EnergetykaGaz.

Stępień: Gaz-System musi inwestować, by dostarczyć gaz

Tomasz Stępień / fot. Gaz-System

Polski system gazowy się rozwija, musimy więc być przygotowani na dostarczenie gazu z dowolnego kierunku na cały polski rynek – powiedział PAP prezes polskiego operatora systemu przesyłowego Gaz-System, Tomasz Stępień.

We wtorek na Dolnym Śląsku zostanie uruchomiony nowy gazociąg Czeszów-Wierzchowice. Jak podkreślił operator, oznacza to zakończenie ważnego etapu budowy Korytarza Północ – Południe, który docelowo ma połączyć polski terminal LNG w Świnoujściu z planowanym pływającym terminalem LNG na wyspie Krk w Chorwacji.

14-kilometrowy gazociąg wchodzi w skład tzw. nitki zachodniej Korytarza – jej głównym zadaniem jest zwiększenie zdolności przesyłowej między Polską a Czechami – przez modernizację i budowę systemów przesyłowych po obu stronach granicy wraz z interkonektorem Polska – Czechy. Dzięki temu będzie można przesyłać gaz w obu kierunkach.

Jak powiedział PAP Stępień, po 2022 r. w Polsce pojawi się możliwość kupowania gazu “z dowolnego kierunku”.

“Mamy terminal (LNG w Świnoujściu – PAP), będziemy mieli gazociąg Batlic Pipe, rynek gazu w Polsce rośnie, więc jako operator systemu musimy być przygotowani na dostarczenie gazu z dowolnego kierunku na cały polski rynek. Jeżeli tak jest, to musimy mieć infrastrukturę – powiedział.

Dlatego – podkreślił – spółka musi “więcej” inwestować w tych województwach, w których system gazowy nie był na tyle rozwinięty, by te założenia spełnić.

“Chodzi o gazociągi i tłocznie od wybrzeża Bałtyku, przez Wielkopolskę, Dolny i Górny Śląsk, Małopolskę i Podkarpacie. Dokładając do tego interkonektory południowe i wschodnie, jest możliwość przesłania sprowadzonego (do Polski – PAP) gazu za granicę” – wyjaśnił.

Gazociąg Czeszów-Wierzchowice ma średnicę jednego metra. Przebiega przez dolnośląskie gminy Zawonia i Krośnice. Wartość inwestycji to 91 mln zł, z czego 47,7 mln zł pochodzi z dofinansowania z UE.

Korytarz Północ-Południe ma połączyć polski terminal LNG w Świnoujściu (wraz z planowanym gazociągiem Baltic Pipe), przez południową Polskę, Republikę Czeską, Słowację i Węgry z terminalem LNG na wyspie Krk w Chorwacji. W poniedziałek chorwacka państwowa spółka LNG Hrvatska opublikowała zaproszenia do składania ofert w przetargu na dostawę pływającego terminala LNG oraz budowę urządzeń naziemnych.

Zgodnie z aktualnym harmonogramem terminal powinien ruszyć na początku 2020 r. Ma mieć zdolność regazyfikacji na poziomie 2,6 mld m sześc. gazu rocznie. Koszt budowy całego projektu LNG na wyspie Krk szacuje się na 363 mln euro. Na początku tego roku Chorwatom przyznano 102 mln euro dofinansowania z UE w ramach CEF (Connecting Europe Facility).

Polska Agencja Prasowa


Powiązane artykuły

AI

Bitwa o AI. Zadecydują cena prądu i emisje

Rosnące zapotrzebowanie na moc obliczeniową dla AI grozi wzrostem emisji CO2. Niemieccy urzędnicy obawiają się, że centra danych mogą przenosić...
Niemcy, sieć elektroenergetyczna. Źródło: Freepik

Fala upałów i awarie. U Niemców coraz częściej gaśnie światło

Lokalne blackouty stają się tego lata plagą niemieckiej prowincji. Powodem przerw w dostawach prądu są najczęściej awarie kabli i mniejszych...
Minister Klimatu i Środowiska Paulina Hennig-Kloska podczas konferencji prasowej Urzędem Miasta Bydgoszczy, 4 bm. Konferencja dot. wsparcia finansowego na działania związane z rekultywacją wielkoobszarowych terenów poprzemysłowych i adaptacją do zmian klimatu, a także rządowego wsparcia dla terenów po dawnym Zachemie. (jm) PAP/Tytus Żmijewski

Inwestycje w wielkoskalowe OZE mniejsze niż zakłada ministerstwo klimatu

Inwestycje w duże farmy fotowoltaiczne istotnie zwolniły. Moc nowych instalacji, którym koncesje wydał w półroczu 2025 roku Urząd Regulacji Energetyki...

Udostępnij:

Facebook X X X