PGE Dystrybucja finalizuje prace w pilotażowym projekcie „Budowa i wdrożenie inteligentnego systemu pomiarowego w Oddziale Białystok i Oddziale Łódź-Miasto”. PGE Dystrybucja podkreśla, że wymiana liczników na urządzenia klasy AMI wpływa na usprawnienie jej pracy jako Operatora Systemu Dystrybucyjnego i przyczynia się do poprawy jakości obsługi klientów.
Pilotaż na terenie PGE Dystrybucja objął dwie lokalizacje. Ponad 26 tys. liczników oraz 87 koncentratorów i modemów zamontowano na osiedlu Retkinia w Łodzi, czyli na obszarze miejskim o dużym zagęszczeniu i zabudowie wielorodzinnej, z licznymi podziałami sieci SN i nN oraz krótkimi ciągami zasilania. Niemal 24 tys. urządzeń pomiarowych oraz 639 koncentratorów i modemów zainstalowano w Augustowie i okolicach, u odbiorców mieszkających na rozległym obszarze o zabudowie rozproszonej, gdzie sieć napowietrzna charakteryzuje się długimi ciągami zasilającymi.
Jak wyjaśnia operator zainstalowane u odbiorców liczniki komunikują się z koncentratorami danych (zlokalizowanymi na stacjach elektroenergetycznych transformujących energię ze średniego napięcia na niskie napięcie – SN/nN) poprzez sieć elektroenergetyczną niskiego napięcia w oparciu o technologię PLC (z ang. Power Line Communication). Transmisja danych z koncentratorów do centralnego systemu informatycznego, zarządzającego i przetwarzającego dane pomiarowe zebrane z liczników, odbywa się za pomocą modemów stacyjnych wykorzystujących telefonię komórkową.
Cały system AMI wykorzystuje techniki uwierzytelniania poszczególnych urządzeń komunikujących się pomiędzy sobą, aby wykluczyć możliwość nieuprawnionego dostępu. Komunikacja pomiędzy wszystkimi elementami Systemu AMI jest szyfrowana z wykorzystaniem bezpiecznych technologii – analogicznych do technologii stosowanych w bankowości elektronicznej. Dostęp do danych jest możliwy jedynie dla uprawnionych i zweryfikowanych użytkowników po stronie PGE Dystrybucja oraz dla Klienta.
PGE Dystrybucja podkreśla, że wymiana liczników na urządzenia klasy AMI wpływa na usprawnienie jej pracy jako Operatora Systemu Dystrybucyjnego i przyczynia się do poprawy jakości obsługi klientów, którzy dzięki wdrażanym narzędziom informatycznym będą mieli możliwość wglądu do szczegółowych danych o zużyciu energii.
Operator zwraca uwagę, że liczniki klasy AMI rejestrują nie tylko stan licznika, widoczny na wyświetlaczu, ale także pozwalają rejestrować pobór mocy i bieżące zużycie energii elektrycznej w regularnych odstępach czasu, np. godzinowych, czy też informacje o zanikach napięcia. Dzięki temu klient będzie mógł przeanalizować swój pobór energii, a następnie wybrać optymalny sposób rozliczeń, na przykład zmienić taryfę na bardziej dopasowaną do własnych potrzeb lub zmienić swoje zachowania w zakresie zużycia energii elektrycznej.
Operator zaznacza również, że obserwuje już pierwsze pozytywne efekty wdrożenia liczników klasy AMI. Jak wyjaśnia, funkcjonalności liczników AMI pozwalają na dokonywanie odczytu w sposób zdalny – niewymagający wizyt inkasenta, co znacząco usprawnia proces pozyskiwania danych służących do rozliczeń za zużytą energię elektryczną, a także nie wymaga umawiania i angażowania klienta do tego procesu.