Energia elektrycznaInfrastrukturaKoleje

Polaczek: Prywatyzacja PKP Energetyki jest niezgodna z zasadami. UOKiK powinien ją zablokować (ROZMOWA)

Sprzedaż 100 proc. akcji spółki PKP Energetyka jest bezprecedensową prywatyzacją spółki o strategicznym znaczeniu dla gospodarki narodowej. W tej sprawie zadaliśmy kilka pytań posłowi na Sejm RP Jerzemu Polaczkowi (PiS), byłemu ministrowi transportu.

– Jeśli PKP Energetyka zostanie sprzedana Funduszowi CVC Capital  Partners i PiS  gdy dojdzie do władzy będzie ją chciał odkupić jako spółkę strategiczną – obawiam się, że wtedy cena będzie spekulacyjna.

– Przede wszystkim trzeba zrobić wszystko, żeby ta transakcja ostatecznie nie doszła do skutku.

– I to się uda?

– Musi się udać. Opinie prawne jakie zebraliśmy są prawie wszystkie negatywne. Za wyjątkiem jednej, wszystkie podważają zgodność tej transakcji z przepisami, jej racjonalność. Z cała pewnością ta transakcja jest sprzeczna z zasadami prywatyzowania w branży energetycznej. Wiele jest kontrargumentów przeciw tej sprzedaży. PKP Energetyka S.A dostarcza energię elektryczną dla sektora kolejowego w Polsce, zawiaduje sieciami przesyłowymi i dystrybucją, więc ma ważne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego państwa.

Mimo to rząd zdecydował się ją sprzedać i to w ramach  przyspieszonej procedury. bez konsultacji społecznych bez notyfikacji Komisji Europejskiej. Zielone światło dla transakcji dało nadzwyczajne zgromadzenie akcjonariuszy PKP S.A,  o czym poinformował mnie resort infrastruktury i rozwoju.

Skierowałem list do komisarz Unii Europejskiej  ds. transportu, Violetty Bulc, w którym proszę o dokonanie oceny sprzedaży spółki PKP Energetyka  pod kątem zgodności z obowiązującym porządkiem prawnym UE. Mam mianowicie wątpliwości, że prywatyzacja PKP Energetyka będzie naruszać prawo  w kontekście potencjalnego zagrożenia projektów realizowanych w obrębie infrastruktury kolejowej, a współfinansowanej z funduszy UE. I to w momencie obowiązywania harmonogramu rozbudowy i realizacji linii kolejowych, a więc procesu wspieranego środkami unijnymi. Co więcej, nowy właściciel PKP Energetyki ma zamiar wprowadzić spółkę na giełdę.

I jeszcze jedno – sprzedaż firmie private equity CVC Capital Partners to zagrożenie dla jednego z trzech głównych priorytetów polityki transportowej, czyli elektryfikacji środków transportu jako przedsięwzięcia, które przyczyni się do zwiększenia niezależności energetycznej Polski i pozostałych państw członkowskich Unii Europejskiej. Jest kolejna  poważna kwestia – naruszenia naturalnego monopolu wskutek tej prywatyzacji. W tym kontekście skutkiem tej skandalicznej i szkodliwej dla transportu kolejowego transakcji może być realne zagrożenie dla publicznego dostępu oraz trwałości projektów kolejowych zrealizowanych przy współfinansowaniu Unii Europejskiej.

– Czy wiadomo kiedy nastąpi sfinalizowanie tej transakcji?

– Termin podpisania definitywnej umowy powinna wyprzedzać opinia UOKiK. I ta instytucja powinna podejść krytycznie do transakcji.

Rozmawiała Teresa Wójcik

 


Powiązane artykuły

Bruksela, Belgia, 20.11.2025. Wicepremier, minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski (2L) i wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej, wysoki przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Kaja Kallas (3L) przed posiedzeniem Rady do Spraw Zagranicznych (FAC) w Brukseli, 20 bm. (ad) PAP/Wiktor Dąbkowski

Unia ukarze Rosję za dywersję w Polsce? Nie wyklucza sankcji

– Rosja dopuszcza się terroryzmu sponsorowanego przez państwo – oświadczyła szefowa dyplomacji UE Kaja Kallas w związku z aktami dywersji...
Warszawa, 23.07.2025. Nowy minister energii Miłosz Motyka podczas konferencji prasowej premiera Donalda Tuska w KPRM w Warszawie, 23 bm. Szef rządu przedstawił szczegóły rekonstrukcji swojego gabinetu. (mr) PAP/Leszek Szymański

Ile naprawdę zapłacimy za prąd? Odpowiedź w 2026 roku

Utworzony przy Ministerstwie Energii zespół ds. kształtowania taryf za energię elektryczną powinien wydać swoją rekomendację w sprawie ich wysokości w...
17.11.2025. Działania służb przy zniszczonym fragmencie torowiska na trasie Dęblin-Warszawa przy stacji kolejowej Mika, 17 bm. Premier Donald Tusk ogłosił, że doszło do aktu dywersji; eksplozja ładunku wybuchowego zniszczyła tor kolejowy. (amb) PAP/Wojtek Jargiło

Merz-Tusk rozmawiali o dywersji na kolei. Za wcześnie na wskazanie Rosji?

Premier Donald Tusk i kanclerz Niemiec Friedrich Merz rozmawiali o sytuacji polskiej kolei. Dzień przed rozmową niemiecki polityk podkreślał, że...

Udostępnij:

Facebook X X X