Najważniejsze informacje dla biznesu

14.08.2014 ALERT

ENERGETYKA

MG rozpoczęło konsultacje społeczne dokumentu „Project pipeline”

(MINISTERSTWO GOSPODARKI)

Ministerstwo Gospodarki 11 sierpnia 2014 r. rozpoczęło konsultacje dokumentuProject pipeline dla sektora energetyki w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Uwagi można zgłaszać do 22 sierpnia 2014 r. Project pipeline jest dokumentem pomocniczym w procesie tworzenia listy projektów w obszarze infrastruktury energetycznej, które będą mogły uzyskać dofinansowanie z funduszy UE na lata 2014-2020. Jego opracowanie pomoże zoptymalizować proces wdrażania i wydatkowania środków w kolejnej perspektywie finansowej. Intencją utworzenia dokumentu jest również dopełnienie warunku ex-ante 7.4, określonego w załączniku do Umowy Partnerstwa oraz w załączniku XI rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. Project pipeline obejmuje listę projektów skierowanych do wsparcia w ramach następujących priorytetów inwestycyjnych:

4.1 Promowanie produkcji i dystrybucji odnawialnych źródeł energii w zakresie inwestycji w obszarze infrastruktury elektroenergetycznej, dystrybucyjnej i przesyłowej (Fundusz Spójności).

4.4 Rozwój i wdrażanie inteligentnych systemów dystrybucji na średnich i niskich poziomach napięcia (Fundusz Spójności).

7.5 Zwiększenie efektywności energetycznej i bezpieczeństwa dostaw poprzez rozwój inteligentnych systemów dystrybucji, magazynowania i przesyłu energii oraz poprzez integrację rozproszonego wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego).

Uwagi do powyższego dokumentu można zgłaszać na adres mailowy:izabella.stanczak@mg.gov.pl do dnia 22 sierpnia.

Kraje UE nie zwiększają efektywności energetycznej

(Reuters/Platt/DW/Teresa Wójcik)

Komisja Europejska poinformowała wczoraj, że rozpoczęło się postępowanie przeciwko Niemcom oraz innym 23 państwom członkowskim w sprawie niewykonywania postanowień  Prawa Energetycznego w zakresie efektywności energetycznej. Wskutek agresji Rosji przeciwko Ukrainie i możliwości zablokowania dostaw dużych wolumenów gazu i ropy do Europy wzrosły obawy o bezpieczeństwo energetyczne  krajów członkowskich UE. Oszczędność energii stała się pilną sprawą. Rzeczniczka KE Marlene Holzner powiedziała, że  rozpoczęło się  postępowanie przeciwko Niemcom, ale stwierdziła że przepisów UE dotyczących efektywności energetycznej spośród 28  państw członkowskich nie przestrzega łącznie 24 państw. W 2012 r. państwa członkowskie Unii zostały zobowiązane do zmniejszenia zużycia energii o 20 proc. do roku 2020.  Tylko cztery państwa  –  Cypr, Dania, Włochy i Szwecja – realizują sprawnie ten program. Pozostałe 24 państwa w ciągu dwóch miesięcy muszą udzielić odpowiedzi na zarzuty KE.

E.ON nie dogadał się z Gazpromem

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

Niemiecki koncern energetyczny E.ON nie osiągnął porozumienia w sprawie cen gazu z Gazpromem i sprawa znajdzie finał w sądzie – pisze „Rzeczpospolita” powołując się na informacje rosyjskiej agencji „Prime”. Jak relacjonuje dziennik, według rosyjskiej agencji w sprawozdaniu kwartalnym Gazpromu znalazła się informacja, że rosyjskiemu potentatowi gazowemu nie udało się dojść do porozumienia w sprawie cen gazu z niemieckim E.ON-em i sprawa będzie miała swój finał w sądzie. Rzeczpospolita przypomina, że E.ON ma zagwarantowane w aneksie do umowy z Gazpromem prawo do obniżki ceny gazu, w relacji do sytuacji na rynku europejskim. Jednocześnie dziennik zwraca uwagę, że ostatnią obniżkę ceny gazu niemiecki koncern dostał w połowie 2012 roku, a tym czasem w czerwcu br. Gazprom obniżył ceny włoskiemu Eni.

Gazprom: wydobycie gazu z łupków w Europie najwcześniej w 2016 -2018 roku

(CIRE)

Gazprom przewiduje, że wydobycie komercyjne gazu ze złóż łupkowych w Europie nie będzie możliwe wcześniej niż w 2016-2018 roku. Komercyjna produkcja gazu ze złóż łupkowych w Europie może rozpocząć się nie wcześniej niż w 2016-2018 roku, nawet jeśli prowadzone obecnie poszukiwania zakończą się sukcesem – stwierdził Gazprom w ostatnim raporcie kwartalnym, na który powołuje się agencja Inter-Tass. Jednocześnie w ocenie Gazpromu produkcja gazu ze złóż łupkowych w Europie na tym etapie nie przyniesie większych zmian w europejskim rynku gazu i nie doprowadzi do spadku wydobycia gazu ze złóż konwencjonalnych. Rosjanie zwracają jednocześnie uwagę na towarzyszące poszukiwaniom gazu w łupkach protesty i przywołują przykłady problemów z jakimi zmagają się Brytyjczycy.

Repsol przygotowuje wiercenia poszukiwawcze u wybrzeży Wysp Kanaryjskich

(REUTERS/BLOOMBERG/TERESA WÓJCIK)

Rząd hiszpański dał zielone światło dla rozpoczęcia poszukiwań ropy naftowej u wybrzeży Wysp Kanaryjskich. Prace rozpoczyna hiszpański Repsol. Koszt projektu wynosi 7 mld euro. Informację przekazało oficjalnie ministerstwo przemysłu. W 2012 roku rząd udzielił zezwolenia na poszukiwania ropy u wybrzeży dwóch wysp, Fuerteventura i Lanzarote, ale rozpoczęcie prac zostało wstrzymane wskutek licznych protestów obrońców środowiska naturalnego. Decyzję o wstrzymaniu prac  wydał sąd okręgowy. Po przeprowadzonych badaniach sprawa trafiła do hiszpańskiego Sądu Najwyższego, który pomimo ponownych protestów lewicowych partii politycznych, związków zawodowych i ugrupowań ekologicznych, w czerwcu b.r. odrzucił  wniosek o zakaz poszukiwań. Poszukiwania ropy rozpoczną się u atlantyckich wybrzeży obu Wysp na polach Canary-1 i Canary-9. Decyzja została opublikowana w hiszpańskim dzienniku urzędowym wczoraj. Partnerami koncernu Repsol w projekcie poszukiwawczym są firmy Woodside Energy Iberia i RWE Dea AG.

Kijów – w Parlamencie drugie czytanie pakietu sankcji przeciwko Rosji

(WIEDOMOSTI/ITAR TASS/TERESA WÓJCIK)

Dziś w Parlamencie ukraińskim odbywa się drugie czytanie projektu pakietu sankcji przeciwko Rosji. 243 deputowanych do Rady Najwyższej  debatuje nad  „szybką i skuteczną reakcją na aktualne i potencjalne zagrożenia interesów narodowych oraz bezpieczeństwa narodowego Ukrainy.” Przyjęty wczoraj w pierwszym  czytaniu projekt przedstawiony przez Radę Bezpieczeństwa i Obrony przewiduje zamrożenie rosyjskich  aktywów, ograniczenia handlu, wstrzymanie w całości lub w części tranzytu surowców energetycznych  przez terytorium Ukrainy, zawieszenie wykonywania zobowiązań gospodarczych i finansowych, anulowanie licencji, ograniczenie lub zaprzestanie świadczenia usług pocztowych. A także wstrzymanie realizacji umów handlowych oraz wspólnych projektów i programów przemysłowych w niektórych sektorach, zwłaszcza zaś w sektorze obrony i zbrojeniówce. Ponadto projekt przewiduje ograniczenie lub zaprzestanie działalności mediów, w tym Internetu, zakaz lub ograniczenie wejścia rosyjskich okrętów i statków na wody terytorialne i do portów Ukrainy, ograniczenie dla rosyjskiego lotnictwa.  W mediach pojawiła się informacja, że jest możliwość wykluczenia z listy sankcji zakazu tranzytu gazu podobno dzięki złagodzeniu stanowiska Naftohazu wobec Gazpromu.  Kwestia bezpieczeństwa tranzytu gazu do Europy jest w porządku  rozpoczynających się rozmów trójstronnych  Moskwa- Bruksela – Kijów.

Naftogaz grozi. Europa nalega na konsultacje z Gazpromem

(UN/INTERFAX/KOMISJA EUROPEJSKA/REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ministerstwo energetyki i przemysłu węglowego Ukrainy zapowiedziało, że 15 sierpnia rozpocznie się próbny przesył gazu ziemnego przez mały rewers ze słowacji, czyli gazociąg Wojany-Użhorod. Dzięki niemu Kijów pozna rzeczywistą przepustowość rury, która szacowana jest na 5-7 mld m3 na rok. Ukraińcy chcą docelowo sprowadzać z Europy od 18 do 20 mld m3 gazu za pomocą połączeń z Polską, Słowacją i Węgrami. Jednocześnie Naftogaz ostrzegł europejskie firmy przed możliwością zatrzymania tranzytu rosyjskiego gazu przez Ukrainę w ramach sankcji Kijowa wobec Moskwy. Zaleca firmom z Europy zakup gazu jeszcze na granicy ukraińsko-rosyjskiej, czyli przesunięcie punktów odbioru gazu z zachodniej na wschodnią granicę kraju. Komisja Europejska ustami rzecznik komisarza ds. energii Gunthera Oettingera potwierdziła, że wszelkie zmiany w tranzycie gazu przez Ukrainę musza zostać skonsultowane z Gazpromem i jego klientami europejskimi. KE wspierała taki pomysł ale dążyła do jego realizacji poprzez rozmowy w formacie trójstronnym. Rozmowy KE-Ukraina-Rosja mają ruszyć na początku września ale nie wiadomo czy się odbędą jeśli Kijów unilateralnie zablokuje tranzyt Gazpromu. Ze względu na dług gazowy Ukrainy Gazprom zanotował w pierwszej połowie tego roku spadek zysków o 38 procent. Firma nie przyznaje wprost, że chodzi o 5,3 mld dolarów, które Kijów jest winny za odebrane dostawy z Rosji. Od 16 czerwca Naftogaz nie kupuje rosyjskiego gazu bo nie jest w stanie opłacić przedpłat, które wtedy wprowadził Gazprom.

Serbia – śledztwo w sprawie prywatyzacji  koncernu paliwowego NIS

(RIA NOVOSTI/BLIC/AFP/TERESA WÓJCIK)

W Belgradzie rozpoczęło się śledztwo w sprawie sprzedaży udziałów NIS (Naftna Industrija Srbije) rosyjskiej firmie GazpromNieft, spółce zależnej Gazpromu. Premier Serbii, Aleksandar Vučić  zapewnił wczoraj, że nie stanowi to zagrożenia dla stosunków z Rosją, przypomniał, że temat  budzącej wątpliwości prywatyzacji NIS poruszył w niedawnych rozmowach ze stroną rosyjską.  O rozpoczęciu śledztwa poinformowało serskie MSW. Powołano specjalną jednostkę dochodzeniową dla zbadania okoliczności towarzyszących transakcji. Koncern NIS został sprywatyzowany w grudniu 2008 r. Największe podejrzenia budziło i budzi przejęcie przez rosyjski GazpromNieft  51 proc. udziałów w NIS. Ten ogromny pakiet kontrolny został sprzedany za 400 mln euro. Rosja zobowiązała się zainwestować 500 mln euro w modernizację rafinerii Pancevo. Sprzedaż NIS była częścią umowy międzyrządowej między Rosją i Serbią, której głównym przedmiotem była budowa gazociągu South Stream przez Serbię i podziemnego magazynu gazu w pobliżu miejscowości Banatski Dvor. Później, w ramach obowiązkowej oferty dla GazpromNieft spółka rosyjska nabyła  jeszcze 5,5 proc.  akcji NIS od akcjonariuszy mniejszościowych, zwiększając swój udział do 56,5 proc. Serbski premier Vucic ocenił wstępnie sprzedaż NIS jako niekorzystną transakcję dla Serbii.

Rośnie dzienne wydobycie ze złóż Szach Deniz

(AZERNEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Na złożach Szach Deniz w Azerbejdżanie, z których w przyszłości może pochodzić gaz ziemny eksportowany do Europy, zanotowano wzrost wydobycia gazu ziemnego  do 27 mln metrów sześciennych dziennie. W 2013 roku wydobyto 8,8 mld m3 gazu i 2,48 mln ton kondensatu gazowego. W 2012 roku było to odpowiednio 7,73 mld m3 i 2 mln ton. Wydobycie odbywa się przy wykorzystaniu pięciu wiertni. W ramach umowy z europejskimi firmami Azerbejdżan zgodził się na sprzedaż 10 mld m3 gazu ziemnego rocznie za pomocą Gazociągu Transadriatyckiego (TAP) z Turcji do Włoch.

Rosnieft prosi rząd o pieniądze

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Z uwagi na szkody spowodowane zachodnimi sankcjami rosyjski Rosnieft zwrócił się do Kremla o pomoc w wysokości 1,5 biliona rubli. Pieniądze miałyby pochodzić z Funduszu Bogactwa Narodowego i sfinansować wykup obligacji firmy. Premier Dmitrij Miedwiediew poprosił specjalistów o analizę pomysłu. Również Gazprombank, VEB i rosyjski bank rolniczy poprosiły o podobną pomoc. Tymczasem w wymienionym Funduszu nie starczy pieniędzy na dofinansowanie dla instytucji objętych sankcjami Zachodu. Już 3,1 bln rubli zostało przeznaczone na inne inwestycje. Źródła Reutersa informują, że rząd prawdopodobnie nie poprze planu Rosnieftu.

Pożar na polu naftowym PetroChina w północnowschodnich Chinach

(REUTERS/RIGZONE/XINHUA/TERESA WÓJCIK)

Wczoraj Reuters podał w Pekinie informację o wybuchu pożaru na polu naftowym Jyyuan, w północno-wschodnich Chinach. eksploatowanym przez firmę PetroChina. Wg chińskich źródeł oficjalnych pożar został szybko ugaszony, nie było ofiar. Ogień pojawił się na polu naftowym w ostatni poniedziałek, we wtorek został zlokalizowany i ugaszony. Te same chińskie źródła podały, że pożar nie spowodował dodatkowych wypadków i po ugaszeniu przygotowano wznowienie wydobycia ropy.  W ubiegłym tygodniu miał miejsce pożar w rafinerii należącej PetroChina w chińskiej północno-zachodniej prowincji Gansu.

INFRASTRUKTURA

PKP Intercity uzupełnia park taborowy

(PKP SA)

PKP Intercity planuje zakup 10 pojazdów dedykowanych wsparciu serwisowania pociągów na linii Przemyśl – Szczecin. Zakup jest częścią dużego projektu odnowy parku taborowego, zakładającego modernizację 218 wagonów do końca 2015 roku. Przedmiotem rozpisanego przetargu jest dostawa fabrycznie nowych pojazdów służących wsparciu procesu serwisowania i przygotowania do jazdy zmodernizowanych wagonów dla linii Przemyśl – Szczecin. Przewoźnik planuje kupić: 5 pojazdów drogowo-szynowych przeznaczonych do prac manewrowych, 5 pojazdów z napędem elektrycznym do odbioru fekaliów. Nowe pojazdy trafią na stacje postojowe przewoźnika w Krakowie, Przemyślu, Wrocławiu, Poznaniu oraz Szczecinie. Podmiot, który zaproponuje najkorzystniejszą ofertę pod katem ceny, na realizację zamówienia będzie miał 12 miesięcy (pojazdy drogowo-szynowe) oraz 7 miesięcy (pojazdy do odbioru fekaliów). PKP Intercity wyda łącznie na modernizację 218 wagonów 593,8 mln zł. Przy realizacji zamówień zostaną wykorzystane środki unijne w wysokości 320,2 mln zł.

Lepszy dostęp koleją do aglomeracji poznańskiej

(PKP PLK)

Od września pociągi wrócą na linię z Drzymałowa do Grodziska Wielkopolskiego. Prędkość na tej trasie wzrośnie do 100 km/h. Komfort pasażerom zapewnią nowoczesne perony bez barier architektonicznych. Koszt inwestycji PKP PLK to ponad 30 mln zł. Prace modernizacyjne na tym odcinku dobiegają końca. Prace modernizacyjne na linii kolejowej Wolsztyn – Luboń obejmujące odcinek Drzymałowo – Grodzisk Wielkopolski rozpoczęły się 1 czerwca 2014 r. Po ich zakończeniu, 31 sierpnia 2014 r., ruch zostanie wznowiony, a pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 100 km/h. Inwestycja PKP PLK, która poprawi dojazd do aglomeracji poznańskiej, obejmuje unowocześnienie 11 km torów pomiędzy Drzymałowem a Grodziskiem, budowę nowego przystanku w Grąblewie, a także przebudowę peronów i oświetlenia na stacji Rakoniewice.

„Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”

(ministerstwo infrastruktury i rozwoju)

MIiR wraz z Urzędem Morskim w Gdyni rozpoczął przygotowania do opracowania Projektu nowego programu z uwzględnieniem uwag zgłoszonych przez KE (dotyczących wpływu Programu na obszary Natura 2000) i wiedzy na temat zasadności realizacji tej inwestycji, którą zgromadzono w latach 2007-2013. Powstałe opracowania (m.in. Studium Wykonalności, 3-letnie badania przyrodnicze, Prognoza Oddziaływania na Środowisko), wskazują, że pomimo zwiększenia nakładów finansowych na realizację Programu do 878 mln zł (w przypadku realizacji wariantu Nowy Świat) w perspektywie wieloletniej suma oszczędności (w obszarze transportu, środowiska, jak też wynikające z prognozowanego zwiększenia zatrudnienia) przeważy nad kosztami.

Sytuacja żeglugowa na Zalewie Wiślanym

(ministerstwo infrastruktury i rozwoju)

Doszło do znacznego wzrostu (w relacji do poprzednich lat) wymiany towarowej między portem w Elblągu a Obwodem Kaliningradzkim (żegluga po Zalewie Wiślanym, bez przekraczania Cieśniny Piławskiej). W przypadku żeglugi pasażerskiej jednym z utrudnień może być fakt, że mały ruch graniczny nie obejmuje portu w Elblągu. Przez Cieśninę Piławską regularnie kursuje jeden statek towarowy (Elbląg – Hamburg). Przepływają przez nią również jachty rekreacyjne. Umowa z 2009 r., która reguluje żeglugę po Zalewie Wiślanym, obowiązuje do 28 listopada 2014 r. Podlega ona automatycznemu przedłużeniu o 5 lat, w przypadku, gdy żadna ze stron nie wypowie jej w terminie 6 miesięcy do końca okresu jej obowiązywania, tj. do 28 maja 2014 r. Trwają rozmowy polsko-rosyjskie na temat prawnego uregulowania kwestii tranzytowego przechodzenia statków pod polską banderą przez rosyjską część Zalewu Wiślanego/Kaliningradzkiego.

Wymiana dylatacji na autostradzie A-4 w m. Zabrze – Makoszowy

(GDDKiA)

W związku z koniecznością wymiany dylatacji na moście w ciągu autostrady A-4 relacji Gliwice – Katowice w Zabrzu – Makoszowy od 18 sierpnia zostanie wprowadzona zmiana organizacji ruchu na czas robót. Zmiany organizacja ruchu w obrębie węzła Gliwice Sośnica będą polegały na wyłączeniu z ruchu jezdni zasadniczej-tranzytowej, relacji Wrocław – Katowice i przekierowaniu z niej ruchu na jezdnię zbiorczą biegnącą wzdłuż autostrady, o dwóch pasach ruchu. Wprowadzone zmiany będą obowiązywały do końca października 2014r. na odcinku o długości ok. 3 km. Główne roboty będą obejmowały wykonanie:

robót przygotowawczych, organizacji, oznakowania i zabezpieczenia terenu robót; zmianę organizacji ruchu – wyłączenie z ruchu jezdni prawej relacji Gliwice-Katowice; wymianę istniejących urządzeń dylatacyjnych na jezdni w kierunku Krakowa; wymianę warstwy ścieralnej nawierzchni; przywrócenie docelowej organizacji ruchu wraz z odtworzeniem oznakowania poziomego.

Nowe połączenie: Poznań – Frankfurt n/Odrą

(Przewozy Regionalne)

Na trasę Poznań – Frankfurt nad Odrą wyruszyły nowe bezpośrednie pociągi REGIOekspres. Nowe połączenia zostały stworzone we współpracy z niemieckim przewoźnikiem DB Regio dzięki dodatkowym środkom otrzymanym z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Po niemal dwuletniej przerwie mieszkańcy Poznania znów mogą korzystać z bezpośrednich pociągów do Frankfurtu nad Odrą. Wielkopolskę z Brandenburgią połączą dwa pociągi – poranny i popołudniowy. Dzięki temu, że nowe pociągi zatrzymują się tylko na ważniejszych stacjach, przemierzenie całej trasy zajmuje niewiele ponad dwie godziny. Tabor do obsługi nowych połączeń zapewnia niemiecki przewoźnik DB Regio. Relacja ta obsługiwana jest przez komfortowe autobusy szynowe serii 646. Pojazdy te są doskonale znane pasażerom pociągów regionalnych łączących Frankfurt nad Odrą z Zieloną Górą.

Miejski rower bije rekordy popularności

(UM Warszawa)

Od dwóch lat ich stacje są charakterystycznym elementem wielu ulic i skwerów. Jest ich 2700, a warszawiacy korzystają z nich ponad osiem tysięcy razy dziennie. Rower Veturilo skończył w sierpniu dwa lata. – Veturilo ciągle rośnie i wzrasta również jego popularność – tylko w tym roku grono jego użytkowników powiększyło się o ponad 50 tys. osób.  Te liczby zobowiązują, dlatego będziemy nadal rozbudowywać infrastrukturę, by jak najbardziej ułatwić rowerzystom podróżowanie po mieście. W tym roku powstało kolejnych kilka kilometrów dróg rowerowych i trwają prace przy budowie kilkudziesięciu kolejnych – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent m.st. Warszawy. Do dyspozycji rowerzystów w Warszawie są w tej chwili 176 stacje i 2700 rowerów Veturilo, zlokalizowanych w kilkunastu dzielnicach. Miejskie rowery mają średnio 5,6 proc. udziału w ogólnym ruchu rowerowym w stolicy. W tym sezonie odnotowano już ponad 1,2 mln wypożyczeń.

Ponad 150 tys. pasażerów w lipcu

(Lotnisko Warszawa/Modlin)

W lipcu br. Lotnisko Warszawa/Modlin obsłużyło 151 336 pasażerów oraz 908 operacji lotniczych w ruchu regularnym. Oznacza to 1,8 % wzrost w porównaniu z czerwcem. Jednocześnie port odnotował rekordowy wskaźnik wypełnienia samolotów Ryanaira, na poziomie ok 167 osób na całej siatce połączeń z WMI. Średnio obsługiwanych było prawie 5 tys. podróżujących dziennie. Najwięcej pasażerów skorzystało z lotniska 29 lipca br.: 5 473 pax. Od początku 2014 r. Port Lotniczy Warszawa/Modlin przyjął już ponad 900 tys. podróżnych i obsłużył  6 tys. operacji lotniczych. W 2014 r. na Lotnisko Warszawa/Modlin planuje przyjąć ok. 1,6 mln pasażerów w ruchu regularnym.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

ENERGETYKA

MG rozpoczęło konsultacje społeczne dokumentu „Project pipeline”

(MINISTERSTWO GOSPODARKI)

Ministerstwo Gospodarki 11 sierpnia 2014 r. rozpoczęło konsultacje dokumentuProject pipeline dla sektora energetyki w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Uwagi można zgłaszać do 22 sierpnia 2014 r. Project pipeline jest dokumentem pomocniczym w procesie tworzenia listy projektów w obszarze infrastruktury energetycznej, które będą mogły uzyskać dofinansowanie z funduszy UE na lata 2014-2020. Jego opracowanie pomoże zoptymalizować proces wdrażania i wydatkowania środków w kolejnej perspektywie finansowej. Intencją utworzenia dokumentu jest również dopełnienie warunku ex-ante 7.4, określonego w załączniku do Umowy Partnerstwa oraz w załączniku XI rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. Project pipeline obejmuje listę projektów skierowanych do wsparcia w ramach następujących priorytetów inwestycyjnych:

4.1 Promowanie produkcji i dystrybucji odnawialnych źródeł energii w zakresie inwestycji w obszarze infrastruktury elektroenergetycznej, dystrybucyjnej i przesyłowej (Fundusz Spójności).

4.4 Rozwój i wdrażanie inteligentnych systemów dystrybucji na średnich i niskich poziomach napięcia (Fundusz Spójności).

7.5 Zwiększenie efektywności energetycznej i bezpieczeństwa dostaw poprzez rozwój inteligentnych systemów dystrybucji, magazynowania i przesyłu energii oraz poprzez integrację rozproszonego wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego).

Uwagi do powyższego dokumentu można zgłaszać na adres mailowy:izabella.stanczak@mg.gov.pl do dnia 22 sierpnia.

Kraje UE nie zwiększają efektywności energetycznej

(Reuters/Platt/DW/Teresa Wójcik)

Komisja Europejska poinformowała wczoraj, że rozpoczęło się postępowanie przeciwko Niemcom oraz innym 23 państwom członkowskim w sprawie niewykonywania postanowień  Prawa Energetycznego w zakresie efektywności energetycznej. Wskutek agresji Rosji przeciwko Ukrainie i możliwości zablokowania dostaw dużych wolumenów gazu i ropy do Europy wzrosły obawy o bezpieczeństwo energetyczne  krajów członkowskich UE. Oszczędność energii stała się pilną sprawą. Rzeczniczka KE Marlene Holzner powiedziała, że  rozpoczęło się  postępowanie przeciwko Niemcom, ale stwierdziła że przepisów UE dotyczących efektywności energetycznej spośród 28  państw członkowskich nie przestrzega łącznie 24 państw. W 2012 r. państwa członkowskie Unii zostały zobowiązane do zmniejszenia zużycia energii o 20 proc. do roku 2020.  Tylko cztery państwa  –  Cypr, Dania, Włochy i Szwecja – realizują sprawnie ten program. Pozostałe 24 państwa w ciągu dwóch miesięcy muszą udzielić odpowiedzi na zarzuty KE.

E.ON nie dogadał się z Gazpromem

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

Niemiecki koncern energetyczny E.ON nie osiągnął porozumienia w sprawie cen gazu z Gazpromem i sprawa znajdzie finał w sądzie – pisze „Rzeczpospolita” powołując się na informacje rosyjskiej agencji „Prime”. Jak relacjonuje dziennik, według rosyjskiej agencji w sprawozdaniu kwartalnym Gazpromu znalazła się informacja, że rosyjskiemu potentatowi gazowemu nie udało się dojść do porozumienia w sprawie cen gazu z niemieckim E.ON-em i sprawa będzie miała swój finał w sądzie. Rzeczpospolita przypomina, że E.ON ma zagwarantowane w aneksie do umowy z Gazpromem prawo do obniżki ceny gazu, w relacji do sytuacji na rynku europejskim. Jednocześnie dziennik zwraca uwagę, że ostatnią obniżkę ceny gazu niemiecki koncern dostał w połowie 2012 roku, a tym czasem w czerwcu br. Gazprom obniżył ceny włoskiemu Eni.

Gazprom: wydobycie gazu z łupków w Europie najwcześniej w 2016 -2018 roku

(CIRE)

Gazprom przewiduje, że wydobycie komercyjne gazu ze złóż łupkowych w Europie nie będzie możliwe wcześniej niż w 2016-2018 roku. Komercyjna produkcja gazu ze złóż łupkowych w Europie może rozpocząć się nie wcześniej niż w 2016-2018 roku, nawet jeśli prowadzone obecnie poszukiwania zakończą się sukcesem – stwierdził Gazprom w ostatnim raporcie kwartalnym, na który powołuje się agencja Inter-Tass. Jednocześnie w ocenie Gazpromu produkcja gazu ze złóż łupkowych w Europie na tym etapie nie przyniesie większych zmian w europejskim rynku gazu i nie doprowadzi do spadku wydobycia gazu ze złóż konwencjonalnych. Rosjanie zwracają jednocześnie uwagę na towarzyszące poszukiwaniom gazu w łupkach protesty i przywołują przykłady problemów z jakimi zmagają się Brytyjczycy.

Repsol przygotowuje wiercenia poszukiwawcze u wybrzeży Wysp Kanaryjskich

(REUTERS/BLOOMBERG/TERESA WÓJCIK)

Rząd hiszpański dał zielone światło dla rozpoczęcia poszukiwań ropy naftowej u wybrzeży Wysp Kanaryjskich. Prace rozpoczyna hiszpański Repsol. Koszt projektu wynosi 7 mld euro. Informację przekazało oficjalnie ministerstwo przemysłu. W 2012 roku rząd udzielił zezwolenia na poszukiwania ropy u wybrzeży dwóch wysp, Fuerteventura i Lanzarote, ale rozpoczęcie prac zostało wstrzymane wskutek licznych protestów obrońców środowiska naturalnego. Decyzję o wstrzymaniu prac  wydał sąd okręgowy. Po przeprowadzonych badaniach sprawa trafiła do hiszpańskiego Sądu Najwyższego, który pomimo ponownych protestów lewicowych partii politycznych, związków zawodowych i ugrupowań ekologicznych, w czerwcu b.r. odrzucił  wniosek o zakaz poszukiwań. Poszukiwania ropy rozpoczną się u atlantyckich wybrzeży obu Wysp na polach Canary-1 i Canary-9. Decyzja została opublikowana w hiszpańskim dzienniku urzędowym wczoraj. Partnerami koncernu Repsol w projekcie poszukiwawczym są firmy Woodside Energy Iberia i RWE Dea AG.

Kijów – w Parlamencie drugie czytanie pakietu sankcji przeciwko Rosji

(WIEDOMOSTI/ITAR TASS/TERESA WÓJCIK)

Dziś w Parlamencie ukraińskim odbywa się drugie czytanie projektu pakietu sankcji przeciwko Rosji. 243 deputowanych do Rady Najwyższej  debatuje nad  „szybką i skuteczną reakcją na aktualne i potencjalne zagrożenia interesów narodowych oraz bezpieczeństwa narodowego Ukrainy.” Przyjęty wczoraj w pierwszym  czytaniu projekt przedstawiony przez Radę Bezpieczeństwa i Obrony przewiduje zamrożenie rosyjskich  aktywów, ograniczenia handlu, wstrzymanie w całości lub w części tranzytu surowców energetycznych  przez terytorium Ukrainy, zawieszenie wykonywania zobowiązań gospodarczych i finansowych, anulowanie licencji, ograniczenie lub zaprzestanie świadczenia usług pocztowych. A także wstrzymanie realizacji umów handlowych oraz wspólnych projektów i programów przemysłowych w niektórych sektorach, zwłaszcza zaś w sektorze obrony i zbrojeniówce. Ponadto projekt przewiduje ograniczenie lub zaprzestanie działalności mediów, w tym Internetu, zakaz lub ograniczenie wejścia rosyjskich okrętów i statków na wody terytorialne i do portów Ukrainy, ograniczenie dla rosyjskiego lotnictwa.  W mediach pojawiła się informacja, że jest możliwość wykluczenia z listy sankcji zakazu tranzytu gazu podobno dzięki złagodzeniu stanowiska Naftohazu wobec Gazpromu.  Kwestia bezpieczeństwa tranzytu gazu do Europy jest w porządku  rozpoczynających się rozmów trójstronnych  Moskwa- Bruksela – Kijów.

Naftogaz grozi. Europa nalega na konsultacje z Gazpromem

(UN/INTERFAX/KOMISJA EUROPEJSKA/REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ministerstwo energetyki i przemysłu węglowego Ukrainy zapowiedziało, że 15 sierpnia rozpocznie się próbny przesył gazu ziemnego przez mały rewers ze słowacji, czyli gazociąg Wojany-Użhorod. Dzięki niemu Kijów pozna rzeczywistą przepustowość rury, która szacowana jest na 5-7 mld m3 na rok. Ukraińcy chcą docelowo sprowadzać z Europy od 18 do 20 mld m3 gazu za pomocą połączeń z Polską, Słowacją i Węgrami. Jednocześnie Naftogaz ostrzegł europejskie firmy przed możliwością zatrzymania tranzytu rosyjskiego gazu przez Ukrainę w ramach sankcji Kijowa wobec Moskwy. Zaleca firmom z Europy zakup gazu jeszcze na granicy ukraińsko-rosyjskiej, czyli przesunięcie punktów odbioru gazu z zachodniej na wschodnią granicę kraju. Komisja Europejska ustami rzecznik komisarza ds. energii Gunthera Oettingera potwierdziła, że wszelkie zmiany w tranzycie gazu przez Ukrainę musza zostać skonsultowane z Gazpromem i jego klientami europejskimi. KE wspierała taki pomysł ale dążyła do jego realizacji poprzez rozmowy w formacie trójstronnym. Rozmowy KE-Ukraina-Rosja mają ruszyć na początku września ale nie wiadomo czy się odbędą jeśli Kijów unilateralnie zablokuje tranzyt Gazpromu. Ze względu na dług gazowy Ukrainy Gazprom zanotował w pierwszej połowie tego roku spadek zysków o 38 procent. Firma nie przyznaje wprost, że chodzi o 5,3 mld dolarów, które Kijów jest winny za odebrane dostawy z Rosji. Od 16 czerwca Naftogaz nie kupuje rosyjskiego gazu bo nie jest w stanie opłacić przedpłat, które wtedy wprowadził Gazprom.

Serbia – śledztwo w sprawie prywatyzacji  koncernu paliwowego NIS

(RIA NOVOSTI/BLIC/AFP/TERESA WÓJCIK)

W Belgradzie rozpoczęło się śledztwo w sprawie sprzedaży udziałów NIS (Naftna Industrija Srbije) rosyjskiej firmie GazpromNieft, spółce zależnej Gazpromu. Premier Serbii, Aleksandar Vučić  zapewnił wczoraj, że nie stanowi to zagrożenia dla stosunków z Rosją, przypomniał, że temat  budzącej wątpliwości prywatyzacji NIS poruszył w niedawnych rozmowach ze stroną rosyjską.  O rozpoczęciu śledztwa poinformowało serskie MSW. Powołano specjalną jednostkę dochodzeniową dla zbadania okoliczności towarzyszących transakcji. Koncern NIS został sprywatyzowany w grudniu 2008 r. Największe podejrzenia budziło i budzi przejęcie przez rosyjski GazpromNieft  51 proc. udziałów w NIS. Ten ogromny pakiet kontrolny został sprzedany za 400 mln euro. Rosja zobowiązała się zainwestować 500 mln euro w modernizację rafinerii Pancevo. Sprzedaż NIS była częścią umowy międzyrządowej między Rosją i Serbią, której głównym przedmiotem była budowa gazociągu South Stream przez Serbię i podziemnego magazynu gazu w pobliżu miejscowości Banatski Dvor. Później, w ramach obowiązkowej oferty dla GazpromNieft spółka rosyjska nabyła  jeszcze 5,5 proc.  akcji NIS od akcjonariuszy mniejszościowych, zwiększając swój udział do 56,5 proc. Serbski premier Vucic ocenił wstępnie sprzedaż NIS jako niekorzystną transakcję dla Serbii.

Rośnie dzienne wydobycie ze złóż Szach Deniz

(AZERNEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Na złożach Szach Deniz w Azerbejdżanie, z których w przyszłości może pochodzić gaz ziemny eksportowany do Europy, zanotowano wzrost wydobycia gazu ziemnego  do 27 mln metrów sześciennych dziennie. W 2013 roku wydobyto 8,8 mld m3 gazu i 2,48 mln ton kondensatu gazowego. W 2012 roku było to odpowiednio 7,73 mld m3 i 2 mln ton. Wydobycie odbywa się przy wykorzystaniu pięciu wiertni. W ramach umowy z europejskimi firmami Azerbejdżan zgodził się na sprzedaż 10 mld m3 gazu ziemnego rocznie za pomocą Gazociągu Transadriatyckiego (TAP) z Turcji do Włoch.

Rosnieft prosi rząd o pieniądze

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Z uwagi na szkody spowodowane zachodnimi sankcjami rosyjski Rosnieft zwrócił się do Kremla o pomoc w wysokości 1,5 biliona rubli. Pieniądze miałyby pochodzić z Funduszu Bogactwa Narodowego i sfinansować wykup obligacji firmy. Premier Dmitrij Miedwiediew poprosił specjalistów o analizę pomysłu. Również Gazprombank, VEB i rosyjski bank rolniczy poprosiły o podobną pomoc. Tymczasem w wymienionym Funduszu nie starczy pieniędzy na dofinansowanie dla instytucji objętych sankcjami Zachodu. Już 3,1 bln rubli zostało przeznaczone na inne inwestycje. Źródła Reutersa informują, że rząd prawdopodobnie nie poprze planu Rosnieftu.

Pożar na polu naftowym PetroChina w północnowschodnich Chinach

(REUTERS/RIGZONE/XINHUA/TERESA WÓJCIK)

Wczoraj Reuters podał w Pekinie informację o wybuchu pożaru na polu naftowym Jyyuan, w północno-wschodnich Chinach. eksploatowanym przez firmę PetroChina. Wg chińskich źródeł oficjalnych pożar został szybko ugaszony, nie było ofiar. Ogień pojawił się na polu naftowym w ostatni poniedziałek, we wtorek został zlokalizowany i ugaszony. Te same chińskie źródła podały, że pożar nie spowodował dodatkowych wypadków i po ugaszeniu przygotowano wznowienie wydobycia ropy.  W ubiegłym tygodniu miał miejsce pożar w rafinerii należącej PetroChina w chińskiej północno-zachodniej prowincji Gansu.

INFRASTRUKTURA

PKP Intercity uzupełnia park taborowy

(PKP SA)

PKP Intercity planuje zakup 10 pojazdów dedykowanych wsparciu serwisowania pociągów na linii Przemyśl – Szczecin. Zakup jest częścią dużego projektu odnowy parku taborowego, zakładającego modernizację 218 wagonów do końca 2015 roku. Przedmiotem rozpisanego przetargu jest dostawa fabrycznie nowych pojazdów służących wsparciu procesu serwisowania i przygotowania do jazdy zmodernizowanych wagonów dla linii Przemyśl – Szczecin. Przewoźnik planuje kupić: 5 pojazdów drogowo-szynowych przeznaczonych do prac manewrowych, 5 pojazdów z napędem elektrycznym do odbioru fekaliów. Nowe pojazdy trafią na stacje postojowe przewoźnika w Krakowie, Przemyślu, Wrocławiu, Poznaniu oraz Szczecinie. Podmiot, który zaproponuje najkorzystniejszą ofertę pod katem ceny, na realizację zamówienia będzie miał 12 miesięcy (pojazdy drogowo-szynowe) oraz 7 miesięcy (pojazdy do odbioru fekaliów). PKP Intercity wyda łącznie na modernizację 218 wagonów 593,8 mln zł. Przy realizacji zamówień zostaną wykorzystane środki unijne w wysokości 320,2 mln zł.

Lepszy dostęp koleją do aglomeracji poznańskiej

(PKP PLK)

Od września pociągi wrócą na linię z Drzymałowa do Grodziska Wielkopolskiego. Prędkość na tej trasie wzrośnie do 100 km/h. Komfort pasażerom zapewnią nowoczesne perony bez barier architektonicznych. Koszt inwestycji PKP PLK to ponad 30 mln zł. Prace modernizacyjne na tym odcinku dobiegają końca. Prace modernizacyjne na linii kolejowej Wolsztyn – Luboń obejmujące odcinek Drzymałowo – Grodzisk Wielkopolski rozpoczęły się 1 czerwca 2014 r. Po ich zakończeniu, 31 sierpnia 2014 r., ruch zostanie wznowiony, a pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 100 km/h. Inwestycja PKP PLK, która poprawi dojazd do aglomeracji poznańskiej, obejmuje unowocześnienie 11 km torów pomiędzy Drzymałowem a Grodziskiem, budowę nowego przystanku w Grąblewie, a także przebudowę peronów i oświetlenia na stacji Rakoniewice.

„Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”

(ministerstwo infrastruktury i rozwoju)

MIiR wraz z Urzędem Morskim w Gdyni rozpoczął przygotowania do opracowania Projektu nowego programu z uwzględnieniem uwag zgłoszonych przez KE (dotyczących wpływu Programu na obszary Natura 2000) i wiedzy na temat zasadności realizacji tej inwestycji, którą zgromadzono w latach 2007-2013. Powstałe opracowania (m.in. Studium Wykonalności, 3-letnie badania przyrodnicze, Prognoza Oddziaływania na Środowisko), wskazują, że pomimo zwiększenia nakładów finansowych na realizację Programu do 878 mln zł (w przypadku realizacji wariantu Nowy Świat) w perspektywie wieloletniej suma oszczędności (w obszarze transportu, środowiska, jak też wynikające z prognozowanego zwiększenia zatrudnienia) przeważy nad kosztami.

Sytuacja żeglugowa na Zalewie Wiślanym

(ministerstwo infrastruktury i rozwoju)

Doszło do znacznego wzrostu (w relacji do poprzednich lat) wymiany towarowej między portem w Elblągu a Obwodem Kaliningradzkim (żegluga po Zalewie Wiślanym, bez przekraczania Cieśniny Piławskiej). W przypadku żeglugi pasażerskiej jednym z utrudnień może być fakt, że mały ruch graniczny nie obejmuje portu w Elblągu. Przez Cieśninę Piławską regularnie kursuje jeden statek towarowy (Elbląg – Hamburg). Przepływają przez nią również jachty rekreacyjne. Umowa z 2009 r., która reguluje żeglugę po Zalewie Wiślanym, obowiązuje do 28 listopada 2014 r. Podlega ona automatycznemu przedłużeniu o 5 lat, w przypadku, gdy żadna ze stron nie wypowie jej w terminie 6 miesięcy do końca okresu jej obowiązywania, tj. do 28 maja 2014 r. Trwają rozmowy polsko-rosyjskie na temat prawnego uregulowania kwestii tranzytowego przechodzenia statków pod polską banderą przez rosyjską część Zalewu Wiślanego/Kaliningradzkiego.

Wymiana dylatacji na autostradzie A-4 w m. Zabrze – Makoszowy

(GDDKiA)

W związku z koniecznością wymiany dylatacji na moście w ciągu autostrady A-4 relacji Gliwice – Katowice w Zabrzu – Makoszowy od 18 sierpnia zostanie wprowadzona zmiana organizacji ruchu na czas robót. Zmiany organizacja ruchu w obrębie węzła Gliwice Sośnica będą polegały na wyłączeniu z ruchu jezdni zasadniczej-tranzytowej, relacji Wrocław – Katowice i przekierowaniu z niej ruchu na jezdnię zbiorczą biegnącą wzdłuż autostrady, o dwóch pasach ruchu. Wprowadzone zmiany będą obowiązywały do końca października 2014r. na odcinku o długości ok. 3 km. Główne roboty będą obejmowały wykonanie:

robót przygotowawczych, organizacji, oznakowania i zabezpieczenia terenu robót; zmianę organizacji ruchu – wyłączenie z ruchu jezdni prawej relacji Gliwice-Katowice; wymianę istniejących urządzeń dylatacyjnych na jezdni w kierunku Krakowa; wymianę warstwy ścieralnej nawierzchni; przywrócenie docelowej organizacji ruchu wraz z odtworzeniem oznakowania poziomego.

Nowe połączenie: Poznań – Frankfurt n/Odrą

(Przewozy Regionalne)

Na trasę Poznań – Frankfurt nad Odrą wyruszyły nowe bezpośrednie pociągi REGIOekspres. Nowe połączenia zostały stworzone we współpracy z niemieckim przewoźnikiem DB Regio dzięki dodatkowym środkom otrzymanym z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Po niemal dwuletniej przerwie mieszkańcy Poznania znów mogą korzystać z bezpośrednich pociągów do Frankfurtu nad Odrą. Wielkopolskę z Brandenburgią połączą dwa pociągi – poranny i popołudniowy. Dzięki temu, że nowe pociągi zatrzymują się tylko na ważniejszych stacjach, przemierzenie całej trasy zajmuje niewiele ponad dwie godziny. Tabor do obsługi nowych połączeń zapewnia niemiecki przewoźnik DB Regio. Relacja ta obsługiwana jest przez komfortowe autobusy szynowe serii 646. Pojazdy te są doskonale znane pasażerom pociągów regionalnych łączących Frankfurt nad Odrą z Zieloną Górą.

Miejski rower bije rekordy popularności

(UM Warszawa)

Od dwóch lat ich stacje są charakterystycznym elementem wielu ulic i skwerów. Jest ich 2700, a warszawiacy korzystają z nich ponad osiem tysięcy razy dziennie. Rower Veturilo skończył w sierpniu dwa lata. – Veturilo ciągle rośnie i wzrasta również jego popularność – tylko w tym roku grono jego użytkowników powiększyło się o ponad 50 tys. osób.  Te liczby zobowiązują, dlatego będziemy nadal rozbudowywać infrastrukturę, by jak najbardziej ułatwić rowerzystom podróżowanie po mieście. W tym roku powstało kolejnych kilka kilometrów dróg rowerowych i trwają prace przy budowie kilkudziesięciu kolejnych – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent m.st. Warszawy. Do dyspozycji rowerzystów w Warszawie są w tej chwili 176 stacje i 2700 rowerów Veturilo, zlokalizowanych w kilkunastu dzielnicach. Miejskie rowery mają średnio 5,6 proc. udziału w ogólnym ruchu rowerowym w stolicy. W tym sezonie odnotowano już ponad 1,2 mln wypożyczeń.

Ponad 150 tys. pasażerów w lipcu

(Lotnisko Warszawa/Modlin)

W lipcu br. Lotnisko Warszawa/Modlin obsłużyło 151 336 pasażerów oraz 908 operacji lotniczych w ruchu regularnym. Oznacza to 1,8 % wzrost w porównaniu z czerwcem. Jednocześnie port odnotował rekordowy wskaźnik wypełnienia samolotów Ryanaira, na poziomie ok 167 osób na całej siatce połączeń z WMI. Średnio obsługiwanych było prawie 5 tys. podróżujących dziennie. Najwięcej pasażerów skorzystało z lotniska 29 lipca br.: 5 473 pax. Od początku 2014 r. Port Lotniczy Warszawa/Modlin przyjął już ponad 900 tys. podróżnych i obsłużył  6 tys. operacji lotniczych. W 2014 r. na Lotnisko Warszawa/Modlin planuje przyjąć ok. 1,6 mln pasażerów w ruchu regularnym.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Najnowsze artykuły