icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Chorwacki terminal LNG rozpoczął komercyjną pracę

Chorwacja rozpoczęła komercyjną eksploatację pływającego terminalu LNG na wyspie Krk. Pierwsza partia LNG do nowego obiektu przybyła na pokładzie gazowca Tristar Ruby, który przypłynął z terminalu LNG w Cove Point w USA.

Pierwsza dostawa LNG z USA

Z dostępnych danych gazowego stowarzyszenia Gas Infrastructure Europe wynika, że z terminalu LNG Hrvatska do europejskiej sieci przesyłowej przesłano ok. 4 mln m sześc. gazu. Pierwszego stycznia gazowiec Tristar Ruby przywiózł pierwszą dostawę LNG z USA. Po przeprowadzeniu testów i kontroli bezpieczeństwa rozpoczął się proces przeładunku LNG, który potrwał do 3 stycznia.

Początkowo przepustowość terminalu miała wynosić 4-6 mld m sześc., rocznie. Po zmianie koncepcji i budowy pływającego terminala, przepustowość terminalu miała wynosić 2,6 mld ton rocznie. Chorwacja zużywa łącznie 2,9 miliarda metrów sześciennych gazu rocznie.

Podstawą pływającego terminalu jest jednostka regazyfikacyjna LNG Hrvatska, przebudowana na bazie gazowca Golar Viking. Został on zbudowany w 2005 roku w koreańskiej stoczni Hyundai Heavy Industries, a w 2020 został zmodernizowany w stoczniach w Chinach i Chorwacji (Viktor Lenac).Współwłaścicielami terminalu są jest chorwacka spółka elektroenergetyczna Hrvatska Elektroprivreda d.d. (85 procent) i chorwacki operator przesyłowy Plinacro d.o.o. (15 procent). Chorwacja importuje obecnie z Rosji około 2,04 mld m sześc. gazu, czyli dwie trzecie rocznego zużycia. Pozostały wolumen Chorwacja wydobywa w kraju.

Pełna rezerwacja przepustowości

Cała pojemność pływającego terminalu LNG na wyspie Krk została rozdysponowana na kolejne trzy lata. Przepustowość zarezerwowały spółki chorwackie, węgierskie, a także katarska spółka Powerglobe Qatar. Operator nowego terminalu LNG przekazał w czerwcu 2020 roku, że katarska firma zarezerwowała blisko 500 mln m sześc. gazu na najbliższy rok gazowy, czyli od pierwszego października do 30 września kolejnego roku. Taki wolumen został zarezerwowany na kolejne pięć lat, zaś do 2035 roku (na następne pięć lat) wolumen sięga blisko miliarda metrów sześciennych. Spółka poinformowała także, że zostały zarezerwowane ponad dwa miliardy metrów sześc. na okres 2023/2024-2026/2027, a następnie ponad 1,1 mld m sześc. na okres 2027/2028-2029/2030. W ubiegłym roku rząd chorwacki podjął decyzję o inwestycji dotyczącej pływającego terminala LNG na wyspie Krk, a następnie chorwacka spółka elektroenergetyczna HEP oraz chorwacko-węgierski koncern INA zarezerwowały przepustowość obiektu. Na początku maja operator obiektu przekazał, że ​​MET Croatia Energy Trade zabukowało kolejne dostępne moce terminalu, a następnie rezerwacji dokonał także MFGK Hrvatska, która należy do węgierskiej grupy MVM.

Gaz z USA przez Chorwację dla Ukrainy?

GTS of Ukraine Operator wspólnie z węgierskim operatorem GTS pracują ponadto nad stworzeniem zdolności przesyłowych gazu z tego terminalu na Ukrainę. – Stworzy to dodatkową drogę dostaw gazu do kraju z alternatywnych źródeł i wzmocni nasze bezpieczeństwo energetyczne – napisał na swoim profilu na Facebooku Serhiy Makogon, szef GTS Ukraine Operator LLC.

LNG z Chorwacji na Ukrainie? Mglista perspektywa

Koszt pływającego terminalu LNG wynosi 233,6 miliona euro, a Komisja Europejska zatwierdziła dotację w wysokości 101,4 miliona euro, ponieważ terminal znalazł się na liście projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania Komisji Europejskiej. Obiekt stanowi południowy koniec Korytarza Północ-Południe i ma rozpocząć pracę w styczniu 2021 roku.

LNG Hrvatska/Bartłomiej Sawicki

Węgrzy i Katarczycy zapełnią pływający terminal LNG w Chorwacji

Chorwacja rozpoczęła komercyjną eksploatację pływającego terminalu LNG na wyspie Krk. Pierwsza partia LNG do nowego obiektu przybyła na pokładzie gazowca Tristar Ruby, który przypłynął z terminalu LNG w Cove Point w USA.

Pierwsza dostawa LNG z USA

Z dostępnych danych gazowego stowarzyszenia Gas Infrastructure Europe wynika, że z terminalu LNG Hrvatska do europejskiej sieci przesyłowej przesłano ok. 4 mln m sześc. gazu. Pierwszego stycznia gazowiec Tristar Ruby przywiózł pierwszą dostawę LNG z USA. Po przeprowadzeniu testów i kontroli bezpieczeństwa rozpoczął się proces przeładunku LNG, który potrwał do 3 stycznia.

Początkowo przepustowość terminalu miała wynosić 4-6 mld m sześc., rocznie. Po zmianie koncepcji i budowy pływającego terminala, przepustowość terminalu miała wynosić 2,6 mld ton rocznie. Chorwacja zużywa łącznie 2,9 miliarda metrów sześciennych gazu rocznie.

Podstawą pływającego terminalu jest jednostka regazyfikacyjna LNG Hrvatska, przebudowana na bazie gazowca Golar Viking. Został on zbudowany w 2005 roku w koreańskiej stoczni Hyundai Heavy Industries, a w 2020 został zmodernizowany w stoczniach w Chinach i Chorwacji (Viktor Lenac).Współwłaścicielami terminalu są jest chorwacka spółka elektroenergetyczna Hrvatska Elektroprivreda d.d. (85 procent) i chorwacki operator przesyłowy Plinacro d.o.o. (15 procent). Chorwacja importuje obecnie z Rosji około 2,04 mld m sześc. gazu, czyli dwie trzecie rocznego zużycia. Pozostały wolumen Chorwacja wydobywa w kraju.

Pełna rezerwacja przepustowości

Cała pojemność pływającego terminalu LNG na wyspie Krk została rozdysponowana na kolejne trzy lata. Przepustowość zarezerwowały spółki chorwackie, węgierskie, a także katarska spółka Powerglobe Qatar. Operator nowego terminalu LNG przekazał w czerwcu 2020 roku, że katarska firma zarezerwowała blisko 500 mln m sześc. gazu na najbliższy rok gazowy, czyli od pierwszego października do 30 września kolejnego roku. Taki wolumen został zarezerwowany na kolejne pięć lat, zaś do 2035 roku (na następne pięć lat) wolumen sięga blisko miliarda metrów sześciennych. Spółka poinformowała także, że zostały zarezerwowane ponad dwa miliardy metrów sześc. na okres 2023/2024-2026/2027, a następnie ponad 1,1 mld m sześc. na okres 2027/2028-2029/2030. W ubiegłym roku rząd chorwacki podjął decyzję o inwestycji dotyczącej pływającego terminala LNG na wyspie Krk, a następnie chorwacka spółka elektroenergetyczna HEP oraz chorwacko-węgierski koncern INA zarezerwowały przepustowość obiektu. Na początku maja operator obiektu przekazał, że ​​MET Croatia Energy Trade zabukowało kolejne dostępne moce terminalu, a następnie rezerwacji dokonał także MFGK Hrvatska, która należy do węgierskiej grupy MVM.

Gaz z USA przez Chorwację dla Ukrainy?

GTS of Ukraine Operator wspólnie z węgierskim operatorem GTS pracują ponadto nad stworzeniem zdolności przesyłowych gazu z tego terminalu na Ukrainę. – Stworzy to dodatkową drogę dostaw gazu do kraju z alternatywnych źródeł i wzmocni nasze bezpieczeństwo energetyczne – napisał na swoim profilu na Facebooku Serhiy Makogon, szef GTS Ukraine Operator LLC.

LNG z Chorwacji na Ukrainie? Mglista perspektywa

Koszt pływającego terminalu LNG wynosi 233,6 miliona euro, a Komisja Europejska zatwierdziła dotację w wysokości 101,4 miliona euro, ponieważ terminal znalazł się na liście projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania Komisji Europejskiej. Obiekt stanowi południowy koniec Korytarza Północ-Południe i ma rozpocząć pracę w styczniu 2021 roku.

LNG Hrvatska/Bartłomiej Sawicki

Węgrzy i Katarczycy zapełnią pływający terminal LNG w Chorwacji

Najnowsze artykuły