icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Polski rząd nie chce unijnego zakazu nowych silników spalinowych od 2035 roku

Stanowisko polskiego rządu w sprawie rezygnacji z samochodów spalinowych w państwach Unii Europejskiej od 2035 roku jest negatywne, poinformował rzecznik rządu Piotr Muller. Zapowiedział budowę koalicji z innymi państwami m.in. z Czechami, by zablokować bądź przesunąć w czasie zaproponowane przez Komisję rozwiązania, które mają być teraz negocjowane z państwami Unii.

Silniki spalinowe w Unii Europejskiej

– Chciałbym wyraźnie podkreślić, że stanowisko polskiego rządu jest negatywne. Pan premier Mateusz Morawiecki oraz pani minister Anna Moskwa prowadzili w ostatnim czasie rozmowy w zakresie budowania koalicji państw, które będą przeciw temu – powiedział Muller w TVP Info, pytany o stanowisko rządu ws. propozycji całkowitej rezygnacji z samochodów spalinowych.

Rozmowy takie prowadzone były m.in. z rządem Czech. – Między innymi z rządem czeskim mieliśmy ostatnio konsultacje międzyrządowe; umówiliśmy się z Czechami, że będziemy wspólnie przeciw temu mechanizmowi i stanowisko polskiego rządu będzie tu krytyczne – dodał. Przypomniał, że na przyszłe półrocze prezydencję w Unii Europejskiej przejmują Czesi. – Więc liczymy na to, że też będą takie działania prowadzili, aby to zablokować, przesunąć w czasie – wskazał.

Na początku czerwca br. Parlament Europejski przegłosował stanowisko do negocjacji z państwami członkowskimi w tej sprawie. Eurodeputowani poparli propozycję Komisji, aby do 2035 r. osiągnąć zeroemisyjną mobilność na drogach (cel dla całej floty UE, aby zmniejszyć emisje wytwarzane przez nowe samochody osobowe i lekkie pojazdy dostawcze o sto procent w porównaniu z 2021). Pośredni cel redukcji emisji do roku 2030 zostałby ustalony na poziomie 55% dla samochodów osobowych i 50 procent dla samochodów dostawczych.

ISB News/Michał Perzyński

Stanowisko polskiego rządu w sprawie rezygnacji z samochodów spalinowych w państwach Unii Europejskiej od 2035 roku jest negatywne, poinformował rzecznik rządu Piotr Muller. Zapowiedział budowę koalicji z innymi państwami m.in. z Czechami, by zablokować bądź przesunąć w czasie zaproponowane przez Komisję rozwiązania, które mają być teraz negocjowane z państwami Unii.

Silniki spalinowe w Unii Europejskiej

– Chciałbym wyraźnie podkreślić, że stanowisko polskiego rządu jest negatywne. Pan premier Mateusz Morawiecki oraz pani minister Anna Moskwa prowadzili w ostatnim czasie rozmowy w zakresie budowania koalicji państw, które będą przeciw temu – powiedział Muller w TVP Info, pytany o stanowisko rządu ws. propozycji całkowitej rezygnacji z samochodów spalinowych.

Rozmowy takie prowadzone były m.in. z rządem Czech. – Między innymi z rządem czeskim mieliśmy ostatnio konsultacje międzyrządowe; umówiliśmy się z Czechami, że będziemy wspólnie przeciw temu mechanizmowi i stanowisko polskiego rządu będzie tu krytyczne – dodał. Przypomniał, że na przyszłe półrocze prezydencję w Unii Europejskiej przejmują Czesi. – Więc liczymy na to, że też będą takie działania prowadzili, aby to zablokować, przesunąć w czasie – wskazał.

Na początku czerwca br. Parlament Europejski przegłosował stanowisko do negocjacji z państwami członkowskimi w tej sprawie. Eurodeputowani poparli propozycję Komisji, aby do 2035 r. osiągnąć zeroemisyjną mobilność na drogach (cel dla całej floty UE, aby zmniejszyć emisje wytwarzane przez nowe samochody osobowe i lekkie pojazdy dostawcze o sto procent w porównaniu z 2021). Pośredni cel redukcji emisji do roku 2030 zostałby ustalony na poziomie 55% dla samochodów osobowych i 50 procent dla samochodów dostawczych.

ISB News/Michał Perzyński

Najnowsze artykuły