poza ścisłe centrum miasta. To pierwsza tak duża inwestycja drogowa w Łodzi od wielu lat, która skróci czas przejazdu przez miasto w kierunku północ-południe. W niedziele po południu trasa służyła jeszcze prze kilka godzin jako tor dla rolkarzy i rowerzystów. Była też możliwość przejazdu autobusem po trasie.

Zmiany w ruchu na ulicy Targowej

(UM Warszawa)

Przebudowa skrzyżowania ul. Targowej z Ząbkowską oraz remont przejazdu kolejowego w Radości spowodują zmiany w ruchu drogowym. Na ul. Targowej Tramwaje Warszawskie modernizują torowisko tramwajowe pomiędzy ul. Kijowską a Białostocką. Dlatego też w czwartek, 4 września ok. godz. 20.00 zmienia się organizacja ruchu na skrzyżowaniu ul. Targowej z ulicami: ks. I. Kłopotowskiego, S. Okrzei i Ząbkowską. Obydwie jezdnie ul. Targowej będą zawężone o jeden pas ruchu (przy torowisku tramwajowym). Zamknięty zostanie także bezpośredni przejazd przez ul. Targową z ul. S. Okrzei w ul. Ząbkowską. W weekend, od piątku, 5 września od godz. 22.00 do poniedziałku, 8 września do godz. 4.00 zamknięty dla ruchu będzie przejazd przez tory kolejowe w ciągu ulic Izbickiej i Panny Wodnej. Utrudnienia związane są z remontem przejazdu. Kierowcy będą musieli korzystać z przejazdów na wysokości ulic Przewodowej i Drozdowej (przy stacji PKP Miedzeszyn) lub na wysokości ulic Bysławskiej i Walcowniczej (przy stacji PKP Falenica).

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

ENERGETYKA

Wsparcie finansowe dla inicjatyw ekologicznych

(MINISTERSTWO ŚRODOWISKA)

Pożyczać czy dotować – dylematy finansowania ekologii w Polsce i na świecie” to temat debaty, która odbyła się 3 września podczas XXIV Forum Ekonomicznego VIII Forum Regionów w Krynicy Zdroju. W dyskusji wziął udział Janusz Ostapiuk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska.

Zorganizowana przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej debata była poświęcona mechanizmom i instrumentom finansowym, wykorzystywanym w ochronie środowiska naturalnego i gospodarki wodnej. W dyskusji, obok wiceministra Janusza Ostapiuka, wzięli udział Georges Kremlis, Oddział Dyrekcji Generalnej ds. Środowiska Komisji Europejskiej, Marta Szigeti Bonifert, Dyrektor Wykonawczy Regionalnego Centrum ds. Ochrony Środowiska w Europie Środkowej i Wschodniej (REC), Małgorzata Skucha, Prezes Narodowego Funduszu oraz Jacek Gdański, wiceprezes Zarządu NFOŚiGW.

Uczestnicy panelu zgodzili się, że przedsięwzięcia proekologiczne należy wspomagać i dotacjami, i pożyczkami, uwzględniając charakter beneficjentów, rodzaj dofinansowanych zadań, a także stan majątkowy Narodowego Funduszu. Po zakończeniu debaty Janusz Ostapiuk rozmawiał z Georgem Kremlisem o nowej perspektywie finansowej 2014-2020 i koniecznym wypełnieniu przez Polskę warunków ex-ante, szczególnie w zakresie gospodarki odpadami. Forum Regionów to najważniejsze spotkanie przedstawicieli władz regionalnych z krajów Europy Środkowo-Wschodniej z przedstawicielami administracji publicznej i Unii Europejskiej. Stanowi platformę wymiany poglądów oraz miejsce spotkań samorządowców z biznesem, organizacjami samorządowymi i pozarządowymi, przedstawicielami ministerstw i agend rządowych. Wydarzenie jest integralną częścią odbywającego się już po raz dwudziesty czwarty Forum Ekonomicznego w Krynicy.

Część krajów UE blokuje nowe sankcje przeciwko Rosji

(RIA NOVOSTI/NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Premier Słowacji Robert Fico wezwał w sobotę Unię Europejską do opóźnienia wprowadzenia sankcji przeciwko Rosji, które mają zostać ogłoszone w poniedziałek. Jego zdaniem należy tak uczynić „dla dobra pokoju”. Trzeci pakiet sankcji unijnych ma być według Fico bezproduktywny i niesskuteczny. Decyzja w tej sprawie miała zostać podjęta w piątek ale kraje jak Słowacja, Czechy, Węgry i Cypr zahamowały ją do poniedziałku. We wtorek sankcje mają zostać upublicznione. UE czekało także na owoce zawieszenia broni podpisanego przez Ukrainę oraz Rosję w piątek. Fico obawia się odcięcia od pożyczek Sbierbanku. Tymczasem także USA planują wprowadzenie nowych sankcji, choć podkreślają, że jeśli zawieszenie broni na Ukrainie będzie przestrzegane, to mogą nawet znieść te obowiązujące obecnie. Jednak z wschodniej części tego kraju płyną informacje o kontynuowanych walkach między ukraińskim wojskiem a rosyjskimi seperatystami i regularnym wojskiem. Premier Rosji Dmitrij Miedwiediew zapowiedział, że jego kraj zareaguje „asymetrycznie” na nowe sankcje Unii. Jeżeli wejdą w życie nowe obostrzenia dla rosyjskich firm energetycznych, Moskwa zablokuje loty europejskich samolotów nad jej terytorium co w oczekiwaniu premiera doprowadzi do bankructwa część linii lotniczych. Miedwiediew podkreślił, że ewentualne sankcje tego typu nie obejmą państw „przyjaznych”.

Bułgaria odcina się od Rosji w sprawie South Stream

(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Zdaniem rzecznika Gazpromu Siergieja Kuprianowa motywy zamrożenia rozmów na temat zwolnienia gazociągu South Stream spod regulacji antymonopolowych są czysto polityczne. Zwolnienie dałoby monopol na użytkowanie rury Rosjanom. Kuprianow podkreślił, że w przeciwieństwie do względnie niezależnych od tranzytu przez Ukrainę północnych krajów, południowe państwa Unii Europejskiej liczące na South Stream, w razie wojny gazowej, będą zdane na łaskę losu. Zdaniem Rosjanina Unia Europejska strzela sobie w stopę blokując w projekt dający nowy szlak dostaw z Rosji.Tymczasem pomimo spekulacji medialnych opisanych w BiznesAlert.pl Bułgaria zaprzecza jakoby lobbowała razem z Rosją na rzecz odmrożenia rozmów o South Stream lub szukała rozwiązań legislacyjnych pozwalających ominąć prawo unijne przy budowie rury. Aby usunąć wątpliwości bułgarskie ministerstwo gospodarki zamieściło w internecie pełną dokumentację projektu odcinka rury przebiegającego przez jego kraj. Zobacz analizę: Rosyjska polityka energetyczna dzieli Europę na obozy

Serbia musi jak najszybciej zacząć importować węgiel

(REUTERS/AFP/TANJUG/TERESA WÓJCIK)

Wicepremier Serbii Zorana Mihajlović oświadczyła w sobotę, że Serbia musi jak najszybciej rozpocząć  import węgla, aby zmniejszyć import energii elektrycznej w zimie. Pytana przez dziennikarzy, czy Serbia będzie mieć problemy z zaopatrzeniem w energię w czasie nadchodzącej zimy – wicepremier potwierdziła, że będą to poważne problemy, jeśli rząd nie zrealizuje odpowiedniego, skutecznego programu.  To znaczy – nie zapewni odpowiednich rezerwowych  zasobów węgla i gazu, aby krajowi nie zabrakło prądu jeśli zima będzie ostra. Mihajlović  zapewniła też, że rząd przygotowuje program rozbudowy hydroelektrowni, tzw. Żelazne Wrota 3 (Djerdap), po zrealizowaniu tego programu, Serbia będzie eksportować energię elektryczną. Ponad rok temu rozpoczęły się w tej sprawie negocjacje z Rumunią, która jest  również zainteresowana bardzo nową inwestycją, choć hydroelektrownia będzie w całości po serbskiej stronie Dunaju.

Poroszenko podpisuje reformę sektora gazowego Ukrainy. Jaceniuk o zmianach w imporcie surowca

(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK

Prezydent Ukrainy Petro Poroszenko podpisał ustawę reformującą model zarządzania ukraińskim systemem przesyłowym gazu (GTS). Dokument został przesłany Werchownej Radzie 8 września. Dwie firmy będą zarządzać gazociągami i magazynami gazowymi. Powstanie także niezależny operator rur gazowych gwarantujący wolny dostęp do ich przepustowości. Te reformy dostosowują funkcjonowanie ukraińskiego sektora gazowego do regulacji Unii Europejskiej, które Kijów zobowiązał się wprowadzić wstępując do Europejskiej Wspólnoty Energetycznej. Premier Ukrainy Arsenij Jaceniuk ujawnił skąd Ukraina czerpała gaz od momentu zatrzymania dostaw z Rosji 16 czerwca tego roku. Powiedział mediom, że 25 mld m3 rocznie sprowadzane z tego kraju zostało zastąpione przez dostawy na sumę 15 mld m3 przez rewersy w Polsce, na Słowacji i Węgrzech. Pozostałe 10 mld m3 ma zapewnić uruchomienie we wrześniu gazociągu Wojany-Użhorod ze Słowacji na Ukrainę. W ten sposób Ukraińcy chcą zapełnić swoje magazyny gazowe i przetrwać sezon grzewczy bez rosyjskiego gazu. Jaceniuk zapowiedział już, że „łatwo i ciepło zimą nie będzie”. Ukraina wprowadza drastyczne środki na rzecz ograniczenia zużycia gazu w kraju.

Wydobycie ze złoża Tamar w I połowie 2014 r.

(GLOBES/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Wydobycie gazu z izraelskiego podmorskiego złoża Tamar pozwoliło na uzyskanie przez państwo 51 proc. przychodów z węglowodorów (gazu i ropy razem) przewidzianych na pierwsze półrocze 2014 r. W liczbach bezwzględnych przychody  wyniosły 305 mln nowych izraelskich szekli (NIS) w pierwszym półroczu br. Izraelskie ministerstwo infrastruktury krajowej, energii i zasobów wodnych  przewidziało przychód w wysokości 705 mln NIS za cały 2014 r.  Jednakże eksperci rynku oceniają, że planowany przychód roczny zostanie przekroczony.

MAEA: Iran wprowadza przejrzystość do swojego programu atomowego

(NEWS AZ/OILPRICE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej poinformowała, że zgodnie z oczekiwaniami społeczności międzynarodowej Iran wprowadza transparentność do swojego programu atomowego. Kraj ten wprowadził trzy z pięciu kroków zaplanowanych w celu zwiększenia przejrzystości działań Irańczyków w zakresie wzbogacania uranu. Iran zmniejszył zasoby wzbogaconego urany z 8,5 do 7,8 ton, zmniejszył także skalę wzbogacania posiadanego surowca. Nie buduje również nowych instalacji w reaktorze ciężkiej wody w Arak. Dopuszcza inspektorów MAEA do ośrodków montażu centryfug i składu uranu. Teheran nie ujawnił jednakże wszystkich informacji z przeszłości dotyczących przeprowadzonych testów, które mogły mieć cechy militarnego programu atomowego, podczas gdy Iran utrzymuje, że jego program jest cywilny. Mimo to strony negocjacji Iran i P5+1 (USA, Chiny, Rosja, Wielka Brytania, Francja plus Niemcy) oceniły, że rozmowy są „konstruktywne”. Ich finał jest zaplanowany na listopad tego roku. Iran nadal kontestuje amerykańskie sankcje wprowadzone przeciwko części firm pod koniec sierpnia. Uznaje je za niesprawiedliwe i bezcelowe, deklaruje wolę ominięcia ich na międzynarodowym rynku.

Irak chce odzyskać swą ropę naftową

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Irak skierował do amerykańskiego sądu sprawę w której domaga się przejęcia transportu ropy naftowej ze złóż znajdujących się pod kontrolą Kurdów. Tankowiec zawierający sporną naftę zacumował u wybrzeży Teksasu, aby nie wpłynąć na wody terytorialne USA. Pomimo sprzeciwu Bagdadu, Kurdowie ślą ropę ze złóż pod ich kontrolą do międzynarodowych kupców, bez konsultacji ze stolicą Iraku. Irakijczycy wskazują, że jeśli sąd nie nakaże przejęcia transportu, ropa z niego pochodząca zostanie na wybrzeżu wymieszana z innymi rodzajami tego surowca a jej pochodzenie będzie wtedy nie do wykrycia.

Novatek dostaje zgodę na eksport LNG

(THE MOSCOW TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Po zmianie rosyjskiego prawa z 2013 roku już nie tylko Gazprom może eksportować gaz skroplony. Pozwolenie otrzymały Rosnieft i Novatek. Ta druga firma otrzymała licencję eksportową ministerstwa energii na gaz skroplony z arktycznego projektu Jamał LNG wartego 27 mld dolarów, który rozwija razem z francuskim Totalem i chińskim CNPC. Wydobycie ze złóż jamalskich Novateku ma ruszyć w 2017 roku i zapewnić eksport 5,5 mln ton LNG rocznie. W 2020 roku ta ilość ma wzrosnąć do 16,5 mln ton rocznie. 3 mln ton rocznie z tej sumy kupi CNPC. Do tej pory jedynym eksporterem rosyjskiego LNG był Gazprom (projekt Sachalin 2, przepustowość 10 mln ton rocznie) ale Kreml dopuszcza „niezależnych” eksporterów, aby zrealizować swój ambitny plan wzrostu udziału w światowym rynku LNG z obecnych 3,9 procent do ponad 14 procent w 2020 i 19 procent w 2025 roku.

Gaz z Rosji do Chin przez Mongolię?

(BUSINESS REVIEW/WOJCIECH JAKÓBIK

Gazprom i CNPC analizują możliwość realizacji ich umowy gazowej z maja tego roku za pomocą szlaku innego niż planowana na 2019 rok rura Siła Syberii. Alternatywą może być wybudowanie gazociągu przez terytorium Mongolii. Problemem mogą być duże obszary wartościowe przyrodniczo na terenie tego kraju. Mimo to władze rosyjskie rozpoczęły już rozmowy na ten temat z Astaną. Przewagą rury mongolskiej byłby dostęp do zachodnich złóż rosyjskich, podczas gdy Siła Syberii pozwoliłaby na eksport z pól gazowych we Wschodniej Syberii, co nie pozwala na dywersyfikację rynków zbytu Rosjanom. Zobacz: Otworzyć wschodni szlak

Rosja w objęciach chińskich firm energetycznych

(FINANCIAL TIMES/THE MOSCOW TIMES/REUTERS/RIA NOVOSTI/WOJCIECH JAKÓBIK)

Zdaniem dziennikarza ds. energetyki Financial Times Guya Chazana więzi między Rosją a Chinami wzmacniają się pomimo obaw pierwszego z tych państw o ekspansję drugiego na Syberii. Zachodnie sankcje wspierają ten proces. Według niego Rosja miała „paranoję” na punkcie możliwości kolonizacji Syberii przez Chińczyków, która doprowadziłaby do pokojowego przejęcia przez nich zasobnych w surowce terenów. Sankcje Zachodu wprowadzone po aneksji Krymu przez Rosję i jej dalszej ekspansji na wschodzie Ukrainy sprawiły, że Rosjanie zaprosili chińskie CNPC do naftowej grupy Wankor. To zaskakująca zmiana strategii w sektorze energetycznym, która do tej pory wykluczała udział obcego kapitału w złożach rosyjskich. Pole Wankor może do 2020 roku zapewnić wydobycie 1 mln baryłek dziennie. Chińczycy wchodzą na dobre do rosyjskiego sektora naftowego. Pożyczyły Transnieftowi i Rosnieftowi 25 mld dolarów pożyczki na rzecz budowy nowego rurociągu do Chin. CNPC wspiera Gazprom w budowie Siły Syberii i podpisało umowę gazową z Gazpromem na 30 lat. Rosyjscy analitycy wiążą duże nadzieje z tą rurą. Według specjalistów VTB Capital będzie ona czynnikiem wzrostu gospodarczego. Ma o tym świadczyć już zanotowany 8-procentowy wzrost produkcji w fabrykach rur. Za nim mają pójść inne wzrosty. Zachodni eksperci są bardziej zachowawczy i wskazują na wysokie koszty budowy gazociągu oraz niskie zyski związane z umową gazową Gazprom-CNPC. Zbliżenie Rosji z Chinami odbywa się także w sektorze firm inżynieryjnych. Konglomerat Rostecu i Sinomachu zainwestuje razem 10 mld dolarów w powołanie firmy, która będzie rozwijać projekty w Rosji, Afryce, Południowej Ameryce i innych częściach świata. Unia Europejska ma rychło wprowadzić nowe sankcje przeciwko Rosjanom, tym razem skierowane przeciwko Gazprombankowi i Gazprom Nieftowi. Bank Gazpromu został już objęty ograniczeniami w dostępie do długoterminowego finansowania z Zachodu. Unijne sankcje mają uderzyć w finansowanie rosyjskich projektów, przemysł obronny, wrażliwe technologie i produkty podwójnego użytku. Dlatego premier Rosji Dmitrij Miedwiediew zapowiedział w dzisiejszych Wedomostiach, że przekazanie 40 mld dolarów na dofinansowanie dla Rosnieftu z Narodowego Funduszu Społecznego ma uzasaadnienie, ponieważ kwota ta zostanie w przyszłości zwrócona przez firmę.Rosnieft zwrócił się o pomoc rządową takiej wielkości, ze względu na problemy z płynnością wywołane sankcjami Zachodu. Zobacz: Rosja wpuszcza chińskiego lisa do swego kurnika

INFRASTRUKTURA

Im wcześniej, tym taniej

(PKP SA)

Od 15 września br. bilety PKP Intercity kupione na 7 dni przed podróżą będą tańsze o 20%, a na 15 dni o 30%. Wyższe upusty mają zachęcić pasażerów do planowania podróży z wyprzedzeniem. We wrześniu PKP Intercity wprowadzi wyższe rabaty dla osób kupujących bilety z wyprzedzeniem. 20% zniżki będzie obowiązywało przy zakupie biletów na 7 dni przed planowaną podróżą, natomiast 30% jeżeli pasażer kupi bilet na 15 dni przed wyjazdem. Promocja dotyczy pociągów EIC oraz TLK. W ofercie „Wcześniej” za bilet normalny w klasie 2 na pociąg Express Intercity relacji Warszawa – Kraków pasażer zapłaci blisko 40 zł mniej, jeżeli zakupu dokona przynajmniej na 15 dni przed podróżą. Od połowy września taniej będzie można również podróżować na trasach: Warszawa – Białystok,  Warszawa – Lublin i Warszawa – Łódź. PKP Intercity obniża cenę Biletów Relacyjnych na pociągi TLK, dzięki którym z Lublina do stolicy będzie można dojechać za 37 zł, z Białegostoku za 30 zł, a z Łodzi za 25 zł. Bilety Relacyjne łączą się ze zniżkami ustawowymi.

Remont drogi krajowej nr 42 na odcinku Wielka Wieś – Wąchock

(GDDKiA)

W czwartek 4 września 2014 planowane jest rozpoczęcie kolejnego remontu nawierzchni na odcinku drogi krajowej nr 42 Wielka Wieś – Wąchock. Fragment o długości 1,7 km zyska nową nawierzchnię i oznakowanie poziome. Wykonawca remontu będzie wprowadzał ruch wahadłowy na czas frezowania i układania nawierzchni. Remont potrwa do października. Do końca 2014 r. wyremontowanych zostanie 5 odcinków dróg krajowych na terenie woj. świętokrzyskiego o łącznej długości około 8,5 km za blisko 7 mln złotych. Jeszcze we wrześniu planowane jest także rozpoczęcie remontów odcinków: drogi krajowej nr 78 na odcinku Kije – Żydówek – 1,5 km; drogi krajowej nr 74 na odcinku Lechów – Lechówek – 1,1 km; drogi krajowej nr 74 na odcinku Wola Jachowa – Skorzeszyce – 3 km. Od kilku dni trwa remont odcinka drogi nr 9 w Opatowie o długości 1,1 km.

Stary most w Biertowicach na dk 52 zostanie zastąpiony nową przeprawą.

(GDDKiA)

Trwa budowa mostu objazdowego na granicy gmin Lanckorona i Sułkowice w Biertowicach, na drodze krajowej nr 52. Ruch na razie odbywa się starym mostem na rzece Skawinka, który po przełożeniu ruchu na most objazdowy zostanie rozebrany i budowany będzie nowy most. Zmiana organizacji ruchu nastąpi po długim weekendzie sierpniowym. Nowy most w Biertowicach na Skawince będzie miał ponad 52 metry długości i 15 m szerokości. Powstaną na nim chodniki dla pieszych. Inwestycja obejmuje także: przebudowę drogi na odcinku nr 52 na odcinku ok. 200 m, budowę chodników dla pieszych w ciągu dk 52, przebudowę poboczy gruntowych w ciągu dk 52, remont umocnienia dna potoku kamieniami wielkowymiarowymi, remont istniejącego rowu trawiastego w ciągu dk 52, przebudowę zjazdu publicznego (na drogę gruntową) położonego w ciągu dk 52, budowę barier betonowych pełnych, dwustronnych na obiekcie mostowym z obustronnymi najazdami, budowę dwóch biegów schodów skarpowych. Inwestycja trwała będzie do września 2015 r. Wykonawca jest firma Skanska, a jej koszt wyniesie 3 421 152,97 zł.

Powstaje dodatkowy pas ruchu na zakrętach w Polanówce

(GDDKiA)

Kręty odcinek drogi krajowej nr 17, pomiędzy miejscowościami Łabunie Reforma i Polanówka zyska dodatkowy pas ruchu. Przebudowa blisko trzykilometrowego odcinka potrwa do końca sierpnia przyszłego roku. Zakres prowadzonych prac obejmuje m.in.: poszerzenie jezdni do przekroju 2+1 z pasem dzielącym i trwałym wydzieleniem kierunków ruchu poprzez zastosowanie barier linowych, przebudowę skrzyżowania z drogą powiatową nr 3265L z wydzieleniem dodatkowych pasów ruchu dla pojazdów skręcających w lewo, korektę łuków poziomych i pionowych jezdni, wzmocnienie konstrukcji nawierzchni oraz przebudowę istniejących zatok autobusowych. Wartość prac to blisko 12,7 mln zł, a realizacją zajmuje się PRD Zamość.

Przetarg na A4 bez zastrzeżeń UZP

(GDDKiA)

Prezes Urzędu Zamówień Publicznych stwierdził brak naruszeń w postępowaniu przetargowym dotyczącym kontynuacji budowy autostrady A4 na odcinku Rzeszów (węzeł Wschodni) – Jarosław (węzeł Jarosław Zachód). Kolejnym etapem będzie wniesienie przez wykonawcę zabezpieczenie należytego wykonania umowy, a następnie podpisanie umowy. Najkorzystniejszą ofertę w tym przetargu złożyło Konsorcjum firm: Budimex SA i Strabag Sp. z o.o. Konsorcjum zaoferowało wykonanie zadania w ciągu 14 miesięcy (z czasu na ukończenie wyłączono okresy zimowe tj. 2 razy po 3 miesiące od 15 grudnia do 15 marca) za kwotę ponad 719 mln zł.

DK19 wyremontowana

(GDDKiA)

Zakończył się remont drogi krajowej nr 19 na odcinku Nienadówka- Stobierna. Wykonawcą remontu była firma Skanska SA. Wartość inwestycji to ponad 8 mln zł. Prace remontowe rozpoczęto w 2013 i trwały 15 miesięcy. Remont polegał m.in. na rozebraniu i odtworzeniu poboczy, wykonaniu nowych warstw asfaltowych (wiążącej i ścieralnej), dostosowaniu wysokościowym zjazdów indywidualnych, jak również wykonaniu nowego oznakowania poziomego, pionowego oraz elementów bezpieczeństwa ruchu. Wcześniej, w 2013 roku, DK19 remontowana była w miejscowości Kamień, Sokołowie Młp. oraz na odcinku od Sokołowa Młp. do Nienadówki.

Opłaty za drogi: znów wszyscy są zaskoczeni

(Polski Kongres Drogowy)

Wiceminister Infrastruktury i Rozwoju Adam Zdziebło zapowiedział w Sejmie 27 sierpnia wprowadzenie „przyjaznego dla kierowców” systemu płacenia za korzystanie z autostrad. Nadal jednak nie wiadomo, kiedy to nastąpi ani jak system będzie działał. Rozwiązania przygotowywane są pospiesznie, choć wcześniej wielokrotnie ostrzegano, że przy ręcznym poborze opłat autostrady będą „zatkane”. Przygotowania do szerszego zastosowania elektronicznego poboru opłat za korzystanie z autostrad nabrały gwałtownego przyspieszenia w wakacje, gdy okazało się, że na autostradzie A1 między Toruniem a Gdańskiem tworzą się gigantyczne korki przy bramkach do ręcznego poboru opłat. Jednocześnie rząd przyspieszył prace legislacyjne mające na celu wprowadzenie do ustawy o drogach publicznych rozwiązań prowadzących do wdrożenia w Polsce Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej (EETS). Po jej wprowadzeniu, użytkownik będzie mógł podróżować po całej Unii Europejskiej z jednym urządzeniem pokładowym i rozliczać się z jednym dostawcą usługi.

Opinie zarządców dróg: ostrożnie z rowerami

(Polski Kongres Drogowy)

PKD poparł uwagi do projektu rozporządzenia w sprawie warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych, które zgłosili zarządcy dróg samorządowych. Najistotniejsze zmiany w projekcie dotyczą dróg dla rowerów. Zarządcy zwracają uwagę na konieczność przemyślenia pewnych ułatwień dla rowerzystów, które mogą być ryzykowne dla nich bądź innych użytkowników dróg. Zasadniczą częścią nowego rozporządzenia są uregulowania stosowania znaków drogowych na drogach dla rowerów. Zdaniem zarządców dróg, nie wszystkie proponowane zmiany faktycznie zwiększają bezpieczeństwo rowerzystów. Obecne przepisy nie dają np. możliwości lokalizowania przejazdu dla rowerzystów poza skrzyżowaniem dróg, a zgodnie z projektem będzie to możliwe. Przekraczanie drogi może wtedy być dla rowerzystów bardziej ryzykowne.

Trasa Górna – start
(UM Łódź)

Pierwsze samochody wjechały na Trasę Górna. Inwestycja została w ten sposób oddana do użytku. To 4,6 kilometra trasy spełniającej wszystkie normy, wiadukty drogowe i kolejowe, ale przede wszystkim wyprowadzenie uciążliwego ruchu tranzytowego poza ścisłe centrum miasta. To pierwsza tak duża inwestycja drogowa w Łodzi od wielu lat, która skróci czas przejazdu przez miasto w kierunku północ-południe. W niedziele po południu trasa służyła jeszcze prze kilka godzin jako tor dla rolkarzy i rowerzystów. Była też możliwość przejazdu autobusem po trasie.

Zmiany w ruchu na ulicy Targowej

(UM Warszawa)

Przebudowa skrzyżowania ul. Targowej z Ząbkowską oraz remont przejazdu kolejowego w Radości spowodują zmiany w ruchu drogowym. Na ul. Targowej Tramwaje Warszawskie modernizują torowisko tramwajowe pomiędzy ul. Kijowską a Białostocką. Dlatego też w czwartek, 4 września ok. godz. 20.00 zmienia się organizacja ruchu na skrzyżowaniu ul. Targowej z ulicami: ks. I. Kłopotowskiego, S. Okrzei i Ząbkowską. Obydwie jezdnie ul. Targowej będą zawężone o jeden pas ruchu (przy torowisku tramwajowym). Zamknięty zostanie także bezpośredni przejazd przez ul. Targową z ul. S. Okrzei w ul. Ząbkowską. W weekend, od piątku, 5 września od godz. 22.00 do poniedziałku, 8 września do godz. 4.00 zamknięty dla ruchu będzie przejazd przez tory kolejowe w ciągu ulic Izbickiej i Panny Wodnej. Utrudnienia związane są z remontem przejazdu. Kierowcy będą musieli korzystać z przejazdów na wysokości ulic Przewodowej i Drozdowej (przy stacji PKP Miedzeszyn) lub na wysokości ulic Bysławskiej i Walcowniczej (przy stacji PKP Falenica).

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Najnowsze artykuły