(PKP Intercity) Zapasy wody, klimatyzacja na największych dworcach oraz w coraz większej liczbie pociągów PKP Intercity. Grupa PKP jest przygotowana do udzielenia pomocy podróżnym w trudnych warunkach pogodowych spowodowanych wysokimi temperaturami.
W związku z panującymi w Polsce upałami spółki Grupy PKP podjęły działania w celu zapewnienia pasażerom możliwie największego komfortu podróży i oczekiwania na pociąg. W przypadku opóźnień pociągów PKP Intercity (powyżej 30 minut), na 40 dworcach, pasażerowie otrzymają napoje i poczęstunki. Na 8 największych dworcach (Gdynia Główna, Gdańsk Główny, Kraków Główny, Katowice, Poznań Główny, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Wrocław Główny) napoje otrzymają także grupy młodzieży, osoby z małymi dziećmi, osoby starsze, które dłuższy czas oczekują na dworcach na pociągi.
Już dziś pasażerowie PKP Intercity mają do dyspozycji ok. 600 wagonów z klimatyzacją. Ponadto, są w nią wyposażone wszystkie składy EIP (Pendolino) – w sumie 20 pociągów. Spółka prowadzi szeroko zakrojony program odnowy i modernizacji pociągów o wartości 5,6 mld zł. W realizowanych inwestycjach przewoźnika standardem jest klimatyzacja. Taki system przewidziano m.in. w 218 wagonach kursujących na trasie Przemyśl-Szczecin, 25 wagonach dla relacji Wrocław-Gdynia, 20 wagonach dla trasy Szczecin – Warszawa oraz 40 nowoczesnych pociągach typu EZT.
W razie awarii klimatyzacji w którymś z wagonów, podróżnym, w miarę możliwości, zostaną zaoferowane miejsca w klimatyzowanych częściach pociągu. Gdyby takich miejsc zabrakło, pasażerowie niezwłocznie otrzymają napoje. Napoje będą wydawane pasażerom także w razie ewentualnych opóźnień pociągów.
Na 23 dworcach działa klimatyzacja lub kurtyny powietrzne z funkcją chłodzenia. W wielu obiektach pasażerowie mogą także odpocząć w klimatyzowanych lokalach komercyjnych, np. kawiarniach. Na największych dworcach pomocą podróżnym służą pracownicy centrów obsługi klienta PKP Intercity oraz pracownicy biur dworca. Pracownicy dworców będą niezwłocznie reagować w sytuacjach, gdy któryś z podróżnych źle się poczuje lub zasłabnie. Załogi pociągów PKP Intercity zostały przeszkolone z zasad udzielania pierwszej pomocy.
Przez całą dobę w Grupie PKP działa Centrum Wsparcia Klienta – jednostka dedykowana organizowaniu pomocy podróżnym w razie utrudnień w ruchu pociągów.
Zarządca infrastruktury – spółka PKP Polskie Linie Kolejowe – jest w pełnej gotowości do podjęcia szybkich działań w razie ewentualnych opóźnień pociągów, spowodowanych wysokimi temperaturami.
Współpracuje z przewoźnikami dbając, by informacja o ruchu pociągów trafiała do nich na bieżąco. Zarządzono dodatkowe kontrole linii oraz wzmocniono posterunki diagnostyczne, a w newralgicznych miejscach rozlokowano pociągi sieciowe. W pogotowiu czeka 176 zespołów szybkiego reagowania.
W razie ewentualnych utrudnień w ruchu pociągów podróżni otrzymają pełną i aktualną informację. Informacje o ruchu pociągów można sprawdzać na stronach internetowych: rozkład-pkp.pl, intercity.pl, profilu przewoźnika na Facebooku (PKP Intercity. Pociąg do podróży) oraz dzwoniąc pod numer infolinii 19 757. Ponadto pasażerowie mogą korzystać z aplikacji IC Mobile Navigator oraz mapy połączeń Polskich Linii Kolejowych, dostępnej na stronie plk-sa.pl. Pomocą służą także drużyny konduktorskie.