BezpieczeństwoEnergetykaGaz.Opinie

RAPORT: Gdy Balticconnector cieknie, to wiedz, że coś się dzieje

Balticconnector. Grafika: Litgrid

Balticconnector. Grafika: Litgrid

W ubiegłym tygodniu obserwowaliśmy kolejny incydent związany z infrastrukturą krytyczną Europy. Tym razem padło na Balticconnector, gazociąg łączący Estonię i Finlandię w Zatoce Fińskiej. Usuwanie skutków wycieku najprawdopodobniej potrwa kilka miesięcy. Finowie i Estończycy przeprowadzą dogłębne śledztwo, a całe NATO po raz kolejny zastanowi się, jak skuteczniej dbać o kluczowe obiekty energetyki.

Ósmego października 2023 roku gazociąg Balticconnector, łączący Estonię i Finlandię, zanotował istotny spadek ciśnienia i został wyłączony z powodów bezpieczeństwa. Od kilku dni trwa badanie przyczyny i miejsca wycieku przez służby. Operator fiński Gasgrid ocenia, że usuwanie problemu może potrwać nawet kilka miesięcy. Estończycy i Finowie sprowadzają nadal gaz korzystając z innych źródeł. Jednakże Finlandia pobierała przez Balticconnector LNG docierające tam przez państwa bałtyckie.

– Do zdarzenia doszło na infrastrukturze gazowej łączącej Estonię i Finlandię przez wody morskie w pobliżu Petersburga. Nastąpiło niedługo po rocznicy sabotażu gazociągów Nord Stream 1 i 2 z 26 września 2022 roku, kiedy seria wybuchów wykluczyła z użytku obie magistrale z Rosji do Niemiec. Warto zaznaczyć, że także Ukraina sygnalizuje możliwość zintensyfikowania ataków na jej infrastrukturę energetyczną wobec zbliżającego się sezonu grzewczego, który startuje w listopadzie. Rosjanie mogą intensyfikować wrogie działania wobec energetyki Zachodu na różnych odcinkach ze względu na bliskość tego okresu – pisze Wojciech Jakóbik, redaktor naczelny BiznesAlert.pl.

Wypadek czy sabotaż?

– Śledztwo w sprawie wycieku gazociągu między Finlandią i Estonią jest prowadzone z założeniem, że był to celowy akt zniszczenia – mówią źródła Bloomberga. – Nie ma ostatecznych wniosków – dodają.

– Istnieje możliwość, że uszkodzenie gazociągu i kabla z danymi zostało spowodowane aktywnością zewnętrzną. Nie wiadomo jeszcze co konkretnie spowodowało szkodę – podało biuro prezydenta Finlandii. Estończycy i Finowie mają być w stałym kontakcie ze sobą oraz NATO, które ogłosiło gotowość do wsparcia śledztwa.

Ta praktyka nie jest czymś wyjątkowym w dobie inwazji Rosji na Ukrainę. Od rozpoczęcia agresji pojawiają się informacje o incydentach na infrastrukturze krytycznej krajów europejskich, m.in. gazociągach Nord Stream 1 i 2 oraz morskich farmach wiatrowych na Morzu Północnym. W obawie przed działaniami służb rosyjskich, NATO i Unia Europejska wspólnie ćwiczą reagowanie na tego typu wydarzenia.

Warto dodać, że Rosja zakończyła dostawy gazu do Finlandii w maju 2022 roku, czyli około tydzień po tym, gdy Finowie oświadczyli, że złożą wniosek o członkostwo w NATO w odpowiedzi na napaść Rosjan na Ukrainę. Odmówili także płacenia za gaz w rublach, a później zdecydowali się całkowicie zaprzestać zakupów z kierunku rosyjskiego.

– Szereg incydentów w energetyce Unii Europejskiej po sabotażu Nord Stream 1 oraz 2 rodzi obawy Unii Europejskiej oraz NATO przed atakami hybrydowymi Rosji. Sojusz ćwiczy wspólną reakcję na zagrożenia tego typu. […] Przeprowadził dwa programy ćwiczeń skupiające się na nowych technologiach morskich mających służyć do obrony, w tym przypadku infrastruktury krytycznej na morzu. To kolejna odpowiedź na rosnącą liczbę incydentów z udziałem infrastruktury tego typu po sabotażu gazociągów Nord Stream 1 i 2 w dobie inwazji Rosji na Ukrainie – podkreśla Wojciech Jakóbik.

– Rosjanie zostali wielokrotnie przyłapani na przyglądaniu się infrastrukturze krytycznej NATO na morzu. Sojusz ostrzegał, że istnieje wysokie ryzyko ataku rosyjskiego na instalacje tego typu – dodaje.

Trzy czynniki i 12 procent w górę

Wyciek z Balticconnectora był jednym z trzech głównych czynników, które w ostatnich dniach wpłynęły na ceny gazu w Europie. 11 października 2023 roku gaz w kontraktach listopadowych na giełdzie TTF w Holandii kosztował 49,4 euro za megawatogodzinę. To wzrost wartości o 12,393 procent w stosunku do dnia poprzedniego.

Drugi czynnik to kontrofensywa Izraela w Strefie Gazy rodząca obawy o rozlanie się konfliktu szerzej w regionie Bliskiego Wschodu oraz ograniczająca eksport gazu izraelskiego. Z tego samego powodu drożeje ropa. Dodatkowy wpływ na ceny gazu mogło mieć istotne obniżenie temperatur w Europie notowane w pierwszej dekadzie października.

– Obowiązek gromadzenia zapasów gazu w Unii Europejskiej pozwolił zgromadzić rekordowe rezerwy przed sezonem grzewczym 2023/24. Cena gazu spada ze względu na relatywnie dobre zaopatrzenie rynku. Jednakże incydenty z udziałem infrastruktury krytycznej mogą czasowo windować ceny, uderzając w fundamenty ekonomiczne Europy, jak rekordowe ceny gazu i nawozów w zbiory zboża w Niemczech. Tymczasem przerwy pracy infrastruktury, jak przy okazji incydentów w Norwegii czy przy wspomnianym Balticconnector, mogą zmniejszyć dostępność gazu spoza Rosji. Oznacza to, że kryzys energetyczny trwa i może nas zaskoczyć jeszcze niejednym czarnym łabędziem – komentuje Wojciech Jakóbik.

– Ochrona infrastruktury krytycznej w energetyce, szczególnie okien na świat z gazem oraz ropą spoza Rosji jak naftoport czy gazoport, to zadanie krótko- i średnioterminowe. Długoterminowo należy ograniczyć zależność od paliw kopalnych, aby polityka różnych reżimów nie wpływała już na działalność gospodarczą. Różne incydenty z udziałem nieznanych sprawców, które mogą pojawiać się częściej w obliczu nadchodzącego sezonu grzewczego – podkreśla.

Opracował Jędrzej Stachura

Jakóbik: Energetyku, pilnuj Bałtyku, bo jest wciąż na celowniku


Powiązane artykuły

Rafineria Schwedt. Fot. PCK Raffinerie GmbH.

Niemcy boją się, że Rafineria Schwedt uzależni się od polskiej ropy

Niemiecki Instytut Badań Ekonomicznych (DIW) ostrzegł, że odkrycie ropy naftowej koło Świnoujścia może wzmocnić pozycję Polski w rozmowach dotyczących Rafinerii...
Kopalnia węgla brunantego Turów. Fot. Bartłomiej Sawicki/BiznesAlert.pl

Polska i Czechy o Turowie: Współpraca idzie sprawnie

Polska i Czechy są zadowolone ze współpracy, w ramach której wspólnie weryfikują działania na rzecz minimalizacji oddziaływania Kopalni Turów na...
Projekt terminalu kontenerowego. Fot. Port Szczecin

Skarga Niemców wstrzymuje budowę polskiego terminala kontenerowego

Budowa portu kontenerowego w Świnoujściu została wstrzymana. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wstrzymał decyzję środowiskową projektu po skardze niemieckiej organizacji...

Udostępnij:

Facebook X X X