Mimo wprowadzenia nowej procedury testowej WLTP, która w III kwartale 2018 r. spowodowała ogólny spadek wyników branży motoryzacyjnej, sprzedaż samochodów elektrycznych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kolejny raz zanotowała wzrost. Niestety, Polska stanowi jeden z nielicznych wyjątków – informuje Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL, powołując się na dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).
W III kwartale 2018 r. w państwach członkowskich UE zarejestrowano 71 981 pasażerskich EV (pojazdy w pełni elektryczne, hybrydy typu plug-in, pojazdy elektryczne z range extenderem, pojazdy zasilane ogniwami paliwowymi). Oznacza to wzrost o 30% w stosunku do analogicznego okresu 2017 r. W tym samym czasie liczba rejestracji modeli z silnikami Diesla zmniejszyła się o 18,2% r/r.
– W segmencie samochodów w pełni elektrycznych typu BEV liczba nowych rejestracji wyniosła 32 351 szt. To wzrost o 37,4% rok do roku. W segmencie hybryd plug-in zarejestrowano z kolei 39 630 nowych pojazdów, co oznacza wzrost o 24,5% – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).
Coraz większą popularnością cieszą się również „klasyczne” hybrydy, pozbawione możliwości doładowania baterii z zewnętrznego źródła energii. W okresie od kwietnia do czerwca bieżącego roku klienci z UE nabyli 147 649 pojazdów tego rodzaju (wzrost o 37,1% r/r).
Spośród państw członkowskich Unii Europejskiej w trzecim kwartale 2018 r. najwięcej EV zarejestrowano w Niemczech (16 265 szt.; wzrost o 12,5% w stosunku do analogicznego okresu 2017 r.), Wielkiej Brytanii (15 491 szt.; wzrost o 15,2% r/r), we Francji (9 600 szt.; wzrost o 18,3% r/r), Szwecji (7 334 szt.; wzrost o 58,7% r/r) oraz w Holandii (6 553 szt., wzrost o 144,5% r/r).
Mimo wejścia w życie Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, Polska była jednym z nielicznych państw członkowskich Unii Europejskiej, w których nastąpił spadek popularności samochodów elektrycznych wśród nabywców. W III kwartale 2018 r. nad Wisłą zarejestrowano 286 osobowych EV – o 12,3% mniej niż w roku ubiegłym. Wzrosła za to liczba rejestracji „klasycznych” hybryd, osiągając poziom 5 508 szt. (wzrost o 51,1% r/r). Jednocześnie jednak, wbrew ogólnemu trendowi obserwowanemu w Unii Europejskiej, w Polsce zwiększyła się popularność Diesla (31 786 szt., wzrost o 4,3% r/r).
Mimo wprowadzenia nowej procedury testowej WLTP, która w III kwartale 2018 r. spowodowała ogólny spadek wyników branży motoryzacyjnej, sprzedaż samochodów elektrycznych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kolejny raz zanotowała wzrost. Niestety, Polska stanowi jeden z nielicznych wyjątków – informuje Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL, powołując się na dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).
W III kwartale 2018 r. w państwach członkowskich UE zarejestrowano 71 981 pasażerskich EV (pojazdy w pełni elektryczne, hybrydy typu plug-in, pojazdy elektryczne z range extenderem, pojazdy zasilane ogniwami paliwowymi). Oznacza to wzrost o 30% w stosunku do analogicznego okresu 2017 r. W tym samym czasie liczba rejestracji modeli z silnikami Diesla zmniejszyła się o 18,2% r/r.
– W segmencie samochodów w pełni elektrycznych typu BEV liczba nowych rejestracji wyniosła 32 351 szt. To wzrost o 37,4% rok do roku. W segmencie hybryd plug-in zarejestrowano z kolei 39 630 nowych pojazdów, co oznacza wzrost o 24,5% – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).
Coraz większą popularnością cieszą się również „klasyczne” hybrydy, pozbawione możliwości doładowania baterii z zewnętrznego źródła energii. W okresie od kwietnia do czerwca bieżącego roku klienci z UE nabyli 147 649 pojazdów tego rodzaju (wzrost o 37,1% r/r).
Spośród państw członkowskich Unii Europejskiej w trzecim kwartale 2018 r. najwięcej EV zarejestrowano w Niemczech (16 265 szt.; wzrost o 12,5% w stosunku do analogicznego okresu 2017 r.), Wielkiej Brytanii (15 491 szt.; wzrost o 15,2% r/r), we Francji (9 600 szt.; wzrost o 18,3% r/r), Szwecji (7 334 szt.; wzrost o 58,7% r/r) oraz w Holandii (6 553 szt., wzrost o 144,5% r/r).
Mimo wejścia w życie Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, Polska była jednym z nielicznych państw członkowskich Unii Europejskiej, w których nastąpił spadek popularności samochodów elektrycznych wśród nabywców. W III kwartale 2018 r. nad Wisłą zarejestrowano 286 osobowych EV – o 12,3% mniej niż w roku ubiegłym. Wzrosła za to liczba rejestracji „klasycznych” hybryd, osiągając poziom 5 508 szt. (wzrost o 51,1% r/r). Jednocześnie jednak, wbrew ogólnemu trendowi obserwowanemu w Unii Europejskiej, w Polsce zwiększyła się popularność Diesla (31 786 szt., wzrost o 4,3% r/r).
– Przytoczone liczby doskonale obrazują niesłabnący trend, jakim jest systematyczny wzrost zainteresowania pojazdami zero- i niskoemisyjnymi wśród kierowców z Unii Europejskiej. Niestety, w III kwartale 2018 r. Polska stanowiła jeden z nielicznych wyjątków i to mimo wprowadzenia przepisów mających za zadanie stymulowanie rozwoju rynku samochodów elektrycznych. Na pierwsze efekty Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych w zakresie sprzedaży EV będziemy musieli zatem jeszcze poczekać – mówi Maciej Mazur.