DrogiInfrastrukturaKolejeWszystko

Watzl: W wyniku nowelizacji pzp treść zawieranych kontraktów może wypłynąć na zewnątrz

Podczas VI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, w panelu „Infrastruktura w Europie Centralnej” uczestniczył Alfred Watzl, członek zarządu Strabag sp. z o.o.

– Największy CIT spośród wykonawczych przedsiębiorstw budowlanych działających w Polsce w 2011 r. zapłaciły spółki z większościowym udziałem akcjonariuszy zagranicznych: Skanska (80 mln zł) oraz Strabag (75 mln zł) – poinformował Alfred Watzl, członek zarządu Strabag sp. z o.o.

W jego opinii firmy, które działają w naszym kraju od wielu lat, chcą to robić dalej i dbają o podwykonawców. Ale z drugiej strony nie każdy podwykonawca dochowuje warunków kontraktowych.

– Analizując problemy z przetargami występujące zwłaszcza w latach 2011-2013 krytycznie patrzę na niedawną nowelizację prawa o zamówieniach publicznych, która większą ochroną otacza podwykonawców – twierdzi Watzl. – Bowiem w rezultacie przyjęte rozwiązania podrażają koszta wykonywania kontraktów. Wykonawcy muszą zatrudniać więcej osób. Ze względu na wymogi zawarte w obowiązującej nowelizacji, obawiam się, że treść zawieranych kontraktów może wypłynąć na zewnątrz. Przez to konkurenci dowiadują się o wrażliwych danych, pozostających tajemnicą firmy.

Watzl dwa lata temu był zszokowany sposobem, w jaki branża prowadziła dialog z ministrem infrastruktury. Obie strony mówiły swoje. Nie istniał wtedy praktycznie dialog. Ujawniały się za to duże emocje po obu stronach.

– Teraz jest lepiej. Od ub. roku zaczął się rzeczywisty dialog wykonawców z ministerstwem infrastruktury i GDDKiA – stwierdzał członek zarządu Strabaga. – Te największe przetargi można realizować tylko wspólnie – z zaangażowaniem wykonawcy i zamawiającego (GDDKiA/PKP PLK). Już obecnie widać jednak, że za dwa lata może dojść do groźby kumulacji realizowania przetargów. W praktyce mogłoby się wówczas okazać, że będą problemy z pozyskiwaniem w tym samym czasie odpowiednich ilości materiałów budowlanych koniecznych do ich wykorzystania na wielu kontraktach jednocześnie.

– Stanowi to wyzwanie dla GDDKiA i ministerstwa infrastruktury i rozwoju – przekonuje Watzl.

Jego zdaniem optymizmem napawa fakt, że w obecnej perspektywie finansowej wszystkie trzy strony, uczestniczące w przetargach, będą współpracować – a nie, jak często wyglądało to wcześniej – działać osobno.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X