icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Media: KNF ostrzega sprzedawców chwilówek; „nie może być tak, że wykorzystują trudną sytuację klientów”

Jak wynika z ustaleń portalu Business Insider Polska Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) wezwała firmy pożyczkowe do wprowadzenia zasad etycznych w sprzedaży dodatkowych usług (VAS – Value Added Services), takich jak krótkoterminowe pożyczki, ubezpieczenia, kursy czy abonamenty medyczne. KNF podkreślił, że jeśli branża sama nie ureguluje tych kwestii, wprowadzone zostaną, bardziej restrykcyjne przepisy.

VAS- y, czyli usługi dodatkowe stały się istotnym źródłem dochodów firm pożyczkowych, ale KNF zauważył, że często są one narzucane klientom w sposób nieetyczny. Przykładem są sytuacje, gdy klient, który potrzebuje niewielkiej pożyczki, dostaje kredyt o znacznie wyższej wartości, aby pokryć koszty usług dodatkowych, których często w ogóle nie potrzebuje. 

Nie może być tak, że osoba przychodząca po 2-3 tysiące zł szybkiej pomocy finansowej wychodzi z kredytem kilkukrotnie większym, którego znaczną część stanowią koszty usług dodatkowych” – zaznaczyła na zamkniętym spotkaniu z instytucjami pożyczkowymi, szefowa Departamentu Instytucji Pożyczkowych w KNF, Agnieszka Beata Kowalska.

Jak pisze Business Insider, KNF zaapelował do firm pożyczkowych, by opracowały kodeks dobrych praktyk, który ureguluje sprzedaż takich usług. Zdaniem nadzoru byłby to dowód na dojrzałość sektora i możliwość uniknięcia surowych przepisów zewnętrznych.

Prace nad tym kodeksem koordynuje Związek Przedsiębiorstw Finansowych (ZPF), który zaprosił do współpracy wszystkie firmy z branży.

Jeśli branża nie podejmie działań, KNF zapowiada wprowadzenie własnych regulacji. Urząd ostrzegł, że ma narzędzia, które pozwolą ukarać firmy łamiące zasady etyki, w tym te, które wykorzystują trudną sytuację klientów. KNF wskazał, że w niektórych firmach aż 80–90 proc. klientów korzysta z usług dodatkowych, co może budzić wątpliwości etyczne.

„Nie zawahamy się sięgnąć po najcięższą artylerię, jaką mamy do dyspozycji” – ostrzegła Kowalska.

Jak wynika z ustaleń portalu Business Insider Polska Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) wezwała firmy pożyczkowe do wprowadzenia zasad etycznych w sprzedaży dodatkowych usług (VAS – Value Added Services), takich jak krótkoterminowe pożyczki, ubezpieczenia, kursy czy abonamenty medyczne. KNF podkreślił, że jeśli branża sama nie ureguluje tych kwestii, wprowadzone zostaną, bardziej restrykcyjne przepisy.

VAS- y, czyli usługi dodatkowe stały się istotnym źródłem dochodów firm pożyczkowych, ale KNF zauważył, że często są one narzucane klientom w sposób nieetyczny. Przykładem są sytuacje, gdy klient, który potrzebuje niewielkiej pożyczki, dostaje kredyt o znacznie wyższej wartości, aby pokryć koszty usług dodatkowych, których często w ogóle nie potrzebuje. 

Nie może być tak, że osoba przychodząca po 2-3 tysiące zł szybkiej pomocy finansowej wychodzi z kredytem kilkukrotnie większym, którego znaczną część stanowią koszty usług dodatkowych” – zaznaczyła na zamkniętym spotkaniu z instytucjami pożyczkowymi, szefowa Departamentu Instytucji Pożyczkowych w KNF, Agnieszka Beata Kowalska.

Jak pisze Business Insider, KNF zaapelował do firm pożyczkowych, by opracowały kodeks dobrych praktyk, który ureguluje sprzedaż takich usług. Zdaniem nadzoru byłby to dowód na dojrzałość sektora i możliwość uniknięcia surowych przepisów zewnętrznych.

Prace nad tym kodeksem koordynuje Związek Przedsiębiorstw Finansowych (ZPF), który zaprosił do współpracy wszystkie firmy z branży.

Jeśli branża nie podejmie działań, KNF zapowiada wprowadzenie własnych regulacji. Urząd ostrzegł, że ma narzędzia, które pozwolą ukarać firmy łamiące zasady etyki, w tym te, które wykorzystują trudną sytuację klientów. KNF wskazał, że w niektórych firmach aż 80–90 proc. klientów korzysta z usług dodatkowych, co może budzić wątpliwości etyczne.

„Nie zawahamy się sięgnąć po najcięższą artylerię, jaką mamy do dyspozycji” – ostrzegła Kowalska.

Najnowsze artykuły