AlertAtomInfrastrukturaMotoryzacja

Unia chce więcej stacji ładowania i tankowania paliw alternatywnych w Europie

fot. Pixabay

Unia Europejska ostatecznie przyjęła nowe przepisy, dzięki którym w najbliższych latach w całej Europie powstanie więcej stacji ładowania i tankowania paliw alternatywnych. Ma to pozwolić sektorowi transportu znacznie ograniczyć swój ślad węglowy. Chodzi o rozporządzenie o infrastrukturze paliw alternatywnych (AFIR).

– Nowe przepisy to bardzo istotny element strategii Fit for 55. Przewidują więcej publicznych punktów ładowania na ulicach miast i przy autostradach w Europie. Jesteśmy przekonani, że w najbliższej przyszłości obywatele będą mogli ładować elektryczne auta tak łatwo jak tankują dziś auta spalinowe – powiedziała Raquel Sanchez Jimenez, hiszpańska minister transportu, mobilności i agendy miejskiej.

Rozporządzenie przewiduje konkretne cele, które należy zrealizować do 2025 lub 2030 roku.

Nowe przepisy zakładają:

  • Do 2025 roku należy zainstalować co 60 km wzdłuż najważniejszych unijnych korytarzy transportowych (tzw. transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T) stacje o mocy co najmniej 150kW do szybkiego ładowania samochodów osobowych i dostawczych.
  • Do 2030 roku we wszystkich węzłach miejskich i co 200 km wzdłuż bazowej sieci TEN-T należy umieścić stacje tankownia wodoru, obsługujące zarówno samochody osobowe, jak i ciężarówki.
  • Do 2030 roku porty morskie przyjmujące pewną minimalną liczbę dużych statków pasażerskich lub kontenerowców muszą zapewnić im dostęp do energii elektrycznej pobieranej z lądu.
  • Do 2025 roku lotniska muszą zapewnić samolotom podczas postoju elektryczność przy wszystkich bramkach, a do 2030 roku przy wszystkich stanowiskach oddalonych.
  • W punktach ładowania i tankowania użytkownicy pojazdów elektrycznych lub zasilanych wodorem muszą być w stanie łatwo płacić kartami płatniczymi lub zbliżeniowo, bez konieczności posiadania abonamentu, a ceny muszą być w pełni przejrzyste. Operatorzy punktów ładowania lub tankowania muszą zapewnić użytkownikom pełne elektroniczne informacje o dostępności punktów, czasie oczekiwania i cenach na stacjach.

Nowe rozporządzenie, przyjęte w środę formalnie przez Radę, zostanie opublikowane jesienią w Dzienniku Urzędowym UE i wejdzie w życie dwudziestego dnia po publikacji. Nowe przepisy zaczną obowiązywać sześć miesięcy po wejściu w życie.

Rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych to element pakietu Fit for 55, przedstawionego przez Komisję Europejską 14 lipca 2021 roku. Ma on do 2030 roku zmniejszyć unijne emisje gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55 procent w porównaniu z poziomem z 1990 roku, a do 2050 roku zapewnić UE neutralność klimatyczną.

Polska Agencja Prasowa / Jacek Perzyński

Tretyn: Czy Polska jest gotowa na elektromobilność?


Powiązane artykuły

Warszawa, 25.07.2025. Premier Donald Tusk podczas posiedzenia rządu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w Warszawie, 25 bm. Rząd zajmie się m.in. przygotowanymi przez Ministerstwo Obrony Narodowej Strategią Bezpieczeństwa Narodowego Polski oraz projektem uchwały ws. upoważnienia MON do złożenia deklaracji dot. zaangażowania Polski w działania w celu pozyskania pomocy finansowej w ramach unijnego instrumentu „Security Action for Europe (SAFE)”. (amb) PAP/Leszek Szymański

Premier o małym atomie: Decyzja w lecie

– Liczę na to, że jeszcze tego lata rząd podejmie kierunkową decyzję dotyczącą średnich modułowych reaktorów jądrowych – powiedział w...
Elektrownia jądrowa w Flamanville. Źródło: EDF

Francja jednak nie porzuci atomu. Nowe reaktory do 2038 roku

Firma energetyczna EDF i francuski rząd osiągnęły pod koniec czerwca porozumienie, dotyczące planu finansowania programu odbudowy energetyki jądrowej. Projekt przewiduje...
Reaktor Maria. Fot. NCBJ

Miesiące zamiast tygodni przerwy. Dlaczego Reaktor Maria nadal stoi?

Reaktor badawczy Maria stoi i niewiele wskazuje na to, że prędko wróci do pracy. Przerwa, która miała trwać niespełna sześć...

Udostępnij:

Facebook X X X