Komisja Europejska zaproponowała przedłużenie bieżącego wsparcia produkcji akumulatorów do samochodów elektrycznych. Jednocześnie zapowiedziano dodatkowe środki na dofinansowanie tego przemysłu.
Umowa o handlu i współpracy między Unią Europejską a Wielką Brytanią (EU-UK Trade and Cooperation Agreement, TCA) określa warunki kooperacji między oboma podmiotami po dokonaniu przez Wielką Brytanię Brexitu. 6 grudnia 2023 roku Komisja Europejska (KE) zaproponowała przedłużenie zasad ustalonych w ramach TCA, dotyczących reguł pochodzenia pojazdów elektrycznych i akumulatorowych. Dodatkowo przeznaczono 3 miliardy euro na ożywienie unijnej produkcji baterii do pojazdów elektrycznych.
Reguły pochodzenia pojazdów elektrycznych i akumulatorowych powstały w 2022 roku, by uatrakcyjnić inwestowanie w baterie do pojazdów. Późniejsze wydarzenia, np. inwazja Rosji na Ukrainę czy pandemia Covid-19 odbiły się negatywnie na tym rynku. Stąd komisja proponuje przedłużenie trwających regulacji do 2026 roku. Unijni przedsiębiorcy będą mogli starać się również o dofinansowanie produkcji akumulatorów. Na ten cel przeznaczono trzy miliardy euro.
Producenci z terenów Unii Europejskiej borykają się z dużą konkurencją chińskich samochodów elektrycznych. Dotowanych przed państwo i oferowanych po niższych cenach.
Komisja Europejska / Marcin Karwowski
Jakie tajniki skrywają baterie i magazyny energii z Chin? Spięcie