(Urząd Transportu Kolejowego)
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w wyniku dokonanych czynności kontrolnych stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK), przepisów w zakresie utrzymania infrastruktury kolejowej oraz warunków eksploatacji budowli i urządzeń służących do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego na linii 287 Opole Zachodnie – Nysa.
W wyniku podjętych działań, Prezes UTK stwierdził następujące nieprawidłowości:
- nieprawidłowe prowadzenie dokumentacji dozorowania linii kolejowej,
- nieprawidłowe utrzymanie nawierzchni torowej poprzez:
- zużyte biologicznie podkłady drewniane,
- brak podsypki,
- zachwaszczenie podsypki,
- brak wkrętów kolejowych i śrub łubkowych,
- złamane podkłady betonowe,
- nieprawidłowe utrzymanie gruntów w sąsiedztwie linii kolejowych – usytuowanie drzew i krzewów w odległości mniejszej niż 15 metrów od osi skrajnego toru,
- nieczytelne informacje na słupkach hektometrowych,
- nierealizowanie procedury systemu zarządzania bezpieczeństwem w zakresie utrzymania linii kolejowej w sprawności technicznej i organizacyjnej.
Stwierdzone podczas kontroli nieprawidłowości naruszają przez zarządcę infrastruktury następujące przepisy prawa:
- ustawę z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- rozporządzenie Komisji (UE) nr 1169.2010 z 10 grudnia 2010 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do zgodności z wymogami dotyczącymi uzyskania kolejowych autoryzacji bezpieczeństwa,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 7 sierpnia 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowych, a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych,
- przepisy wewnętrzne PKP PLK:
- instrukcja o dozorowaniu linii kolejowej,
- warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym systemem zarządzania bezpieczeństwem (SMS – Safety Management System), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.
Cel działania:
- Ciągłe podnoszenie jakości usług utrzymania infrastruktury kolejowej przez zarządców infrastruktury,
- Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego.