Południowokoreańska stocznia Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), rozwiązała umowę na budowę trzech tankowców LNG na zlecenie Sovcomfłot dla projektu Arctic LNG-2 należącego do koncernu Novatek.
Powodem zerwania kontraktu było niewpłacenie w wymaganym czasie zaliczki, co spowodowane jest odcięciem rosyjskich instytucji finansowych od systemu SWIFT. DSME zbudowało dotychczas 15 metanowców LNG klasy lodowej Arc7 na potrzeby pierwszego projektu LNG Novatek – Jamał LNG.
– W związku z tym, że płatność armatora za budowę tankowca LNG nie została dokonana w ustalonym terminie, zwróciliśmy się do spółki o rozwiązanie umowy w celu ochrony naszych praw – głosi komunikat DSME. Spółka nie wskazuje z nazwy kontrahenta, jedynie informuję o jego europejskim pochodzeniu jednak według źródeł Kommiersant i TradeWinds chodzi o statki budowane na potrzeby Arctic LNG.
Stocznia miała przekazać tankowce w lutym, kwietniu i lipcu 2023 roku. Umowa na ich budowę została podpisana w październiku 2020 roku, jej całkowity koszt wyniósł 872 mln dolarów na trzy jednostki.
Sovcomflot nie był w stanie zapłacić za zamówienie, prawdopodobnie z powodu problemów z płatnościami, które pojawiły się po tym, jak firma została objęta sankcjami USA, UE i Wielkiej Brytanii w związku z rosyjską operacją wojskową na Ukrainie.
Do eksportu LNG z Arctic LNG-2 Novatek planował stworzyć flotę 21 tankowców klasy lodowej Arc7: 15 z nich miało powstać w stoczni Zwiezda (konsorcjum Rosniefti, Rosnieftiegazu i Gazprombanku) na Dalekim Wschodzie, i sześć w koreańskim DSME. Armatorem trzech jednostek zbudowanych w Koreii miał być Sovcomfłot, a trzech kolejnych japoński MOL. Według źródeł Kommiersanta, umowa na budowę trzech jednostek dla MOL nadal jest aktualna.
Ze względu na sankcje nałożone przez Zachód na Rosję, w tym na przemysł stoczniowy, wątpliwe jest to, czy uda się zbudować zakładane 15 metanowców w Stoczni Zwiezda. UE zakazało eksportu do Rosji wszystkich głównych elementów wymaganych w produkcji stoczniowej. Ponadto, Zwiezda miała ściśle współpracować ze koreańską stocznią Samsung Heavy Industries, która miała zapewnić know how budowy tego typu jednostek. W obecnym reżimie sankcyjnym nie ma pewności, czy Koreańczycy nadal będą chętni współpracować z rosyjskimi koncernami.
Według komunikatów Rosnieftu, budowa metanowców na potrzeby Arctic LNG Novateku przebiega zgodnie z harmonogramem, a oddanie jednostki do armatora nastąpi w połowie 2023 roku.
Kommiersant/Reuters/WindTrade/Mariusz Marszałkowski
Marszałkowski: Unia Europejska chce znokautować ropę z Rosji