AlertEnergetykaInfrastrukturaOnetWykop

Bruksela ostrzega przed wpływami Chin w portach Europy

Drugi kanał gdańskiego portu. Fot. Port Gdańsk

Parlament Europejski wzywa państwa członkowskie Unii Europejskiej do mobilizacji w działaniach na rzecz bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej. Eurodeputowani podnoszą, że porty i transport mogą być podatne na wpływy chińskie. Zapowiadają Europejski Szczyt Portowy i nową, wspólną strategię na rzecz ochrony tego typu obiektów do końca 2024 roku.

Posłowie ostrzegają przed ingerencją Chin w europejską infrastrukturę krytyczną i wskazują na konieczność obowiązkowego monitorowania inwestycji zagranicznych. – Europejskie aktywa krytyczne, takie jak porty i sieci transportowe, są podatne na wpływy Chin i muszą zostać poddane obowiązkowej kontroli w celu wykluczenia podejrzanych inwestycji – twierdzą.

W rezolucji przyjętej większością głosów, posłowie do Parlamentu Europejskiego analizują, w jaki sposób Chiny, dzięki swojej tak zwanej strategii fuzji wojskowo-cywilnej (MCF), w coraz większym stopniu uzyskują dostęp do do europejskiej infrastruktury krytycznej i wywierania na nią wpływu. Dotyczy to sektorów o zasadniczym znaczeniu, takich jak infrastruktura transportowa i porty, sieci telekomunikacyjne, metale rzadkie i kable podmorskie – czytamy w komunikacie Parlamentu.

Posłowie wskazują, że strategia MCF to program kierowany przez chińskie państwo, który instrumentalizuje władzę na wszystkich poziomach w celu wzmocnienia i wsparcia Komunistycznej Partii Chin i jej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej. Komisja obawia się, że strategia ta jest ukierunkowana na transfer technologii, a jej celem jest zwiększenie dominacji Chin za granicą i osłabienie rywali geopolitycznych, zwłaszcza w dziedzinie technologii o zastosowaniach wojskowych.

Parlament przyjął także uchwałę w sprawie kompleksowej strategii portowej, w której porty zostały określone jako obiekty kluczowe pod kątem gospodarki, gdyż zapewniają miejsca pracy, ułatwiają handel, transformację energetyczną i dekarbonizację. Posłowie podnoszą, że ważnym elementem bezpieczeństwa tej infrastruktury jest współpraca europejskich portów, dlatego wzywają do zwołania Europejskiego Szczytu Portowego i prezentacji wspólnej strategii do końca 2024 roku.

W ostatnich miesiącach pojawiają się sygnały ostrzegawcze, wysyłane przez agencje wywiadowcze z całej Europy. Zdaniem służb (również polskich) obecność gospodarcza krajów spoza Unii Europejskiej w portach może stwarzać zagrożenie w związku z ich zależnością gospodarczą, szpiegostwem lub sabotażem. W 2021 roku Gazeta Polska dotarła do informacji o tym, że firmy chińskie zabiegają o 30-letni kontrakt na zarządzanie Portem Zewnętrznym w Gdyni oraz kontrakt na budowę portu instalacyjnego offshore. W przetargu rozpisanym przez Morski Port Gdynia trzy z czterech ofert złożyły firmy chińskie. Jedna z nich zarządza już częścią Portu Gdynia w pobliżu Stoczni Wojennej oraz infrastruktury używanej przez NATO. Te i inne doniesienia mediów mogą świadczyć o zagrożeniach z punktu widzenia polityki zagranicznej i bezpieczeństwa NATO w razie przejęcia kontroli nad tą inwestycją przez podmioty z Chin.

Parlament Europejski / Jędrzej Stachura

Jakóbik: Chińczycy mogą dostać widok na NATO w porcie instalacyjnym offshore


Powiązane artykuły

FSRU. Fot. Hoegh LNG.

Niemiecka młodzieżówka protestuje przeciwko pływającemu gazoportowi

Młodzieżówka niemieckiej partii socjaldemokratycznej (SPD), także znana pod nazwą Jusos, Młodzi Socjaliści dołączyli do protestów ruchu proklimatycznego Fridays for Future...

Afrykański wodór może się okazać drogi i ryzykowny dla Niemiec

Uniwersytet Techniczny w Monachium (TUM), Uniwersytet Oksfordzki i Politechnika Federalna w Zurychu przeprowadziły badanie dotyczące produkcji zielonego wodoru, z którego...

Pomorze napędza transformację energetyczną

30 maja przedstawiciele Polskiej Spółki Gazownictwa wzięli udział w konferencji „Czysta energia dla klimatu”, która odbyła się na Politechnice Koszalińskiej....

Udostępnij:

Facebook X X X