Aktualności

Media: KNF ostrzega sprzedawców chwilówek; “nie może być tak, że wykorzystują trudną sytuację klientów”

Dyrektor Departamentu Instytucji Pożyczkowych w KNF, Agnieszka Beata Kowalska

Dyrektor Departamentu Instytucji Pożyczkowych w KNF, Agnieszka Beata Kowalska / Fot: KNF

Jak wynika z ustaleń portalu Business Insider Polska Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) wezwała firmy pożyczkowe do wprowadzenia zasad etycznych w sprzedaży dodatkowych usług (VAS – Value Added Services), takich jak krótkoterminowe pożyczki, ubezpieczenia, kursy czy abonamenty medyczne. KNF podkreślił, że jeśli branża sama nie ureguluje tych kwestii, wprowadzone zostaną, bardziej restrykcyjne przepisy.

VAS- y, czyli usługi dodatkowe stały się istotnym źródłem dochodów firm pożyczkowych, ale KNF zauważył, że często są one narzucane klientom w sposób nieetyczny. Przykładem są sytuacje, gdy klient, który potrzebuje niewielkiej pożyczki, dostaje kredyt o znacznie wyższej wartości, aby pokryć koszty usług dodatkowych, których często w ogóle nie potrzebuje. 

Nie może być tak, że osoba przychodząca po 2-3 tysiące zł szybkiej pomocy finansowej wychodzi z kredytem kilkukrotnie większym, którego znaczną część stanowią koszty usług dodatkowych” – zaznaczyła na zamkniętym spotkaniu z instytucjami pożyczkowymi, szefowa Departamentu Instytucji Pożyczkowych w KNF, Agnieszka Beata Kowalska.

Jak pisze Business Insider, KNF zaapelował do firm pożyczkowych, by opracowały kodeks dobrych praktyk, który ureguluje sprzedaż takich usług. Zdaniem nadzoru byłby to dowód na dojrzałość sektora i możliwość uniknięcia surowych przepisów zewnętrznych.

Prace nad tym kodeksem koordynuje Związek Przedsiębiorstw Finansowych (ZPF), który zaprosił do współpracy wszystkie firmy z branży.

Jeśli branża nie podejmie działań, KNF zapowiada wprowadzenie własnych regulacji. Urząd ostrzegł, że ma narzędzia, które pozwolą ukarać firmy łamiące zasady etyki, w tym te, które wykorzystują trudną sytuację klientów. KNF wskazał, że w niektórych firmach aż 80–90 proc. klientów korzysta z usług dodatkowych, co może budzić wątpliwości etyczne.

„Nie zawahamy się sięgnąć po najcięższą artylerię, jaką mamy do dyspozycji” – ostrzegła Kowalska.


Powiązane artykuły

Mężczyzna obsługuje chwytak robota „Delto” (DG-5F) firmy Tesollo podczas globalnego szczytu AI for Good w Palexpo w Genewie, Szwajcaria, 08 lipca 2025 r. foto ilustracja, zdjęcie: EPA/SALVATORE DI NOLFI

Chiny proponują globalną organizację ds. AI. Odpowiedź na USA

Zaledwie kilka dni po ogłoszeniu amerykańskiej strategii rozwoju sztucznej inteligencji, Chiny zaprezentowały własny globalny plan działania. Pekin nie tylko podkreśla...

Microsoft wycofuje się z indyjskiej rafinerii Rosnieftu

Microsoft wstrzymał świadczenie usług dla Nayara Energy, indyjskiej spółki, w której Rosnieft posiada blisko 50 procent udziałów. Drugi porównywalny pakiet...
Ukraińskie drony (zdjęcie ilustracyjne). Fot. PAP/Vladyslav Musiienko

Polska liderem zakupów dronów z Tajwanu

W pierwszym półroczu 2025 roku Polska zakupiła ponad połowę wszystkich dronów wyeksportowanych z Tajwanu, wydając na ten cel 6,48 mln...

Udostępnij:

Facebook X X X