Dwa różne przykłady działań rządów w europejskich krajach pokazują, że elektryfikacja transportu może przybierać różne oblicza. Co różni rynki szwedzki od ukraińskiego? Przede wszystkim dojrzałość. Szwecja startowała w 2011 roku, Ukraina w 2016. Szwecja to kraj zamieszkiwany przez niespełna 10 mln mieszkańców w Ukrainie jest ich niemal 45 mln. Różnie te kraje gospodarka, przynależność do struktur UE a łączy system wsparcia dla rozwoju elektrycznego transportu.
Szwecja
Szwedzki rynek pojazdów elektrycznych stale rośnie od 2011 roku kiedy to uruchomiono pierwszy program wspierający zakupy aut elektrycznych. Kiedy ruszał system wsparcia w Szwecji zarejestrowanych było niespełna 200 aut elektrycznych (EV) i ani jednej hybrydy typu plug-in (PHEV). Dziś łącznie jest ich ponad 30,000. Liczba PHEV rośnie znacznie szybciej niż liczba kupowanych EV. Kolejnym krokiem mającym przybliżyć kraj do ograniczenia emisji szkodliwych substancji z transportu jest wprowadzenie w lutym 2018 roku finansowego wsparcia dla osób, które zdecydują się na zainstalowanie domowej ładowarki. System przewiduje zwrot połowy inwestycji, ale nie więcej niż 10,000 koron (około 4,100 zł) nie więcej niż połowę wydanej kwoty, wsparciem objęty będzie także zakup energii. Dodatkowo Szwecja od 1 lutego 2018 roku wprowadza system zachęt dla kupujących rowery elektryczne (także cargo), wózki inwalidzkie i pojazdy techniczne zasilane elektrycznie. Szwedzki system do pojazdów, które obejmuje wsparcie zaliczył także Renault Twizy oraz elektryczne motocykle.
Z 10,000 koron subsydiów (nie więcej niż 25% wartości) będą mogły skorzystać osoby, które zakupiły pojazdy jeszcze w tym roku (nie później niż 6 miesięcy od uruchomienia dopłat) wystarczy przedstawić dowód zakupu. W samym 29016 roku w Szwecji sprzedano 67,000 elektrycznych rowerów. „Badania wskazują na to, że elektryczne rowery zastępują samochody” – powiedziała szwedzka minister środowiska Karolina Skog.
Ukraina
Rynek aut elektrycznych w Ukrainie nie jest tak dojrzały jak w Szwecji. Bez wprowadzania zachęt tylko w tym roku zarejestrowano ponad 2,000 EV. Wzrost zainteresowania zakupem elektrycznego auta jest wyraźnie widoczny od 2016 roku. Rada Najwyższa Ukrainy chcąc wspierać rozwój tego segmentu rynku samochodowego przegłosowała wprowadzenie (mających trwać maksymalnie do 2023 roku) zwolnienia z podatku VAT oraz akcyzowego. Import EV będzie objęty wsparciem od 2018 roku.
Pierwszym oficjalnym sprzedawcą aut elektrycznych był koncern BMW. Na rynku Ukraińskim dominują auta elektryczne używane. Według szacunków do końca 2018 roku liczba EV w Ukrainie powinna osiągnąć 8,000 sztuk. Na razie systemem wsparcia objęte są tylko samochody. Władze Ukrainy mogły podjąć decyzję o wprowadzeniu przepisów związanych ze zwolnieniem z VAT ponieważ Ukraina nie jest częścią Unii Europejskiej.
The Local/Elbil/Ukranews/Kyiv Post/Agata Rzędowska