MR: zmiany ustawy o OZE mogą skutkować wstrzymaniem rozwoju morskiej farm wiatrowych
„Zdaniem Ministerstwa Rozwoju projektowana zmiana może przyczynić się do zahamowania rozwoju sektora morskiej energetyki wiatrowej poprzez niedopuszczenie do aukcji inwestorów projektów posiadających w chwili obecnej prawomocne decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach oraz wstrzymania realizacji projektów, co oznacza utratę ważności wydanych i prawomocnych pozwoleń na wznoszenie morskich farm wiatrowych oraz zawartych umów przyłączeniowych” – podał resort rozwoju.
MIB uważa, że nowelizacja ustawy o OZE nie powinna dotyczyć ustawy odległościowej
Ministerstwo infrastruktury ocenia jednak, że nie ma uzasadnienia dla zmian ustawy odległościowej.
„(…) uważam, że prace nad przedmiotowym projektem powinny być kontynuowane tylko w zakresie dotyczącym zmian w Ustawie o odnawialnych źródłach energii. Społeczno-gospodarcze uwarunkowania nie uzasadniają dokonywania zmian w Ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz ustawie Prawo budowlane. Proponowane zmiany będą miały negatywny wpływ m.in. na skuteczność działania nadzoru budowlanego, planowanie przestrzenne oraz lokalne społeczności” – napisał Tomasz Żuchowski, wiceminister infrastruktury i budownictwa.
Jedną z głównych zmian proponowanych w projekcie nowelizacji ustawy o OZE i ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych jest powrót do starych zasad naliczania podatku od nieruchomości dla elektrowni wiatrowych. Nowelizacja przewiduje bowiem zmianę definicji elektrowni wiatrowej. Zakłada ona jej podział na dwie części – część budowlaną i część niebudowlaną (techniczną). W efekcie podatek miałby być pobierany wyłącznie od części budowlanych elektrowni wiatrowych.
„Z uzasadnienia wynika, iż motywacją do wprowadzenia powyższej zmiany są kwestie związane z podatkiem od nieruchomości (zwolnienie z niego części niebudowlanej elektrowni wiatrowej). Należy jednak podkreślić, iż definicja elektrowni wiatrowej zamieszczona w ustawie nie ma służyć celom podatkowym, w szczególności określaniu wymiaru podatku, tylko przygotowana została na użytek przepisów dotyczących prowadzenia inwestycji i utrzymania takiego obiektu” – napisało w swoim stanowisku MIB.
„Jeśli projektodawca zidentyfikował problemy z wymiarem podatku od nieruchomości, powinien dążyć do ich załatwienia na gruncie przepisów podatkowych” – dodano.