AlertAtomEnergetyka

Mały atom, na który liczą Polacy, robi krok naprzód w Kanadzie

Reaktor BWRX-300 / fot. GE Hitachi

Reaktor BWRX-300 / fot. GE Hitachi

Technologia małego reaktora jądrowego BWRX-300 przeszła pierwszą i drugą fazę przeglądu regulatora w Kanadzie. Jeśli dostanie certyfikację w tym kraju, będzie mogła ubiegać się o unijną i trafić na rynek polski zgodnie z intencjami Orlenu oraz Synthosa.

Kanadyjska Komisja Bezpieczeństwa Jądrowego (CNSC) nie znalazła „fundamentalnych barier” dla licencjonowania technologii GE Hitachi o nazwie BWRX-300. To pomniejszony reaktor wodny-ciśnieniowy PWR, który ta firma uznaje za mały reaktor modułowy (SMR). CNSC przeanalizowała ponad 200 dokumentów z których wynika, że GE Hitachi musi jeszcze przedstawić dodatkowe informacje techniczne w niektórych obszarach tak, aby lepiej spełniać wymogi komisji. Chodzi między innymi o analizę potencjalnych incydentów oraz ochronę radiologiczną, czynnik ludzki, zasady wygaszania reaktora czy ochronę przeciwpożarową.

PKN Orlen we współpracy z Synthosem poprzez spółkę Synthos Orlen Green Energy ogłosiły plan budowy kilkudziesięciu reaktorów SMR w technologii BWRX-300 z pierwszym jeszcze w tej dekadzie. Żeby było to możliwe, ta technologia musi uzyskać certyfikację w Kanadzie, a potem w Unii Europejskiej. Taka procedura zajmuje kilka lat. Orlen zapowiedział prezentację planów w odniesieniu do budowy SMR w Polsce na konferencji w kwietniu 2023 roku.

World Nuclear News/Wojciech Jakóbik

Orlen ujawni w kwietniu plan budowy małego atomu SMR w Polsce


Powiązane artykuły

Elon Musk. Źródło: innotechtoday

Tesla chce dostarczać energię elektryczną w Wielkiej Brytanii

Tesla, znana przede wszystkim z produkcji samochodów elektrycznych, złożyła wniosek do brytyjskiego regulatora energetycznego (Ofgem) o dystrybucję energii elektrycznej do...
Ładowarki Ekoenergetyka x IONITY. Fot. Ekoenergetyka

Polski producent ładowarek szykuje się do zamorskiego podboju

Ekoenergetyka, polski producent szybkich stacji ładowania DC ma za sobą udany 2024 rok, zwłaszcza na tle konkurentów z branży. Jej...
Bojowy wóz piechoty ASCOD 2 oferowany państwom bałtyckim, foto: gdls.com

Brytyjski Ajax w grze o polski kontrakt na ciężki bojowy wóz piechoty

Polska rozważa zakup 700 ciężkich bojowych wozów piechoty. Mają one uzupełnić lub częściowo zastąpić obecne konstrukcje. Do grona zagranicznych oferentów...

Udostępnij:

Facebook X X X