– Całkiem realne jest stworzenie wodnej taksówki elektrycznej. I w tym przypadku jest to polski pomysł, który sprawdzi się szczególnie dobrze w dużych miastach, przez które przebiega duża liczba rzek. Dobrym przykładem jest Sztokholm – mówi Mateusz Gibała, redaktor BiznesAlert.pl w podcaście Spięcie.
W najnowszym odcinku Spięcia redaktorzy BiznesAlert.pl, Mateusz Gibała i Marcin Karwowski, rozmawiają o mobilności oraz o tym, jak ograniczyć w niej emisyjność.
– Szwecja ma plany, aby wdrożyć elektromobilność na wodzie. Nordycki Bank Inwestycyjny udzieli pożyczki na elektryczne promy, zarówno dla spółek prywatnych, jak i państwowych. Szwedzi w przyszłości chcą też inwestować w marynarkę wojenną, która docelowo również ma korzystać z elektrycznego zasilania – mówi redaktor Gibała.
Szerzej temat „zielonej armii” i zeroemisyjności w sektorze obronnym omówiliśmy w odcinku pod tytułem „Zielona Armia – hit czy kit”.
– Czyli możemy spodziewać się szwedzkiej fregaty zasilanej elektrycznie i przyjaznej środowisku? – pyta redaktor Karwowski.
– Uważam, że jest to całkiem realne w perspektywie 20-30 lat – odpowiada Mateusz Gibała.
Najnowszy odcinek Spięcia można znaleźć na platformach YouTube, Spotify oraz SoundCloud:
– Wspomniane szwedzkie promy będą pełniły funkcję pojazdów pasażerskich? Czy również załadunkowych? – pyta Marcin Karwowski.
– W planach są zarówno promy pasażerskie, jak i załadunkowe. Szwedzi chcą by transport towarów drogą wodną był mniej szkodliwy dla środowiska – odpowiada Gibała.
– Całkiem realne jest stworzenie wodnej taksówki elektrycznej. I w tym przypadku jest to polski pomysł, który sprawdzi się szczególnie dobrze w dużych miastach, przez które przebiega duża liczba rzek. Dobrym przykładem jest Sztokholm – dodaje. – Na razie według projektu mają to być pojazdy załogowe, docelowo mają być jednak autonomiczne.
– Trwają również prace nad zmniejszeniem emisyjności przemysłu lotniczego. Tu przoduje Norwegia. Na razie są to mniejsze pojazdy, typowe dla tamtego regionu. W obecnej chwili nie jest realne by większe jednostki były neutralne klimatycznie – mówi Mateusz Gibała.
Opracował Marcin Karwowski