icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Terminal dla Chorwacji z Norwegii, a gaz z Kataru?

Norwegowie dostarczą Chorwatom pływający terminal do odbioru LNG i regazyfikacji paliwa. Decyzja rządu w Zagrzebiu przybliża realizację południowego odcinka Korytarza Północ – Południe. W poniedziałek 19 listopada przedstawiciele chorwackiego rządu rozmawiają w Zagrzebiu z Emirem Kataru o potencjalnych dostawach LNG.

Pływający terminal z Norwegii

Firma LNG Hrvatska, odpowiedzialna za realizację projektu wybrała norweską spółkę Golar Power Ltd, na dostawcę jednostki, gdzie błękitne paliwo będzie magazynowane i regazyfikowane (FSRU). Poza Norwegami oferty złożyli Mitsui O.S.K. Linie i Maran Gas Maritime Inc. Golar Power zaoferowała przekształcenie dotychczasowego gazowca na FSRU za 159,6 mln euro (180,8 mln USD). Pojemność wybranego statku to 140 000 m sześciennych, co przy nominalnej zdolności do regazyfikacji LNG wynoszącej 300 000 m sześciennych gazu ziemnego na godzinę, daje roczną przepustowość na poziomie 2,6 mld m sześciennych.

Całkowity koszt projektu wynosi 250 milionów euro. UE dołoży do niego nieco ponad 120 milionów. Wstępny termin rozpoczęcia prac to styczeń 2021 roku. Ostatecznie jego realizacja będzie zależeć od popytu na gaz.

Chorwaci wybierają wykonawcę terminalu LNG. Norwegowie są w grze

Przetarg na przepustowość

LNG Hrvatska w tym roku po raz kolejny przedłużyła termin składania ofert na realizację przepustowości obiektu, mającego powstać na chorwackiej wyspie Krk do 2020 roku. Procedura Open Season uruchomiona w czerwcu tego roku miała zakończyć się na początku sierpnia. Wówczas jednak została przedłużona do końca września. Ostatnio termin przedłużono po raz kolejny. Chętni mogą zgłaszać zainteresowanie realizacją przepustowości do 20 grudnia tego roku. Bez potencjalnych nabywców spółka nie zamierza realizować projektu, czyli ani dzierżawić, ani kupować pływającego obiektu do regazyfikacji.

Węgry i Chorwacja zwrócą się do KE ws. taryf na dostawy gazu

Rozmowy gazowe Chorwacja-Katar

Tymczasem w poniedziałek, 19 listopada do Zagrzebia przyjechał Emir Kataru, Tamim ibn Hamad Al Sani. Katar wyrażał już w przeszłości zainteresowanie dostawą LNG do Chorwacji oraz pomocy przy realizacji samego projektu. W kwietniu 2017 kraj ten odwiedziła prezydent Chorwacji Kolinda Grabar Kitarović. Katar to największy na świecie eksporter LNG i jeden z największych krajów pod względem wydobycia gazu.

Sawicki: Rosyjski koń trojański nad Adriatykiem nie zagraża Polsce (ANALIZA)

Norwegowie dostarczą Chorwatom pływający terminal do odbioru LNG i regazyfikacji paliwa. Decyzja rządu w Zagrzebiu przybliża realizację południowego odcinka Korytarza Północ – Południe. W poniedziałek 19 listopada przedstawiciele chorwackiego rządu rozmawiają w Zagrzebiu z Emirem Kataru o potencjalnych dostawach LNG.

Pływający terminal z Norwegii

Firma LNG Hrvatska, odpowiedzialna za realizację projektu wybrała norweską spółkę Golar Power Ltd, na dostawcę jednostki, gdzie błękitne paliwo będzie magazynowane i regazyfikowane (FSRU). Poza Norwegami oferty złożyli Mitsui O.S.K. Linie i Maran Gas Maritime Inc. Golar Power zaoferowała przekształcenie dotychczasowego gazowca na FSRU za 159,6 mln euro (180,8 mln USD). Pojemność wybranego statku to 140 000 m sześciennych, co przy nominalnej zdolności do regazyfikacji LNG wynoszącej 300 000 m sześciennych gazu ziemnego na godzinę, daje roczną przepustowość na poziomie 2,6 mld m sześciennych.

Całkowity koszt projektu wynosi 250 milionów euro. UE dołoży do niego nieco ponad 120 milionów. Wstępny termin rozpoczęcia prac to styczeń 2021 roku. Ostatecznie jego realizacja będzie zależeć od popytu na gaz.

Chorwaci wybierają wykonawcę terminalu LNG. Norwegowie są w grze

Przetarg na przepustowość

LNG Hrvatska w tym roku po raz kolejny przedłużyła termin składania ofert na realizację przepustowości obiektu, mającego powstać na chorwackiej wyspie Krk do 2020 roku. Procedura Open Season uruchomiona w czerwcu tego roku miała zakończyć się na początku sierpnia. Wówczas jednak została przedłużona do końca września. Ostatnio termin przedłużono po raz kolejny. Chętni mogą zgłaszać zainteresowanie realizacją przepustowości do 20 grudnia tego roku. Bez potencjalnych nabywców spółka nie zamierza realizować projektu, czyli ani dzierżawić, ani kupować pływającego obiektu do regazyfikacji.

Węgry i Chorwacja zwrócą się do KE ws. taryf na dostawy gazu

Rozmowy gazowe Chorwacja-Katar

Tymczasem w poniedziałek, 19 listopada do Zagrzebia przyjechał Emir Kataru, Tamim ibn Hamad Al Sani. Katar wyrażał już w przeszłości zainteresowanie dostawą LNG do Chorwacji oraz pomocy przy realizacji samego projektu. W kwietniu 2017 kraj ten odwiedziła prezydent Chorwacji Kolinda Grabar Kitarović. Katar to największy na świecie eksporter LNG i jeden z największych krajów pod względem wydobycia gazu.

Sawicki: Rosyjski koń trojański nad Adriatykiem nie zagraża Polsce (ANALIZA)

Najnowsze artykuły