Komisja Europejska zatwierdza wspólną kontrolę nad France LNG Shipping

20 września 2024, 10:30 Alert

Komisja Europejska zatwierdziła wspólne przejęcie France LNG Shipping (FLS) przez konsorcjum, w skład którego wchodzą japoński gigant żeglugowy NYK, francuski armator Geogas Maritime, menedżer funduszy infrastrukturalnych DIF Management oraz firma rynków kapitałowych Marigold, będąca spółką zależną luksemburskiego Access Capital Partners. Po wnikliwym przeglądzie, Komisja ogłosiła, że transakcja nie zakłóci konkurencji na europejskim rynku żeglugi skroplonego gazu ziemnego (LNG), co umożliwia realizację umowy w ramach uproszczonej procedury kontroli fuzji UE.

Komisja Europejska. Fot. Jędrzej Stachura
Komisja Europejska. Fot. Jędrzej Stachura

Konsorcjum będzie teraz współdzielić kontrolę nad FLS, co według firm dodatkowo wzmocni ich pozycje na rynku żeglugi LNG. Zgodnie z informacjami Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki UE (ACER), LNG odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego Europy, szczególnie w kontekście odchodzenia od wysokoemisyjnych źródeł energii. W obliczu rosnącego zapotrzebowania na niezawodne i niskoemisyjne alternatywy, LNG stało się istotnym elementem strategii dywersyfikacji energetycznej.

Flota FLS ma dostarczać niezbędną infrastrukturę, zapewniając nieprzerwany przepływ skroplonego gazu ziemnego przez Europę. W tym kontekście konsolidacja własności pod nadzorem NYK, Geogas, DIF i Marigold ma umożliwić dalsze inwestycje w czystsze technologie oraz rozszerzenie zasięgu LNG na rynkach energetycznych. Konsolidacja nie jest jednak początkiem współpracy między tymi gigantami żeglugowymi, gdyż NYK i Geogas Maritime od dawna budują platformę żeglugi LNG, wspieraną finansowo przez DIF i Marigold.

Członkowie konsorcjum, w szczególności DIF Management, Geogas Maritime i Access Capital Partners, wielokrotnie inwestowali w rynek LNG poprzez strategiczne przejęcia i współprace. W 2019 roku DIF, poprzez swój DIF Core Infrastructure Fund I, Geogas Maritime i Access Capital podpisali ostateczne dokumenty dotyczące zakupu 50% udziałów w francuskiej firmie, która miała posiadać i obsługiwać flotę pięciu gazowców LNG. Statki te miały zostać zbudowane przez południowokoreańskie stocznie i wyposażone w technologię napędu zasilanego LNG, co miało skutkować lepszymi wynikami ekologicznymi. Wszystkie pięć statków miało zostać wynajętych francuskiej i europejskiej firmie użyteczności publicznej na długoterminowe kontrakty.

Offshore energy / Mateusz Gibała

Bezpieczeństwo Europy zostało powierzone Litwie i Estonii