Rusza przetarg na port instalacyjny w Świnoujściu, który posłuży budowie farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim. Jest on niezbędny m.in. do przeładunku, składowania i montażu elementów morskich turbin.
Port Szczecin-Świnoujście, jeden z największych kompleksów portowych w Polsce, ogłosił przetarg na rozbudowę zdolności przeładunkowej na potrzeby morskiej energetyki wiatrowej. Na jego terenie ma powstać terminal instalacyjny, który posłuży budowie morskich farm wiatrowych na Bałtyku.
– Przedsięwzięcie polega na budowie Terminalu Instalacyjnego w Świnoujściu dla obsługi Morskich Farm Wiatrowych (MFW) oraz innych ładunków ponadgabarytowych. Planowany terminal przeznaczony będzie głównie do przeładunku, składowania i wstępnego montażu elementów morskich turbin wiatrowych oraz serwisowania eksploatowanych turbin wiatrowych szczególnie w okresie budowy morskich farm wiatrowych na Bałtyku oraz również do przeładunku i składowania innych ładunków ponadgabarytowych, przestrzennych, ciężkich lub zjednostkowanych – czytamy w załączniku do postępowania przetargowego.
Port ma być gotowy do pracy na przełomie 2024 i 2025 roku, a jego budowa ruszyć jeszcze w tym roku. Plany związane z offshore w Polsce obejmują również budowę portu serwisowego w Łebie, który zajmie się obsługą dużych jednostek, transportujących elementy farm wiatrowych, takie jak turbiny, ich wieże oraz fundamenty.
Warto dodać, że pod koniec 2022 roku duński Vestas ogłosił, iż wybuduje fabrykę w Szczecinie, w której będzie produkował elementy turbin na potrzeby Baltic Power, projektu PKN Orlen. Współpraca z Duńczykami obejmuje dostarczenie i instalację turbin oraz zapewnienie ich pełnego serwisu przez okres do 15 lat. Fabryka, która ma zatrudniać około 700 osób, zostanie ukończona w 2024 roku.
Jędrzej Stachura
Polska przespała port instalacyjny offshore a mogła zarabiać z Niemcami