icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Gdyńskie autobusy pojadą na wodorze z Lotosu

Ekologiczne paliwo przyszłości zasili gdyńskie autobusy. 3 kwietnia br. Grupa Lotos podpisała list intencyjny z Gminą Miasta Gdyni, który zakłada realizację dostaw wodoru do napędu autobusów z ogniwami paliwowymi. Lotos planuje budowę instalacji oczyszczania oraz stację dystrybucji i tankowania wodoru w Gdańsku.

List podpisał Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni i Mateusz A. Bonca, p.o. prezesa zarządu Grupy Lotos S.A.

– Ekologiczny, niskoemisyjny transport to od lat nasza wizytówka – mówi Wojciech Szczurek. – Osiągnięte sukcesy to jednak dla nas za mało, chcemy się dalej rozwijać. Niebawem będziemy testować autobusy bezemisyjne z innowacyjnym napędem elektrycznym na wymienne ogniwa wodorowe. Technologie przyszłości, z wykorzystaniem jako paliwa właśnie wodoru, będą też tematem odbywającej się w czerwcu w Gdyni konferencji. Pierwszej w Polsce poświęconej tej tematyce. Liczymy, że współpraca z Grupą Lotos umożliwi nam szersze wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań w transporcie, tak ważnych dla gdyńskiej jakości życia. Wdrożenie tej innowacyjnej technologii będzie miało niebagatelny wpływ na środowisko naturalne i szeroko rozumiane bezpieczeństwo.

Wodór będąc najpowszechniejszym pierwiastkiem jest jednocześnie jedną z kluczowych substancji wykorzystywanych w nowoczesnym przemyśle rafineryjnym i petrochemicznym. Gdańska rafineria Grupy Lotos obecnie produkuje go około 13 t/h, a po zakończeniu budowy Projektu EFRA będzie to ponad 16,5 t/h.

– Projekty innowacyjne takie jak ten to dla nas istotny element realizowanej przez firmę strategii – podkreśla Mateusz A. Bonca. – Inwestujemy w nowoczesne technologie i współpracujemy z organizacjami, które mówią tym samym językiem co my. Tak właśnie jest z Gdynią. Rozpoczynamy wspólny projekt, który jest unikalny również w skali europejskiej.

Autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru jaką instalacje Grupy Lotos produkują w ciągu godziny. Jeśli Gdynia zdecydowałaby się na wymianę wszystkich 92 autobusów na pojazdy wodorowe, wówczas konsumowałyby one ilość wodoru równoważną 3,5 dnia pracy instalacji wodorowych rafinerii, czyli około 1% produkcji. Wodór dla ogniw musi mieć niemal doskonałą czystość 99,999% (czyli tzw. pięć dziewiątek). Dlatego Lotos planuje budowę instalacji oczyszczania oraz stację dystrybucji i tankowania wodoru w Gdańsku.

Najbardziej zaawansowane w pracach nad wykorzystaniem wodoru w transporcie są spółki transportu miejskiego. Urząd w Gdyni ma zamiar stworzyć park autobusów zasilanych wodorem. Autobusy z ogniwami paliwowymi coraz częściej pojawiają się na ulicach Europy, m.in. w Londynie, Oslo, Mediolanie, Berlinie, Kolonii czy Hamburgu.

Autobusy zasilane ogniwami paliwowymi mają wiele zalet, nie emitują żadnych zanieczyszczeń i zapewniają duży komfort jazdy dzięki cichej pracy silnika. W Polsce jest obecnie trzech producentów autobusów napędzanych wodorem. Dlatego wdrożenie takiego programu w Polsce może stać się silnym bodźcem dla rozwoju naszej gospodarki.

– Grupa Lotos prowadzi kilka projektów badawczo-rozwojowych związanych z rozwojem technologii oraz zastosowaniem wodoru – podkreśla Jarosław Kawula, wiceprezes zarządu Grupy LOTOS S.A. ds. produkcji i handlu. – W ubiegłym roku z inicjatywy Grupy Lotos powstał Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Energetycznych, którego misją jest inicjowanie działań na rzecz zwiększenia znaczenia technologii wodorowych. Innym znaczącym przedsięwzięciem jest właśnie projekt HESTOR, realizowany w rafinerii od 2015 r. W ramach tego projektu Grupa Lotos wraz z partnerami naukowymi i przemysłowymi, pracowała nad technologią magazynowania energii w postaci wodoru i wykorzystania go m.in. w procesach rafineryjnych.

Lotos

Ekologiczne paliwo przyszłości zasili gdyńskie autobusy. 3 kwietnia br. Grupa Lotos podpisała list intencyjny z Gminą Miasta Gdyni, który zakłada realizację dostaw wodoru do napędu autobusów z ogniwami paliwowymi. Lotos planuje budowę instalacji oczyszczania oraz stację dystrybucji i tankowania wodoru w Gdańsku.

List podpisał Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni i Mateusz A. Bonca, p.o. prezesa zarządu Grupy Lotos S.A.

– Ekologiczny, niskoemisyjny transport to od lat nasza wizytówka – mówi Wojciech Szczurek. – Osiągnięte sukcesy to jednak dla nas za mało, chcemy się dalej rozwijać. Niebawem będziemy testować autobusy bezemisyjne z innowacyjnym napędem elektrycznym na wymienne ogniwa wodorowe. Technologie przyszłości, z wykorzystaniem jako paliwa właśnie wodoru, będą też tematem odbywającej się w czerwcu w Gdyni konferencji. Pierwszej w Polsce poświęconej tej tematyce. Liczymy, że współpraca z Grupą Lotos umożliwi nam szersze wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań w transporcie, tak ważnych dla gdyńskiej jakości życia. Wdrożenie tej innowacyjnej technologii będzie miało niebagatelny wpływ na środowisko naturalne i szeroko rozumiane bezpieczeństwo.

Wodór będąc najpowszechniejszym pierwiastkiem jest jednocześnie jedną z kluczowych substancji wykorzystywanych w nowoczesnym przemyśle rafineryjnym i petrochemicznym. Gdańska rafineria Grupy Lotos obecnie produkuje go około 13 t/h, a po zakończeniu budowy Projektu EFRA będzie to ponad 16,5 t/h.

– Projekty innowacyjne takie jak ten to dla nas istotny element realizowanej przez firmę strategii – podkreśla Mateusz A. Bonca. – Inwestujemy w nowoczesne technologie i współpracujemy z organizacjami, które mówią tym samym językiem co my. Tak właśnie jest z Gdynią. Rozpoczynamy wspólny projekt, który jest unikalny również w skali europejskiej.

Autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru jaką instalacje Grupy Lotos produkują w ciągu godziny. Jeśli Gdynia zdecydowałaby się na wymianę wszystkich 92 autobusów na pojazdy wodorowe, wówczas konsumowałyby one ilość wodoru równoważną 3,5 dnia pracy instalacji wodorowych rafinerii, czyli około 1% produkcji. Wodór dla ogniw musi mieć niemal doskonałą czystość 99,999% (czyli tzw. pięć dziewiątek). Dlatego Lotos planuje budowę instalacji oczyszczania oraz stację dystrybucji i tankowania wodoru w Gdańsku.

Najbardziej zaawansowane w pracach nad wykorzystaniem wodoru w transporcie są spółki transportu miejskiego. Urząd w Gdyni ma zamiar stworzyć park autobusów zasilanych wodorem. Autobusy z ogniwami paliwowymi coraz częściej pojawiają się na ulicach Europy, m.in. w Londynie, Oslo, Mediolanie, Berlinie, Kolonii czy Hamburgu.

Autobusy zasilane ogniwami paliwowymi mają wiele zalet, nie emitują żadnych zanieczyszczeń i zapewniają duży komfort jazdy dzięki cichej pracy silnika. W Polsce jest obecnie trzech producentów autobusów napędzanych wodorem. Dlatego wdrożenie takiego programu w Polsce może stać się silnym bodźcem dla rozwoju naszej gospodarki.

– Grupa Lotos prowadzi kilka projektów badawczo-rozwojowych związanych z rozwojem technologii oraz zastosowaniem wodoru – podkreśla Jarosław Kawula, wiceprezes zarządu Grupy LOTOS S.A. ds. produkcji i handlu. – W ubiegłym roku z inicjatywy Grupy Lotos powstał Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Energetycznych, którego misją jest inicjowanie działań na rzecz zwiększenia znaczenia technologii wodorowych. Innym znaczącym przedsięwzięciem jest właśnie projekt HESTOR, realizowany w rafinerii od 2015 r. W ramach tego projektu Grupa Lotos wraz z partnerami naukowymi i przemysłowymi, pracowała nad technologią magazynowania energii w postaci wodoru i wykorzystania go m.in. w procesach rafineryjnych.

Lotos

Najnowsze artykuły