Jak wynika z ustaleń portalu Business Insider Polska Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) wezwała firmy pożyczkowe do wprowadzenia zasad etycznych w sprzedaży dodatkowych usług (VAS – Value Added Services), takich jak krótkoterminowe pożyczki, ubezpieczenia, kursy czy abonamenty medyczne. KNF podkreślił, że jeśli branża sama nie ureguluje tych kwestii, wprowadzone zostaną, bardziej restrykcyjne przepisy.
VAS- y, czyli usługi dodatkowe stały się istotnym źródłem dochodów firm pożyczkowych, ale KNF zauważył, że często są one narzucane klientom w sposób nieetyczny. Przykładem są sytuacje, gdy klient, który potrzebuje niewielkiej pożyczki, dostaje kredyt o znacznie wyższej wartości, aby pokryć koszty usług dodatkowych, których często w ogóle nie potrzebuje.
„Nie może być tak, że osoba przychodząca po 2-3 tysiące zł szybkiej pomocy finansowej wychodzi z kredytem kilkukrotnie większym, którego znaczną część stanowią koszty usług dodatkowych” – zaznaczyła na zamkniętym spotkaniu z instytucjami pożyczkowymi, szefowa Departamentu Instytucji Pożyczkowych w KNF, Agnieszka Beata Kowalska.
Jak pisze Business Insider, KNF zaapelował do firm pożyczkowych, by opracowały kodeks dobrych praktyk, który ureguluje sprzedaż takich usług. Zdaniem nadzoru byłby to dowód na dojrzałość sektora i możliwość uniknięcia surowych przepisów zewnętrznych.
Prace nad tym kodeksem koordynuje Związek Przedsiębiorstw Finansowych (ZPF), który zaprosił do współpracy wszystkie firmy z branży.
Jeśli branża nie podejmie działań, KNF zapowiada wprowadzenie własnych regulacji. Urząd ostrzegł, że ma narzędzia, które pozwolą ukarać firmy łamiące zasady etyki, w tym te, które wykorzystują trudną sytuację klientów. KNF wskazał, że w niektórych firmach aż 80–90 proc. klientów korzysta z usług dodatkowych, co może budzić wątpliwości etyczne.
„Nie zawahamy się sięgnąć po najcięższą artylerię, jaką mamy do dyspozycji” – ostrzegła Kowalska.