DrogiInfrastrukturaWszystko

Jabłoński: Nie potrzebujemy tylu ekranów

Ireneusz Jabłoński, ekspert Centrum im. Adama Smitha:

Nie ma żadnego uzasadnienia aby w Polsce były ostrzejsze normy pod względem częstotliwości stawiania tzw. ekranów ochronnych wzdłuż autostrad, dróg ekspresowych czy szlaków kolejowych niż w Niemczech. Tamtejsi obywatele są przecież w sposób wystarczający chronieni w ten sposób od hałasu i spalin, a ekranów mają znacznie mniej. Tymczasem w Polsce, która jest o wiele mniej zurbanizowana i pocięta autostradami oraz innymi nowoczesnymi drogami, niż nasi zachodni sąsiedzi, nastawiano w ostatnich kilku latach ekranów zdecydowanie zbyt dużo w stosunku do potrzeb. Obecnie szpecą krajobraz, a miejscami wręcz przeszkadzają. Obecnie należałoby w pierwszej kolejności przestać powielać ten wątpliwej wartości „nowy element krajobrazu”. Następnie trzeba zmniejszyć normę nakazującą stawianie tak wielu ekranów. Zaś tam, gdzie ich nastawiano w sposób nieuzasadniony, należy wyciągnąć konsekwencje wobec osób ponoszących za to odpowiedzialność. Chodzi tu o inwestora – głównie instytucję publiczną: Generalną Dyrekcję Dróg Publicznych i Autostrad. A ekrany, jako fizyczną część infrastruktury drogowej można  wykorzystać na nowo. A więc przenieść w te miejsca, gdzie będą faktycznie potrzebne. Taniej będzie je przenieść niż niszczyć i stawiać w innych miejscach nowe ekrany.


Powiązane artykuły

Pociąg Deutsche Bahn ICE we Frankfurcie. Źródło: Flickr

Powolny postęp szybkiej kolei w Europie

Mimo że kolej uchodzi za kluczowy element Europejskiego Zielonego Ładu, jej rozwój wciąż kuleje. Brak szybkich połączeń, wysokie ceny i...

Lasek: w tym roku wniosek o pozwolenie na budowę CPK

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) planuje jeszcze w tym roku złożyć wniosek o pozwolenie na budowę lotniska w Baranowie. Zgodnie...
Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

Udostępnij:

Facebook X X X